Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára levélben fordult Ursula von der Leyen európai bizottsági elnökhöz, miután szeptember 10-én bejelentették az agrár-élelmiszeripari promóciós költségvetés állítólagos "megnövelését" és egy új, "Buy European Food" szlogenű kampány elindítását. A szakmai szervezet az európai promóciós politikát a Közös Agrárpolitika (KAP) kulcsfontosságú pénzügyi eszközének tekinti. A korábbi, több mint 180 millió eurós teljes promóciós keretből a zöldség-gyümölcs szektor jelentős kedvezményezettnek számított, a többcélú promóciós költségvetés 84,4 millió eurós keretéből 9 millió eurót különítettek el erre a célra.
A helyzet azonban jelentősen megváltozott, mivel 2025-re a többcélú promóciós költségvetés teljes keretét felfüggesztették az ukrajnai háború következményeinek kezelésére szánt források átcsoportosítása miatt. A szeptember 10-i bejelentés szerint már csak 40 millió euró állna rendelkezésre promóciós célokra, ami 53%-os csökkenést jelent az eredeti kerethez képest.
Ez olyan tervezési kihívásokat teremt, amely a partnerek közötti együttműködést igénylik. Ráadásul a jövőre nézve a helyzet továbbra is nagyon bizonytalan. A 2026-os évre vonatkozó költségvetés fő száma jelenleg még nulla, és bizonytalan, hogy az utolsó pillanatban részleges átcsoportosításokra kerül-e sor, ami mély instabilitást és bizonytalanságot okoz az ágazatban. Amikor a Bizottság elnöke 'megnövelt költségvetést' ígér, vajon ez ténylegesen a 180 millió eurós teljes promóciós költségvetés kibővítésével jár-e? Amikor a költségvetés növeléséről van szó, fontos, hogy ezek a szavak mit jelentenek valójában az üzleti élet számára. A kiszámítható és megbízható promóciós finanszírozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az európai gyümölcs- és zöldségágazat hatékonyan tervezhessen és fektethessen be a friss termékek promóciójába. Az EU promóciós költségvetése évek óta a KAP alapvető eszköze a szűk árréssel működő, általában márkátlan friss termékek számára. A gyümölcs- és zöldségágazat számára elengedhetetlen a jól finanszírozott promóciós költségvetés
- jegyezte meg a Freshfel képviseletében Binard. A Freshfel Europe különösen problémásnak tartja a kampány mottójának és logójának tervezett átalakítását. A szervezet szerint a jól bevált "Enjoy it's from Europe" szlogen "Buy European Food" szlogenre cserélése "meglehetősen ellentmondásos" lépés.
Az Európai Bizottság döntése, amelyhez nem kérték ki az EU által finanszírozott kampányban a logót használók véleményét, és amely döntést nem előzött meg semmiféle hatásvizsgálat, a jó kormányzás elveinek és a politikai döntéshozatalba vetett bizalomnak teljességgel ellentmondó eljárás volt
- állítja a szakmai szervezet.
Binard hangsúlyozta, hogy a jelenlegi szlogen több mint egy évtizede használatos, és széles körben elismert, megbízható jelképe az EU által finanszírozott promóciós programnak. A titkár szerint az "Enjoy its from Europe" egy nyitott logó, amely hatékonyan illeszkedik mind a mezőgazdasági, mind az agrár-élelmiszeripari termékekhez, míg az "élelmiszerre" szűkítés aláássa a mezőgazdaság szerepét.
A Freshfel figyelmeztet, hogy a korlátozott források átirányítása a jól ismert márkájú, magas haszonkulccsal rendelkező élelmiszeripari ágazatok felé nem stratégiailag megalapozott lépés, mivel így az alacsonyabb haszonkulcsú alapvető, természetes, feldolgozatlan termékek, mint a friss gyümölcsök és zöldségek, nem kapnak elegendő támogatást marketingtevékenységeikhez.
A szervezet azt is kiemelte, hogy a "Buy European Food" koncepció kérdéseket vet fel az üzenet integritásával kapcsolatban. Álláspontjuk szerint minden friss gyümölcs és zöldség egyértelmű identitással rendelkezik az EU-s eredet kötelező címkézési követelménye révén. A Freshfel Europe emlékeztetett arra, hogy a promóciós politikának csak olyan élelmiszerekre kellene vonatkoznia, amelyek 100%-ban EU-s összetevőkből állnak, hogy az uniós gazdák és termelők egyaránt részesülhessenek az előnyökből. Aggályosnak tartják, hogy sok ultrafeldolgozott élelmiszer nem EU-ból származó összetevőket tartalmaz, amelyek közvetetten részesülhetnek az uniós finanszírozásból.