2022. január 24. hétfő Timót

Hírek - Növény

Olyan dolog derült ki a baktériumokról, ami a mezőgazdaságra is komoly hatással lehet

Kutatók megállapították, hogy a baktériumoknak is van biológiai órája, ez a felfedezés pedig nemcsak azért fontos mert a baktériumok alkotják a földi biomassza 15 százalékát, de az eredménynek mezőgazdasági, gyógyszerészeti és ipari jelentősége is van.

Mint ismert, az állatvilágban és az embernél is a szervezet normális működésének alapja a biológiai óra. Ez mondja meg mikor vagyunk álmosak, mikor alszunk és mikor vagyunk kipihentek, és ezzel együtt koordinál a háttérben egy csomó fiziológiai vagy a kognitív funkciókhoz köthető folyamatot - írja az Index.

Három kutatónak sikerült izolálnia azt a gént, ami az élőlények belső óráját szabályozza. 24 órás ciklushoz igazodik az állatok, növények és gombák életritmusa is. A fotoszintetizáló baktériumokról is ismert volt, hogy ilyen szinten igazodnak a fény váltakozásához, azt viszont nem tudtuk, hogy a fénytől nem függő társaik követik-e az időt. A müncheni Ludwig Maximilian Egyetem kutatói kiderítették, hogy a nem fotoszintetizáló baktériumok is számontartják az időt. A molekuláris működéseik a napszakhoz igazodnak, a fény vagy a hőmérséklet változásának ritmusa alapján - mondta Martha Merrow kronobiológus.

Merrow és kollégái a földben és különböző állatok - köztük az ember - emésztőrendszerében fellelhető Bacillus subtilist, magyar nevén szénabacilust tanulmányozták. A baci 12 órás fény/sötét váltakozáshoz igazította a ytvA nevű génjének kifejezését. A gén kék fény érzékelő receptort állított elő - sötétben megnőtt a termelése, fényben pedig csökkent. Teljes sötétségben a hőmérséklet 12 órás váltakozása ugyancsak előidézte a fényreceptor szabályos termelését.