Brutális élelmiszerdrágulástól tartanak a németek: sokan már csak így vásárolnak

agrarszektor.hu
Németországban egy közvélemény-kutatás szerint a vásárlók 90 százaléka tart az újabb élelmiszer-áremelkedésektől. A CIVEY felmérése szerint a lakosság körében a takarékoskodás általában az olcsóbb termékek választásával és a bevásárlólisták készítésével szokott kezdődni.

Agrárium 2023 konferencia

Az évkezdet egyik legfontosabb rendezvénye Kecskeméten: a konferencia célja, hogy bemutassa azokat a legjelentősebb támogatási, jogszabályi, finanszírozási, piaci, innovációs és gépesítési változásokat, amelyek alapvetően meghatározhatják az ágazati vállalkozások 2023-as tevékenységét. Minden hazai agrárszereplőnek elengedhetetlen információs forrás!

A CIVEY közvélemény-kutató készített egy felmérést a vásárlók körében a Német Élelmiszergyártók Szövetsége (BVE, Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie) és a Német Élelmiszer Szövetség (Lebensmittelverbands Deutschland) megbízásából. Ennek eredményeit a Münchenben megrendezett "Zukunft schmeckt" (Ízes jövő) előadássorozat keretében ismertették - olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) oldalán. Christoph Minhoff, a BVE ügyvezetője szerint a német polgárok elsődleges félelme a jövőt illetően az árak jelentős emelkedése, ezt a válaszadók több mint 90%-a jelölte meg. Ez a félelem az ügyvezető szerint

abszolút indokolt is a nyersanyaghiány, a gázellátás akadozása valamint a széles körű, látványosan megmutatkozó politikai impotencia fényében. Mindent meg tennünk az élelmiszer-ellátás biztosítása érdekében, és ehhez, mint gazdasági ágazatnak, elsősorban erős politikai partnerre lenne szükségünk.

De hogyan érinti a drágulás a fogyasztói magatartást? A tapasztalatok azt mutatják, hogy drágulás esetén a vásárlók először az azonos kategóriájú, de olcsóbb termékeket kezdik el választani, 56,8%-uknál ez az első lépés. A fogyasztók 33,2%-a ugyanakkor emellett már olyan bevásárlólistákat kezd el írogatni, amelyekhez a boltban ragaszkodnak is, nem "jár el a kezük" a polcok között. Ezek a reakciók teljesen érthetőek, Christoph Minhoff szerint viszont az igazán érdekes az, hogy a vásárlók ötöde egyáltalán nem von le semmilyen következtetést az emelkedő árakból, és ugyanúgy vásárol, mint korábban. A másik, kissé nyugtalanító megállapítás, hogy a leginkább kézenfekvő költségcsökkentési intézkedést, azaz az elkerülhető élelmiszerveszteség, hulladék csökkentését, vagyis az élelmiszerek lehető legjobb felhasználását csak a fogyasztók 20%-a kezdi el alkalmazni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárium 2023
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye március 21-én Kecskeméten.
EZT OLVASTAD MÁR?