Legendás élelmiszer került vissza a magyar konyhákba: egyre többen eszik

A munkaerőhiány okozta problémák a magyar gombatermesztést is elérték, így a Bio-Fungi is rendesen megküzdött a dolgozók hiányával az utóbbi években. Úgy tűnik, 2019-re sikerült megoldást találni. Több hazai cég is abbahagyta a termesztést a felmerülő problémák miatt, azonban a Mutsy Árpád tulajdonába tartozó vállalkozás ezt lehetőségként éli meg.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Ha a Bio-Fungi Termelő és Kereskedelmi Kft. történetét szeretnénk megismerni, akkor egészen a kilencvenes évek elejéig kell visszanyúlnunk, hiszen Mutsy Árpád 1992-ben alapította a céget két társával (Mutsy Attila és Sugár Attila), melynek jelenleg ő a fő és meghatározó tulajdonosa. A gombatermesztés ötlete nem volt légből kapott, hiszen Mutsy a budapesti Kertészeti Egyetem elvégzése után közel 10 évet töltött el egy gombacsíráztatással és -forgalmazással foglalkozó multinacionális cégnél. Ma már a Bio-Fungi Kft. Kelet-Közép-Európa egyik vezető termesztőcégének számít.

Aki lemarad, kimarad

A vállalkozás nettó árbevétele 2017-ben elérte a 8,2 milliárd forintot, 2018-ban azonban 7,7 milliárdra csökkent. Mutsy Árpád elmondása szerint ez annak tudható be, hogy komoly munkaerőhiánnyal küzdöttek tavaly, aminek a jeleit már 2016-2017-ben látni lehetett. Ennek következtében rengeteg gombát egyszerűen nem tudtak leszedni, mert nem volt rá ember. Hozzátette, 2019 első negyedévében sikerült kitartó csapatmunkával megoldani a problémát, így idén a várható nettó árbevétel 8,3 milliárd forint körül alakulhat, és nagyon pozitív utolsó negyedévnek néznek elébe.

"A munkaerőgondok mellett az árbevétel csökkenésének másik oka az volt, hogy a magyarországi ügyfeleink száma évről évre 5-15 százalékkal csökken, így egyre kevesebb komposztot tudunk értékesíteni itthon, mert a magyar termelők sorra bezárnak. Sajnos, ahogyan a magyar kertészet egyéb területein is, így a gombaiparban sem sikerült átfogó technológiai fejlesztést végrehajtani az elmúlt 15-20 évben. Azt is problémának látjuk, hogy a mezőgazdasági termékek területén nincs egységes, csökkentett áfarendszer, ezáltal az importból származó termékek, illetve a nagyobb termelési volumennel bíró országok könnyebben tudnak Magyarországra exportálni" - tájékoztatott Mutsy. 

A Bio-Fungi az utóbbi időben döntően külföldön értékesíti a gombakomposztot: Romániába, Horvátországba, Bosznia-Hercegovinába, Szerbiába, Csehországba, Szlovákiába, Olaszországba, Bulgáriába és Görögországba. A friss gombát elsősorban a környező országokban adják el, a legtöbbet Ausztriában, Szlovéniában és Szlovákiában. 

A munkaerőhiány miatt az automatizálás egyre fontosabb a gombatermesztésben is. A cég az elmúlt 15 évben több mint 18 milliárd forintos fejlesztést hajtott végre. A komposztgyártáshoz új hőkezelőket építettek, a friss gomba termesztéséhez pedig felszíni csiperkegomba-termesztő házak és laskagomba-termesztő sátrak építését tervezik. Emellett 2019-ben beadtak egy fejlesztési pályázatot, szeretnének ugyanis mesterséges intelligenciát alkalmazni a termelésprognosztizálásban és a szedés szervezésében. 

A munkaerő-utánpótlást harmadik országbeli munkaerővel oldottuk meg, és most azt érezzük, hogy kicsit konszolidálódott a helyzet. Ez jó lehetőség arra, hogy több gombát tudjunk termelni. Szeretnénk bővíteni a kapacitásainkat, hiszen sok hazai gombatermesztő abbahagyta a munkát, a kieső kapacitást mi tudnánk biztosítani

- emelte ki Mutsy Árpád. A mezőgazdasági termelésben, főleg a gombatermesztésben az áru szedése és válogatása sokkalta bonyolultabb, összetettebb feladat, mint egy gyárban az operátori feladat - emelte ki a tulajdonos. Hozzátette, olyan fejlesztéseket és alkalmazásokat szeretnének beiktatni, amelyek segítik a dolgozókat a gyorsabb és hatékonyabb munkavégzésben, vagyis növelik a termelékenységet.

