Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!
Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!
Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén!
A VKI alapelvei szerint a vízvédelem nem különülhet el más ágazati politikáktól: a vízpolitika integrációját biztosítani kell többek között az energia-, a közlekedés-, a halászati és a mezőgazdasági politikába. E komplex szemlélet elengedhetetlen, hiszen a vízhasználat és a vízminőség alakulása számos gazdasági és társadalmi tevékenységgel – elsősorban a mezőgazdasági termeléssel – szoros kölcsönhatásban áll - írja a NAK.
A VKI megvalósításának egyik legnagyobb kihívása az agrártevékenységekhez kapcsolódó környezeti terhelés kezelése. A tápanyagterhelés, a túlzott vízkivétel, a talajdegradáció és az éghajlati változásokból eredő szélsőségek mind hozzájárulnak a víztestek ökológiai és kémiai állapotának romlásához. A nitrogén- és foszforalapú tápanyagok a felszíni és felszín alatti vizek szennyezésének fő forrásai. Az ezzel kapcsolatos uniós szabályozás alapját a Nitrát irányelv (91/676/EGK) képezi, amely a trágyázási gyakorlatok korlátozásával és a kijuttatási időszakok szabályozásával igyekszik csökkenteni a diffúz szennyezéseket.
A mezőgazdasági vízhasználat szerkezete az elmúlt évtizedekben átalakult. Az EU-s statisztikák szerint a felszíni vízkivétel aránya csökken, míg a felszín alatti víz hasznosítása nő, ami fokozott nyomást gyakorol a felszín alatti vízkészletekre. Az öntözési igények különösen aszályos időszakokban nőnek meg, így a vízkészletek mennyiségi fenntarthatósága érdekében elengedhetetlen a mezőgazdasági vízgazdálkodás összehangolása a VKI által előírt vízhozam-védelmi intézkedésekkel.
A VKI keretein belül egyre hangsúlyosabbá válik a vízvisszatartó és vízmegtartó gazdálkodás fontossága. A vizes élőhelyek helyreállítása, a természetközeli vízelvezető rendszerek kialakítása és a tájléptékű vízvisszatartás mind hozzájárulnak a hidrológiai stabilitáshoz. E megoldások kettős haszonnal bírnak: egyrészt növelik a mezőgazdasági termelés ellenálló képességét az aszályokkal és vízhiányos időszakokkal szemben, másrészt javítják a víztestek ökológiai állapotát.
A precíziós mezőgazdaság, a takarónövények alkalmazása, a talajkímélő művelés, a korszerű tápanyag-gazdálkodás és az intelligens öntözőrendszerek mind a VKI célkitűzéseinek gyakorlati eszközei. Az ilyen típusú technológiai fejlesztések támogatását az EU Közös Agrárpolitikája (KAP) is prioritásként kezeli, különösen a 2023–2027-es időszakban a KAP Stratégiai Terv keretében induló Agro-ökológiai Program (AÖP) révén.
A VKI integrált vízgyűjtő-gazdálkodási megközelítése a modern mezőgazdaság fenntarthatósági irányelveivel szoros összhangban áll. A víz, mint közjó — „alapvető, pótolhatatlan és az élethez nélkülözhetetlen természeti erőforrás” — egyszerre társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi dimenzióban értelmezendő. Az irányelv megvalósításához ágazatközi együttműködés szükséges, különösen a Szennyvíz-irányelv (EU 2024/3019), a Nitrát irányelv (91/676/EGK) és a Ivóvíz irányelv (2020/2184) tekintetében. A vízgyűjtő-szintű megközelítés biztosítja, hogy a beavatkozások – például vízkivétel, szennyvízbevezetés, földhasználat – ne vezessenek a víztestek állapotának romlásához.
A VKI kivételeinek rendszere továbbra is kulcsszerepet tölt be az agrárszektorban: nem mentességet, hanem alkalmazkodási lehetőséget jelent a gazdálkodók számára. A 2022–2024-es felülvizsgálati javaslatok nagyobb rugalmasságot biztosítanak, például lehetővé teszik, hogy bizonyos víz- vagy üledékáthelyezések ne minősüljenek jogsértésnek, amennyiben nem okoznak nettó környezeti kárt. Emellett enyhíthető lenne az ún. „one out, all out” elv szigora, valamint új monitoringeszközök – például távérzékelés vagy ökoszisztéma-alapú értékelések – bevonása is engedélyezhető.
Az Európai Parlament és a Tanács az intézményközi tárgyalások keretében 2025 szeptemberében megállapodott a Bizottság integrált vízgazdálkodásról szóló irányelv javaslatáról, amely felülvizsgálja a felszíni és felszín alatti vizeket szennyező anyagok listáját. Az irányelvjavaslat módosítaná a Víz Keretirányelvet, továbbá a felszín alatti vizek szennyezés és állapotromlás elleni védelméről szóló 2006/118/EK irányelvet és a vízpolitika területén a környezetminőségi előírásokról szóló 2008/105/EK irányelvet. A módosítás célja, hogy a felszíni és felszín alatti vizekben nyomon követett és ellenőrzött szennyező anyagok köre a legújabb tudományos eredményekhez igazodjon. Az új szabályok hozzájárulnak az EU vízbiztonságának erősítéséhez és a zéró szennyezés célkitűzés megvalósításához.
A VKI egyik legfontosabb végrehajtási eszköze a vízgyűjtő-gazdálkodási terv (VGT), amelyet a tagállamoknak hatévente kell elkészíteniük és felülvizsgálniuk. Magyarország első terve (VGT1) 2010-ben készült el, majd 2015-ben és 2021-ben került sor a felülvizsgálatokra (VGT2, VGT3). A most induló tervezési folyamat eredményeként 2027 végéig elkészül a negyedik terv (VGT4), amely a 2028–2033 közötti időszakra lesz irányadó.











