2022. augusztus 15. hétfő Mária

Hírek - Gépek

Mire is jó az E85?

A mai benzin árak mellett elgondolkodunk azon, hogyan lehetne olcsóbban megoldani a tankolást. Sokaknak jut eszébe ilyenkor a bioetanol, vagy ahogy a benzinkutakon kapható, E85. Természetesen a normális benzines motorba nem mindegy, mennyi bioetanolt töltünk, hiszen a benzinbe keverve, annak maximum 20%-át teheti ki.
 
 

Létezik azonban egy technológia, mely esetben az autót teljes bioetanol üzeműre állítjuk át, így akár 85%-os etanol tartalommal is elmegy a jármű. Ez az úgynevezett E85 nevű üzemanyag. Az Európai Unió egyébként irányelveiben foglalkozik ezzel az alternatív energiával, hiszen hazánknak is meg kell emelnie a mostani 5%-os adalékot 15%-ra 2015-ig.

Ez a mezőgazdaság számára is érdekes, hiszen ezt az alkoholt olyan gazdasági növényekből állítjuk elő, melyekben magas a cukor-, vagy a keményítő tartalom. Hazánkban erre a célra általában kukoricát alkalmazunk, hiszen átlagtermésünk belőle 7-7,5 millió tonna évente. Ez nagyjából 3 millió tonna felesleget jelent minden esztendőben.

Jogos egyébként az etikai ellenérv, mely szerint pazarlás élelmiszerből üzemanyagot készíteni, amikor a világ bizonyos részein éheznek az emberek. Erre a kétségre adhat választ, az úgynevezett második generációs bioetanol, amely nem a növény terméséből, hanem az amúgy is hulladéknak számító szárából és leveleiből készül.

Anyagilag is megérheti az átalakítás, hiszen az E85 217 forintba kerül literenként, míg a benzin 320 forint körül mozog. Ez a száz forintos differencia pedig már régóta megfigyelhető. Maga az átalakítás pedig autó függően kerülhet 65 ezer forinttól akár 90 ezer forintba is. A megtérülés pedig attól függ, hogy mennyit használjuk az autónkat, és mennyit tankolunk bele, hiszen minél többet, annál korábban térül meg a beruházás.

Az egyetlen ok, amiért az emberek nehezen szánják rá magukat az átalakításra az, hogy nagyon nehéz még találni Magyarországon olyan kutakat, ahol lehet tankolni E85 üzemanyagot. Érdemes tehát a beruházás előtt megnézni azokat az útvonalakat, ahol nap mint nap járunk, és ha esetleg nincsen akkor érdemes utána nézni, hogy van-e olyan elérhető útvonal. Amennyiben sehogy sem megoldható a tankolás, csak nagy kerülővel, akkor érdemes átgondolni a beruházást, hogy így is megéri-e.

Mindenesetre azt sem szabad elfelejtenünk, amikor döntést hozunk, hogy ennek a fajta üzemanyagnak gyakorlatilag nincs széndioxid kibocsátása, így környezetbarátnak mondható, nem úgy mint a normál benzines autók.

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG
    Agrárszektor hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel hírlevelünkre
    és járjon mindenki előtt.
    Mind a négyet bepipálom

    Agrárszektor Konferencia 2022

    Az év legkiemelkedőbb agráreseménye a hazai szereplőknek!

    Sustainable World 2022

    Ismét jön a fenntarthatósági konferencia szeptember 6-án!