Most lehull a lepel: ezért megy lassan a generációváltás Magyarországon

Most lehull a lepel: ezért megy lassan a generációváltás Magyarországon

agrarszektor.hu
A hazai családi vállalatok több mint felénél jelenleg már zajlik a generációváltás. A folyamat során a legnagyobb kihívás, hogy a szenior vezető nehezen tud érzelmileg elszakadni a cégtől, amit tovább nehezít, hogy az utódlás inkább a megérzésekre, semmint egy előre meghatározott írásos tervre épül - derült ki a K&H családi vállalatok körében végzett felméréséből.

Közeleg a tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye: Agrárium 2024 konferencia, március 19., Kecskemét

Előad többek között Nagy István, Kulik Zoltán, Andréka Tamás, Győrffy Balázs, Éder Tamás, Hadászi László, Ruck János, és még sokan mások.

Kistermelőknek, őstermekőknek és fiatal gazdáknak 50% kedvezményt biztosítunk!

NAK szaktanácsadók és kamarai tagok pedig 35% kedvezményben részesülhetnek!

A generációváltás nagyon is aktuális téma a hazai cégeknél. Ezt mutatja a K&H családi vállalatok körében végzett felmérése, amely szerint a cégek 55%-ánál már zajlik ez a folyamat. Az utódókból sincs hiány, a cégek 40%-ánál ugyanis kettő potenciális következő generációs vezető is dolgozik a vállalatban, akik a későbbiekben átvehetik a stafétabotot.

A K&H portfóliójának közel felét családi vállalatok adják. Tapasztalataink szerint a családi cégeknek a hosszú távú stratégia megtervezése mellett az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a szenior vezető hogyan tudja a lehető leghatékonyabb módon átadni a vállalatot a következő generációnak. A legutóbbi családi vállalatoknak szóló klubunkon készült felmérés szerint a sikeres utódlás legnagyobb akadálya, hogy a jelenlegi vezető érzelmileg nehezen tud elszakadni az addig felépített cégétől, és nem nyitott annak teljes átadására

- mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Fontos, hogy családban maradjon

Az utódlás során a legfőbb cél, hogy családon belül maradjon a kontroll. Ezt mutatja, hogy tízből 7 cég (72%) a tulajdont és a vezetést is a családban tervezi tartani, és csak minden negyedik vállalat vonna be külső vezetést a többségi tulajdonrésznek megtartása mellett. Ékes Ákos szerint a generációváltás az egyik legnagyobb mérföldkő a családi cégek életében, ezért komoly tervezést igényel. A felmérés szerint azonban inkább a megérzésekre, hagyományokra épül a folyamat, semmint egy előre meghatározott, írásos tervre. Utóbbival a megkérdezettek mindössze 4%-a rendelkezik. Többnyire az utód személyét és az átadás ütemezését csak szóban beszélik át az érintettek, illetve gyakran az utód megnevezése után sem tudatos tervezéssel történik az átadás - részletezte a felmérés tapasztalatait a szakember.

Bárány László, a Master Good cégcsoport tulajdonosa és alapítója már maga is bevonta az utódokat a cégvezetésbe. Az eddigi tapasztalatai alapján ennek folyamatát éppúgy tudatosan meg kell tervezni, mint egy gyártócsarnok megépítését. Ehhez először fel kell mérni a humán erőforrást, az utódok képességeit, személyiségüket, motivációjukat. Ezt követően a szülőnek meg kell tanulnia objektívnek maradni, hogy reálisan lássa, egy adott pozícióra az utód alkalmas-e. Ha ugyanis a jelöltre az alapító erőltet rá egy számára kényelmetlen pozíciót, a kudarc borítékolva van. Az érzelmeket tehát ebben a döntésben teljes mértékben ki kell zárni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Heti fókusz: STOP STRESSZ! (x)

A tél végi szokatlanul meleg időjárás után fel kell készülnünk a kora tavaszi fagykárok megjelenésére szántóföldi kultúráinkban is.

Támogatott tartalom

Nagy termőképességű LG kukoricák (x)

Tavaly rég nem látott mélységbe zuhant a kukorica vetésterülete Magyarországon. A VSZT felmérése szerint a vetésterület 746 ezer ha körül alakult a 2023-as évben.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Még a legjobb áron!
AgroFood 2024
Még a legjobb áron!
Agrárium 2024
50% kedvezmény kistermelőknek, őstermelőknek és fiatal gazdáknak!
EZT OLVASTAD MÁR?