Fillérekből jutnak hozzá ehhez az élelmiszerhez az élelmes magyarok: így csinálják

Fillérekből jutnak hozzá ehhez az élelmiszerhez az élelmes magyarok: így csinálják

agrarszektor.hu
Egyre nő az internetes sör- és borrendelések mértéke Magyarországon. A tavalyi év során még sokkal többen rendeltek sört az interneten, mint bort, ám az idei évben megfordulni látszik ez a trend. Tíz vásárlóból heten ugyanis inkább bort rendelnek sör helyett, ráadásul előnyben részesítik a hazai pincészetek borait. Emellett - bár a házi sörfőzéshez szükséges berendezések továbbra is népszerűek - egyre többen rendelnek borászati kellékeket is az internetről, legyen szó cefréshordóról, vagy épp szőlődarálóról.

HOLNAP JÖN AZ AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA 

Fenntarthatóság és innováció az agráriumban

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is! Még nem késő regisztrálni!

Az elmúlt időszakban határozottan felpörögtek a borászati felszerelések eladásai az interneten. Ahogy az eMAG.hu friss felméréséből kiderült, idén ennél termékkategóriánál már a január is kétszer akkora forgalmat generált, mint egy évvel korábban. Emellett kiderült, hogy tavasz óta még ennél is nagyobb, 2021 azonos időszakához akár képest 5-10-szeres növekedést is produkált a borászati felszerelések értékesítése. Ez elsősorban a borászati termékeket forgalmazó Marketplace kereskedőpartnereknek köszönhető, az év első 8 hónapjában ugyanis az eladott kellékek 99%-át ezektől a kereskedőktől rendelték meg a vásárlók - legtöbbjük Budapestről és Pest megyéből, Hajdú-Bihar megyéből és Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből adta fel rendelését.

Tavaly a szüreti szezon elejéig a hatdarabos demizsonkészlet, a 120 literes, csatos cefrehordó és egy kézi hajtású gyümölcsdaráló, illetve egy 275 literes szüretelőkád voltak a legnépszerűbb borászati kellékek, de a 10 leginkább keresett termék közé bejutott az elektromos daráló is. Bár a vállalat kínálatában több tucat különböző szőlőprés is elérhető, ezek egyelőre nincsenek a top 10-ben. Idén augusztus végéig szintén jól fogytak a demizsonok és a cefrehordók, ballonok, dugók, de a legnépszerűbb termék a bor savasságának/lúgosságának mérésére szolgáló Ph-mérő papír volt - mert ez csak néhány száz forintos tétel - tudhattuk meg az eMAG közleményéből.

Látható tehát, hogy a házi borkészítés eszközigénye némileg komolyabb, mint a sörfőzésé. Az egyes eszközök és berendezések több tízezer forintba is kerülhetnek, ám azt fontos leszögezni, hogy ezek mindegyike egyszeri beszerzés, amelyet követően csak az alapanyagok, illetve a kopó- és fogyóeszközök pótlására van szükség.

Még mindig népszerű a hobbi, félprofi vagy profi sörfőzés az online vásárlók körében

Bár a borkészítéssel kapcsolatos termékek iránt határozottan nőtt az érdeklődés, a sörfőzés során használatos termékek kereslete is szépen erősödött. Ahogy Pető Attila, a Sörfőzők Boltja munkatársa kérdésünkre elmondta, az elmúlt egy évben folyamatosan nőtt a sörfőzés és az ahhoz szükséges felszerelések iránt az érdeklődés. A szakember szerint azonban ebben nincs semmi meglepő, hiszen egyre drágábbak a boltokban a sörök, így a házi sörfőzés egyre megfizethetőbb alternatívájá vált a bolti vásárlásnak. Pető Attila beszélt arról is, hogy a vizsgált időszakban mind az egyszerűbb, mind pedig a profibb sörfőző berendezések iránt nőtt a kereslet, de az alapanyagokból, így komlóból és malátából is többet értékesítettek, mint egy évvel korábban. A sörfőzéssel és sörkészítéssel kapcsolatos termékek forgalmát illetően a szakember úgy fogalmazott, hogy általánosságban 20-30%-kal nőtt meg idén a tavalyi évhez képest.