Friss gombából egyre többet

A munkaerőhiányon kívül a megfelelő méret elérése az egyik fő cél és kihívás. Kereskedelmi területen is koncentrálódott a vásárlók köre (a láncok meghatározó szerepe vitathatatlan), így ahhoz, hogy egy vállalat könnyebben tudjon érvényesülni, kellő nagyságú árualappal kell rendelkeznie. "A mérethatékonyság tehát elengedhetetlen, ez növeli a versenyképességünket. Ha valaki képes csökkenteni a fajlagos költségeit, akkor el tud érni távolabbi, jobb piacokat, és állandóan teli kamionnal tudja szállítani a termékeit" - hangsúlyozta a tulajdonos.

A Bio-Fungi két fő tevékenységi köre a gombakomposzt- és alapanyag-előállítás, valamint a friss gomba termesztése. Kelet-Közép-Európa egyik vezető gombaipari vállalkozásában a legmodernebb, holland típusú, számítógép által vezérelt gombafarmok biztosítják a megfelelő hozamot és minőséget. Az automata rendszer a nap 24 órájában ideális feltételeket tart fenn a gombafejek növekedéséhez. A hatékonyság mellett figyelnek arra is, hogy a friss árut a gasztronómia igényeinek megfelelően különböző méretben szedjék le. A Bio-Fungi Kft. 2000 óta állít elő csiperkegomba-komposztot, 2014-ben pedig bővítette tevékenységét laskagomba-alapanyag gyártásával, amely kizárólag hazai szalmából készül, állati eredetű összetevőt nem tartalmaz. Jelenleg Áporkán található a komposztgyártás és -kereskedelem központja, Ócsán pedig a gombatermesztésé és -kereskedelemé.

A Bio-Fungi szinte az összes magyar áruházláncnak szállít friss gombát. A laskatermesztésben belföldön egy fő konkurensük van, akik piacvezetők, és már 25-30 éve jelen vannak a piacon. Gombakomposzt és friss gombatermesztés területén ugyanakkor a Bio-Fungi piacvezető Magyarországon. Azzal kapcsolatban, hogy tervezik-e a konzervpiacot is meghódítani, Mutsy kiemelte, hogy ez szintén mérethatékonysági kérdés, hiszen hiába van óriási piaca a konzerv termékeknek, és látszólag nagy a hozzáadott értékük, ez egy globális piac, ahol óriási a verseny. Másrészt ez a piaci szegmens évente 5-10 százalékot csökken, mivel a friss termékek iránti kereslet folyamatosan növekszik. Több friss gombát eszünk, egyre nagyobb teret kap az egészséges életmód, a különböző gasztrotrendek, és változnak a fogyasztási szokások. Ezzel arányosan a gombafogyasztás abszolút értékben növekszik Magyarországon, illetve Európában egyaránt, globálisan pedig 2-5 százalékkal évente. 

A Bio-Fungi Kft. Magyarországon elsőként kezdett el bio csiperkegomba-komposztot és bio laskagomba-alapanyagot előállítani. A cég néhány tonna bioterméket állít elő hetente, de évről évre két számjegyű - 10-12 százalékos - a növekedés. Mutsy szerint ez nagyon érdekes kitörési pont lehet, habár nem hiszi, hogy Európában nagy mennyiségben fognak majd bioélelmiszereket fogyasztani az emberek. 

Kulcstényező: az ember

Arra a kérdésre, hogy mire a legbüszkébb az elmúlt 27 évből, a tulajdonos a megfelelő munkaerőt emelte ki elsőként, illetve azt, hogy nagyon sok jó munkatársat tudott integrálni és alkalmazni a cégnél. Mint mondta, ez nagyon fontos ahhoz, hogy egy vállalkozás fenntarthatóan tudjon működni. 

"Egy vállalatnak az első erőforrásai a munkavállalók, e nélkül fejlődni, fejleszteni vagy bármilyen jövőképet alkotni nem lehet. Hosszú távon is a legnagyobb kihívásnak tartom, hogy a munkatársakkal még többet foglalkozzunk, valamint jobban integráljuk és menedzseljük a munkaerőforrást. Büszke vagyok arra, hogy a társadalmi felelősségvállalásban is szerepet tudtunk vállalni. Mi indítottuk el az országban egyedülálló módon az IskolaGomba programot, amelynek keretében csiperkegomba-termőládákat szállítunk az általános és középiskolákba, így a tanulók a gyakorlatban is megismerkedhetnek a gombatermesztéssel. Ezen kívül igyekszünk elsősorban a környezetünkben lévő kisebb közösségeknek segíteni, legyen az egy nyugdíjas szövetkezet, iskolai vagy sportrendezvény, illetve minden év októberében rózsaszín tálcába csomagoljuk a gombát, és minden eladott tálca után, a saját árbevételünkből öt forinttal támogatjuk a rákellenes munkát" - sorolta büszkén Mutsy Árpád.

Fotók: Mudra László

A cikk nyomtatott formában az Agrárszektor "Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban" című kiadványában jelent meg.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 25. 11:13