Az Agrárszektor eheti körképében Szarvas Miklós, az AXIÁL Kft. CLAAS termékmenedzsere, és Molnár István, az AGROTEC Magyarország New Holland termékmenedzsere osztotta meg tapasztalatait a 100 és 200 lóerő közötti erőgépekkel kapcsolatban. A két szakember arról is beszélt, hogy mennyire aktív jelenleg a piac és hogy mi az, ami aktivitást hozhat 2026-ban.
Szarvas Miklós (AXIÁL Kft.): A pályázatok mozgatják jelenleg a géppiacot, de a gazdálkodók jelenleg még kivárnak
Szarvas Miklós, az AXIÁL Kft. CLAAS termékmenedzsere szerint a kategória gerincét az ARION-széria adja, amelyben a 400-as, 500-as és 600-as modellek fedik le a gazdálkodók teljes igényét. A kompaktabb, ám rendkívül sokoldalú 400-asok főként vegyes gazdaságokban bizonyulnak ideálisnak, akár szállításra, könnyebb talajmunkákra vagy homlokrakodós feladatokra is beváltak. A nagyobb teljesítményt igénylő munkákra pedig az ARION 500–600-as sorozat jelentheti a megoldást, amely 145–200 lóerős tartományban már a közepesen nehéz talajművelési feladatokra is megfelelő.
Ezeknek az újdonságoknak talán a legfontosabb előnye a hatékony hajtásrendszer, hiszen a CMATIC fokozatmentes váltó állandó optimalizálást biztosít, így a traktor mindig a legkedvezőbb fordulatszám–sebesség arányon dolgozik. Ez érezhető üzemanyag-megtakarítást eredményez.
Független tesztek szerint akár 10–15%-kal takarékosabbak lehetnek ezek a gépek az iparági átlagnál, ami döntő tényező lehet gépvásárláskor
– emeli ki Szarvas Miklós.
A hatékony fogyasztás nemcsak költségoldalon fontos: a kedvező CO₂-kibocsátás mára a gazdálkodói döntéshozatalban is egyre komolyabb tényező. A piaci helyzet ugyanakkor korántsem egyszerű. A 2024–2025-ös évek bizonytalansága, a magas gépárak, a terményárak hektikussága, a finanszírozási bizonytalanságok érezhetően visszavetették a beruházási hajlandóságot. Szarvas Miklós szerint azonban a kereslet nem tűnt el, sokan érdeklődnek, de kivárnak, sok gazda a használt gépek felé fordult. A második félévtől viszont már látható az élénkülés. Különösen fontos szerepe van a támogatásoknak: a fiatal gazdák pályázata, az állattartó telepek fejlesztési pályázata, illetve a kertészeti üzemek géptámogatásai mind komoly lökést adnak a kategóriának.
A jövő alternatív hajtásaival kapcsolatban a szakember elmondta, hogy a CLAAS nem zárja ki az elektromos vagy hibrid modellek későbbi megjelenését, de a technológiai korlátok, elsősorban az akkumulátortömeg és a hatótáv jelenleg még nem teszik reálissá az ilyen traktorok tömeggyártását ebben a teljesítménykategóriában.
Rövid távon nem valószínű, de két-három év múlva bármi megtörténhet, a gyártók tempója elképesztően felgyorsult
– mondja Szarvas Miklós.
Molnár István (AGROTEC Kft.): A 100 és 200 lóerő közötti traktorok egyértelműen a legnépszerűbbek Magyarországon
Molnár István, az AGROTEC Magyarország Kft, New Holland termékmenedzsere elmondta, hogy az újdonságok közül az egyik legfontosabb a megújult T5 Utility széria, amely 90–110 lóerőig kínál korszerű, modernizált erőgépeket. Ezekben új motorok, módosított kezelőszervek, új tetszetős külső valamint ezeknél a géptípusoknál korábban nem elérhető rugózott kabin is megjelent.
A New Holland ugyanakkor nem egyetlen modellre épít. Utility mellett számos más szériával is találkozhatnak a gazdák, elég csak például az Electro Command, Dynamic Command vagy a fokozatmentes váltóval felszerelt Auto Command szériára gondolni. Molnár István szerint, ebben a teljesítménykategóriában a kereslet jelentősen megugrott az elmúlt hónapokban.
Most kifejezetten felpörgött a piac, a szegmens újra erősödik. Az állattartó telepek, valamint a kertészeti fejlesztések pályázatai hatalmas lökést adtak
– mondja a szakember.
A tapasztalatok szerint ez az egyik legnépszerűbb traktorosztály Magyarországon, sokoldalúsága miatt a nagyobb és a kisebb gazdaságok számára is ideális választás. A döntéshozatalnál a legfontosabb tényezők továbbra is a gazdaság igényei. Vannak, akik a legegyszerűbb, mechanikus gépeket keresik, mások a komfortot és a technológiai fejlettséget részesítik előnyben és egyre több olyan gazda van, aki már a teljes precíziós integrációt igényli.
Molnár István hozzátette, hogy a kompakt méret, a fordulékonyság és a sokoldalú felhasználhatóság azonban minden modellnél kiemelt elvárás, ezek a gépek jól használhatók állattartó telepeken, homlokrakodós feladatokra, sőt ültetvényekben is, frontfüggesztéssel vagy homlokrakodóval kiegészítve. Az alternatív hajtások fejlesztése a New Hollandnál is folyamatban van. A termékmenedzser szerint a kategória technológiai fejlődése most olyan ütemben halad, hogy a villamosítás középtávon egyre több helyen lehet életképes megoldás.
Vannak már futó fejlesztések, egy-két éven belül reálisan megjelenhetnek az első sorozatgyártású hibrid vagy elektromos modellek is
– mondta el Molnár István.













