Komoly átalakulás jöhet az európai zöldség-gyümölcs szektorban

Komoly átalakulás jöhet az európai zöldség-gyümölcs szektorban

agrarszektor.hu
A Freshfel Europe aggodalmát fejezte ki az Európai Bizottság azon döntése miatt, hogy lecseréli a jól bevált "Enjoy it's from Europe" szlogent, és kérdéseket vetett fel a promóciós költségvetés állítólagos növelésével kapcsolatban - írja a FruitVeB. A szakmai szervezet felszólította az Európai Bizottságot, hogy biztosítson átláthatóságot a promóciós keret tényleges költségvetés-növeléséről, egyértelmű számadatokkal, valamint hogy a hosszú távú hatékonyság érdekében tartsa fenn a jól bevált "Enjoy its from Europe" márka folytonosságát.

Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!

Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!

Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! 

Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára levélben fordult Ursula von der Leyen európai bizottsági elnökhöz, miután szeptember 10-én bejelentették az agrár-élelmiszeripari promóciós költségvetés állítólagos "megnövelését" és egy új, "Buy European Food" szlogenű kampány elindítását. A szakmai szervezet az európai promóciós politikát a Közös Agrárpolitika (KAP) kulcsfontosságú pénzügyi eszközének tekinti. A korábbi, több mint 180 millió eurós teljes promóciós keretből a zöldség-gyümölcs szektor jelentős kedvezményezettnek számított, a többcélú promóciós költségvetés 84,4 millió eurós keretéből 9 millió eurót különítettek el erre a célra.

A helyzet azonban jelentősen megváltozott, mivel 2025-re a többcélú promóciós költségvetés teljes keretét felfüggesztették az ukrajnai háború következményeinek kezelésére szánt források átcsoportosítása miatt. A szeptember 10-i bejelentés szerint már csak 40 millió euró állna rendelkezésre promóciós célokra, ami 53%-os csökkenést jelent az eredeti kerethez képest.

Ez olyan tervezési kihívásokat teremt, amely a partnerek közötti együttműködést igénylik. Ráadásul a jövőre nézve a helyzet továbbra is nagyon bizonytalan. A 2026-os évre vonatkozó költségvetés fő száma jelenleg még nulla, és bizonytalan, hogy az utolsó pillanatban részleges átcsoportosításokra kerül-e sor, ami mély instabilitást és bizonytalanságot okoz az ágazatban. Amikor a Bizottság elnöke 'megnövelt költségvetést' ígér, vajon ez ténylegesen a 180 millió eurós teljes promóciós költségvetés kibővítésével jár-e? Amikor a költségvetés növeléséről van szó, fontos, hogy ezek a szavak mit jelentenek valójában az üzleti élet számára. A kiszámítható és megbízható promóciós finanszírozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az európai gyümölcs- és zöldségágazat hatékonyan tervezhessen és fektethessen be a friss termékek promóciójába. Az EU promóciós költségvetése évek óta a KAP alapvető eszköze a szűk árréssel működő, általában márkátlan friss termékek számára. A gyümölcs- és zöldségágazat számára elengedhetetlen a jól finanszírozott promóciós költségvetés

- jegyezte meg a Freshfel képviseletében Binard. A Freshfel Europe különösen problémásnak tartja a kampány mottójának és logójának tervezett átalakítását. A szervezet szerint a jól bevált "Enjoy it's from Europe" szlogen "Buy European Food" szlogenre cserélése "meglehetősen ellentmondásos" lépés.

Az Európai Bizottság döntése, amelyhez nem kérték ki az EU által finanszírozott kampányban a logót használók véleményét, és amely döntést nem előzött meg semmiféle hatásvizsgálat, a jó kormányzás elveinek és a politikai döntéshozatalba vetett bizalomnak teljességgel ellentmondó eljárás volt

- állítja a szakmai szervezet.

Binard hangsúlyozta, hogy a jelenlegi szlogen több mint egy évtizede használatos, és széles körben elismert, megbízható jelképe az EU által finanszírozott promóciós programnak. A titkár szerint az "Enjoy its from Europe" egy nyitott logó, amely hatékonyan illeszkedik mind a mezőgazdasági, mind az agrár-élelmiszeripari termékekhez, míg az "élelmiszerre" szűkítés aláássa a mezőgazdaság szerepét.

A szervezet azt is kiemelte, hogy a "Buy European Food" koncepció kérdéseket vet fel az üzenet integritásával kapcsolatban. Álláspontjuk szerint minden friss gyümölcs és zöldség egyértelmű identitással rendelkezik az EU-s eredet kötelező címkézési követelménye révén. A Freshfel Europe emlékeztetett arra, hogy a promóciós politikának csak olyan élelmiszerekre kellene vonatkoznia, amelyek 100%-ban EU-s összetevőkből állnak, hogy az uniós gazdák és termelők egyaránt részesülhessenek az előnyökből. Aggályosnak tartják, hogy sok ultrafeldolgozott élelmiszer nem EU-ból származó összetevőket tartalmaz, amelyek közvetetten részesülhetnek az uniós finanszírozásból.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?