Az Agrárszektor korábban megkérdezett egy szakembert, mennyibe is kerül egy otthoni sörfőző készlet beszerzése, aki akkor 10-15 ezer forint körül határozta meg a kezdőösszeget. Ez pedig, még ha egy 100%-os áremelkedéssel számolnánk is, most is csak 20-30 ezer forint lenne, bár valójában jóval olcsóbb ennél. A profibb berendezések ennek a többszörösébe kerülhetnek, a kompakt és dizájner sörfőző gépekért pedig több százezer forintot is elkérhetnek az embertől, de általánosságban elmondható, hogy aki néhány tízezer forintot rá tud szánni a dologra, az már működőképes és hatékony sörfőző berendezésre tehet szert, ám a határ természetesen a csillagos ég.

Idén beelőzte a bor a sört

Érdekesen alakultak át szeszes italok eladásai tavalyhoz képest az eMAG-nál: míg tavaly januártól augusztusig csaknem minden második (49,9%) alkoholos italt vásárló ügyfél sört rendelt, tízből csak egy ügyfél választotta a borokat (10,5%). A fennmaradó mintegy 40%-ot kitevő vásárlók pedig az egyéb italokat, például pezsgőt vagy különböző párlatokat keresték. 2022-ben ugyanebben az időszakban viszont a borok uralták a szeszes italok eladásait: az idei év során több mint kétszer annyi bort rendeltek a portálról, tízből hét alkoholt rendelő ügyfél bort vásárolt. A sörök részaránya 10% alá esett, az egyéb italoké pedig 20% körül alakult. A szeszesital-vásárlási szokások átalakulása részben a pandémiás korlátozások eltűnésének köszönhető, de jelentős részben annak az eredménye, hogy a hazai borpiac egyik jelentős szereplője, a Winelovers tavaly október óta a Marketplace platformon keresztül is kínálja termékeit, mintegy 750-féle borral egészítve ki az eMAG kínálatát, melyek 85%-a hazai, 15%-a pedig külföldi pincészetekből származik.

A magyar vásárlók körében a hazai borok a legnépszerűbbek: Tokaj, Villány, Eger, Badacsony, Szekszárd, Etyek-Budai és Balatonfüred-Csopaki borvidék termékei. A külföldi termékek közül Olaszország, Új-Zéland borai, valamint az erdélyi borok a legkelendőbbek a Marketplace-en. A legnépszerűbbek a fehér és vörös házasítások, mellettük a sauvignon blanc, Irsai Olivér, cabernet sauvignon, furmint, chardonnay, olaszrizling, merlot és kékfrankos fajták. Az online piactérről rendelt borok esetében sajátosság, hogy a legtöbben easybox csomagautomatába kérik a megrendelt borokat. Ennek az lehet az oka, hogy a legtöbben a portál mobilos applikációjából ingyenes szállítást kérnek az ország közel 600 pontját lefedő hálózat valamelyik easyboxába.

Bár a borok iránti kereslet határozottan megnőtt az elmúlt időszakban, azért nem kell félteni a kézműves söröket és fogyasztóikat sem. A Kifli.hu PR menedzsere, Nagy Dávid az Agrárszektor kérdésére elárulta, hogy a portál indulása, vagyis 2019 decembere óta foglalkozik kézműves sörök forgalmazásával, és folyamatosan keresik, listázzák a sörfőzdéket és termékeiket. A szakember elmondta, hogy 2022 nyarán közel 12%-os növekedést realizáltak a kézműves sörök értékesítésében az előző év azonos időszakához képest. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy egyre többen ismerik meg ezeket az italokat Magyarországon, amelyek így egyre népszerűbbé váltak. A magyarok sörvásárlási és -fogyasztói szokásait, valamint azok változásait illetően Nagy Dávid elmondta, hogy az idei év tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyarok törekednek a minőségi italok vásárlására, ám a jelenlegi gazdasági helyzetben inkább óvatosak a beszerzéseik és rendeléseik terén. Az azonban határozottan látható, hogy a kézműves sörök kedvelői továbbra is inkább a minőségi termékeket keresik, legfeljebb kevesebbet vásárolnak belőlük, mint korábban.

Összességében elmondható, hogy Magyarországon felszálló ágban van a házi sörfőzés és borkészítés, különösen az utóbbi hónapokban, amikor egyre drágábbak lettek a boltokban kapható alkoholos italok. Ebben a helyzetben sokak számára kifizetődőbb választás lehet az otthoni italkészítéshez szükséges eszközök és berendezések beszerzése. Hasonlóképpen népszerű az alkoholos italok online és házhoz szállítással történő vásárlása. És bár ezen a téren a borok forgalma megerősödni látszik, a söröknek se kell aggódniuk, ugyanis a minőségi, kézműves sörök iránt mind erősebb kereslet tapasztalható, így egyre több online felülettel rendelkező bolt építi be portfóliójába ezeket a termékeket.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?