Sajtóközlemény: Jogszabályi hiányosság okoz kárt a villamosenergia fogyasztóknak

agrarszektor.hu
A villamosenergiáról szóló törvény 2011. július 1-vel hatályba lépő változása mintegy 10-12 Mrd Ft-nyi többletköltséget okoz a fogyasztóknak, annak ellenére, hogy a villamosenergia-ellátás költségei csökkentek.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az IPENERG Ipari Energiafogyasztók Érdekképviselete Egyesülés célja, hogy a vélelmezhetően véletlen jogszabály előkészítési hiba miatt a fogyasztókat ne érje kár.

2011. július 1-től a villamos- és hőenergiát kapcsoltan termelő erőművek támogatási rendszere átalakult. Korábban a villamosenergia árakban minden fogyasztó megfizette a támogatást, ennek átalakításáról az elmúlt évben rengeteg cikk, vélemény jelent meg. Egy márciusi törvényi változás miatt a kapcsoltan termelő erőművek kötelező, támogatott árú villamosenergia átvétele megszűnt, ami a végfogyasztói villamosenergia árakat az IPENERG számításai szerint kb 1,7-1,9 Ft/kWh-val csökkentette. Ezzel párhuzamosan bevezetésre került a "kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj" amely értéke 1,20 Ft/kWh. A szabályozásváltozás együttes hatásaként a fogyasztók ellátásának költsége mintegy 0,5-0,7 Ft/kWh-val csökkent.

Az első látásra egyszerűnek tűnő költségcsökkenés azonban sajnos egyes fogyasztók esetében - paradox módon - áremelkedést eredményezett. Ennek oka a villamosenergia árának belső szerkezetében rejlik: míg a kapcsolt termelés költsége az energiadíjakba épült be - így az árcsökkenés is ott jelentkezik -, az új díjelem az ún. "pénzeszközök" soron jelenik meg. Ez persze nem jelent feltétlenül áthidalhatatlan problémát; az egyetemes szolgáltatás keretében az állami árszabályozás a kérdést meg is oldotta. Szintén nem érte hátrány azokat a - leginkább saját energetikussal és megfelelő vásárlói erővel rendelkező - nagyfogyasztókat, akik a KÁT-ot és a piaci villamosenergia beszerzésüket nem egy csomagban vásárolják. Azon fogyasztók, akik a KÁT és a piaci alapú villamosenergiát együttesen szerzik be, ki vannak téve a kereskedők belátásának. Számos kereskedő fixnek veszi a piaci villamosenergia és a KÁT ár összegét, nem hajlandó csökkenteni, de ezzel egyidőben kiszámlázza az új 1,20 Ft/kWh-ás díjelemet is. Az indok, hogy az ügyfél átengedte neki a KÁT árak kockázatát, így ez a nyereség "jár neki", míg az új díjelemmel "pechje volt". Az IPENERG álláspontja szerint ez nem méltányos, hiszen a módosulás nem piaci okokra vezethető vissza, hanem szabályozásváltozáson alapul. Ráadásul ez a probléma elsősorban a kis-és közepes vállalkozásokat, valamint az intézményi fogyasztókat érintik, pont azt a fogyasztói kört, amelyet a kormány egyébként támogatni illetve védeni kíván.

Becsléseink szerint az érintettek éves fogyasztása összesen mintegy 15-20 TWh, így 2011. II. félévében a fogyasztói többletköltségek 10-12 Mrd Ft-ra tehetők. (A tényleges fogyasztói többletterhek ennél magasabbak, mert egyes fogyasztók, már leszerződtek 2012-re is.) Ez az összeg - amely véletlenszerűen megegyezik az energiaszolgáltatók által fizetendő különadó mértékével - a kereskedői oldalon úgy jelenik meg haszonként, hogy a kereskedő semmit nem tett érte.

Véleményünk szerint sok olyan szerződés van, amelyet egyedileg megvizsgálva a fogyasztók fel tudnának lépni érdekeik érvényesítése céljából, ez azonban úgy lehet igazán hatékony, ha a fellépés együttesen történik. Ezért összegyűjtöttük az érintett fogyasztókat és felvettük a kapcsolatot a kereskedőkkel illetve az illetékes állami szervekkel annak érdekében, hogy a kereskedők a kapcsolt termelés támogatását szolgáló díjtételt ne szedjék be kétszer a fogyasztóktól. Az IPENERG eltökélt szándéka a fogyasztói érdekek érvényesítése, ezért további lépéseket tesz, amennyiben a kereskedőkkel történő tárgyalások nem vezetnek eredményre.

Budapest, 2011. augusztus 23.

Zarándy Tamás projektvezető

IPENERG Ipari Energiafogyasztók Érdekképviselete Egyesülés

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?