Lesz piaca a magyar kukoricának: 2020-tól jön a E10-es üzemanyag!

MTI
Nő a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban január 1-jétől - mondta Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára hétfőn, egy budapesti sajtótájékoztatón. A döntésre az utolsó pillanatban került sor, mivel minden egyes uniós tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amit 2020-ra elért.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az államtitkár felidézte, hogy a benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4%-ról 8,2%-ra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1% lesz. Az agrárszektor.hu már többször is beszámolt róla, hogy ennek a hazai bioetanolgyártásra és ezen keresztül a kukoricapiac stabilitására óriási hatása van. A döntésre az utolsó pillanatban került sor, mivel minden egyes uniós tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amit 2020-ra elért. Erről itt írtunk részletesen:

EZ IS ÉRDEKELHET

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára elmondta, hogy az átállás már decemberben elkezdődik. A töltőállomásokon kicserélik a matricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica is jelzi az eddigi E5-ös helyett. A magasabb bioetanol-tartalomra való váltás több európai uniós országban megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát, hangsúlyozta a főtitkár, hozzátéve, hogy esetleg a régi típusú gépkocsiknál szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére.

Kaderják Péter kiemelte, az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét. Emelkedik a motorbenzin itthon előállított biokomponens-tartalma, ami csökkenti a kőolajimportot, másrészt a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is. A bioetanol mintegy 70%-os üvegházhatású gázkibocsátás-megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest, mutatott rá az államtitkár, aki kitért arra is, hogy a bioetanol-gyártásban jelentős az innovációs potenciál, a hazai biofinomítók folyamatosan fejlesztenek.

Az átállás lehetőséget teremt arra, hogy Magyarország éljen a földrajzi adottságaiból adódó versenyelőnnyel, az itthon megtermelt takarmánykukorica alapanyagból itthon előállított bioetanollal valósítsa meg az E10 bevezetését, mondta Kaderják Péter. Az államtitkár felhívta a figyelmet arra is, hogy mindez komoly piaci előnyt jelent a hazai agráriumnak, illetve a magyar gazdáknak. Kaderják Péter kérdésre válaszolva elmondta: a tárca figyelemmel fogja kísérni az árak alakulását.

Az Ásványolaj Szövetség főtitkára jelezte, a benzinkutakon továbbra is elérhetőek lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyobb bioüzemanyag részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem vonatkozik. Grád Ottó azt is közölte, hogy az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában nem lehet majd változást érezni.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 20. 06:02