Ilyen italokkal vannak tele a magyar boltok is: rengetegen veszik

Ilyen italokkal vannak tele a magyar boltok is: rengetegen veszik

agrarszektor.hu
A magyar vendéglátás előtt ma nem csupán a drágulás áll kihívásként: az alkoholfogyasztást érintő zéró tolerancia, a tudatosabb fogyasztói szokások és a változó generációs elvárások együttesen formálják át a piacot, évről évre érezhetően befolyásolva a forgalmat. Miközben a Száraz November egyre népszerűbb, a fogyasztók pedig tudatosabban választanak, a hazai alkoholpiac mélyreható átalakuláson megy keresztül. A mentes kategóriák térnyerése, az organikus borok új korszakának kezdete és a gazdasági visszaesés mind formálják azt, ahogyan ma iszunk, vagy éppen nem iszunk - írja közleményében a Chef Market Zrt.

Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!

Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!

Csoportos kedvezmények már 2 főtől: 2 fő jelnetkezése esetén, 10%, 3 fő estén 15%, 4 vagy több fő jelentkezése esetén 20% kedvezmény! A kistermelők és fiatal gazdák pedig most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! 

A mentes italok nem alkoholpótlók, hanem új prémium üdítők

A Száraz November idején sokan döbbennek rá, hogy a magyarok már jóval kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint akár tíz éve. A vendéglátósok szerint ez nem szezonális jelenség, hanem tartós trend. Andrejszki Richárd a Chef Market Zrt. vezérigazgatója és a Culinaris tulajdonosa úgy látja: ez a „mentes” fordulat szinte hajszálpontosan ismétli meg azt, ami 15 éve a laktóz- és gluténmentes élelmiszerek esetében történt.

Úgy 14-15 évvel ezelőtt kezdett el terjedni Magyarországon a mentes irányzat. Most ugyanezt a mintát látom az alkoholmentes italoknál is. Tartják őket, mert a piac ezt követeli.

A mentes kategória pedig ma már messze túlmutat a sörökön:

Találunk alkoholmentesített vagy eleve alkoholmentesen készült pezsgőket, borokat és röviditalokat is. Nekünk például van egy Angliából származó alkoholmentes aperitívünk, ami szenzációsan jó, tökéletesen hozza a ‘vermut-érzést' alkohol nélkül.

A szakember szerint ez nem helyettesítő termék, hanem új funkció:

Nem hiszem, hogy aki bort iszik, az össze tudná hasonlítani ezeket a termékeket az alkoholos borokkal. Ezek nem alkoholpótlékok, hanem minőségi üdítők.

A zéró tolerancia ára: akár évi százmilliárdos veszteség a vendéglátásnak

A mentes trendnek van egy sajátos, magyarországi oka is: az autós vendégek kiszorulása az alkoholos kategóriából.

A zéró tolerancia bevezetése visszavetette az alkoholfogyasztást. Sokan nem szívesen ittak üdítőt vagy vizet helyette, mert azok nem voltak valódi alternatívái az alkoholos italoknak. Az alkoholmentes italok ezt a rést töltik ki.

Csakhogy a szabályozás nemcsak tudatosabb fogyasztást eredményez, hanem komoly bevételkiesést is:

Magyarországon a jogszabályok zéró toleranciát írnak elő. Ez éves szinten akár százmilliárdos forgalmat is elvesz az éttermektől.

A vendégek egyszerűen nem mernek inni:

Még azok sem rendelnek bort ebéd mellé, akik megengedhetnék maguknak, mert tudják, hogy ha autóba ülnek, egyetlen pohár után is kockáztatják a jogosítványukat – és egy esetleges balesetnél akár a szabadságukat is.

Dráguló prémium: ma már a tehetősek is visszafogják a borfogyasztást

A csökkenő borfogyasztás mögött nemcsak trendek, hanem komoly gazdasági okok állnak.

Az elmúlt 5 évben Magyarországon a reáljövedelmek jelentősen csökkentek. Míg az eurózónában körülbelül 30 százalék volt az infláció, nálunk ez 80 százalék körül mozog.

Ez a prémium kategóriát érintette a legérzékenyebben:

Egy üveg Dom Pérignon például 5 éve nagyjából feleannyiba került, mint most. A tehetősebb fogyasztók is visszafogták a költéseiket. A champagne helyett sokan választanak ma Proseccót vagy magyar tradicionális pezsgőt.

Organikus bor: már nem trend, hanem alapelvárás

Az organikus borok térnyerése ma már nem niche, hanem lassan normává válik.

A világ vezető borászatai ma már szinte kivétel nélkül organikus művelésre álltak át. Ez hamarosan teljesen természetes alapelvárás lesz, nem marketingfogás.

Andrejszki Richárd szerint azonban a címke nem garantál minőséget:

Attól, hogy egy bor organikus, még nem biztos, hogy jó. A minőséget mindig a borász szakértelme határozza meg.

A vendéglátás láthatatlan problémája: nincs elég szakértő, aki el tudná adni a bort

A csökkenő értékesítés mögött részben humán tényező áll.

Az értékesítés egyik kulcsa mindig a megfelelő személyzet. Az italválasztás élményről szól, nem pusztán szükségletkielégítésről. A magyar sommelier-k képzettsége még nem éri el a nyugat-európai szintet. Ez nem tehetség kérdése, hanem tapasztalaté és lehetőségé.

Ugyanis a piac szűk, a nagyborokhoz kevés magyar szakember jut hozzá rendszeresen. A szakértő szerint a mentes kategóriák térnyerése, az organikus borászatok előretörése és a fenntartható, élményalapú fogyasztás nemhogy gyengítik a piacot, hanem újraértelmezik azt..

A piaci dinamika átrendeződik: tequila, édes pezsgő, funkcionális vizek

A valódi növekedési területek Andrejszki szerint ma már máshol vannak: egyre több édes pezsgő fogy, mert a fiatalabb generáció ezt az ízvilágot preferálja; látványosan nő a tequila és whisky iránti kereslet; robbanásszerű a szűrt víz terjedése a HoReCa-ban; az ízesített, vitamindús vizek évek óta töretlenül nőnek.  A palackozott vizek háttérbe szorulása pedig szerinte nem mindig előny a fogyasztónak.

„Nem az a kérdés, hogy iszunk-e, hanem az, hogyan” - új korszak kezdődik

A magyar alkoholpiac átalakulása összetett folyamat. Szabályozás, gazdaság, egészségtudatosság és trendek együtt formálják. A változás közepén pedig a vendéglátóknak és forgalmazóknak egyszerre kell alkalmazkodniuk a tudatos fogyasztókhoz, a gazdasági kényszerekhez és az új trendekhez. A kérdés nem az, hogy fogy-e alkohol, hanem az, hogy milyen formában, milyen gyakorisággal és milyen minőségben - olvasható a közleményben.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?