Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!
Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!
Csoportos kedvezmények már 2 főtől: 2 fő jelnetkezése esetén, 10%, 3 fő estén 15%, 4 vagy több fő jelentkezése esetén 20% kedvezmény! A kistermelők és fiatal gazdák pedig most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén!
A paprika a magyar konyha jelképévé vált, előnye pedig az az egyedi ízvilág, amelyet az Alföld déli részének különleges éghajlati viszonyai adnak. Az utóbbi években azonban egyre inkább érezzük az időjárási változások hatásait. Az aszályok és hőhullámok akár a felére csökkenthetik a termést és az ültetvényterületek évtizedek óta folyamatosan szűkülnek - olvasható az Akcenta közleményében. Ennek következtében, bár paprikánk Németországba, Szlovákiába és Franciaországba is eljut - és ott nagyra értékelik -, Magyarországnak ugyanakkor távolabbi országokból, például Spanyolországból vagy Kínából is kell behozatalt biztosítania.
Különösen a fűszerpaprika esetében figyelhető meg negatív külkereskedelmi mérleg. Ez is mutatja, hogy a globális kereslet a magyar paprikára meghaladja a hazai termelési lehetőségeinket – mondta Kusala Eduard, az Akcenta magyarországi képviseletének kereskedelmi igazgatója.
A friss paprikaexport nyomás alatt
Az International Trade Center adatai szerint 2024-ben Magyarország 27,3 millió euró értékben exportált friss paprikát. Ez negyedével alacsonyabb volt az előző évinél, ami a magyar pozíció gyengülését eredményezte a globális kereskedelemben. Jelenleg a 22. helyen állunk a világon és a 10.-en Európában. A legtöbb friss paprika Németországba került, ahol a vásárlások értéke elérte a 14,6 millió eurót. További fontos célpiacok: Szlovákia 4,4 millió euróval, Csehország 2,9 millió euróval, Ausztria 2,5 millió euróval és Svájc 1,3 millió euróval.
A fűszerpaprika adja az erős pozíciót Európában
Bár a szárított paprika – fűszerként besorolva – alacsonyabb bevételt hoz, mint a friss paprika kereskedelme, ebben a kategóriában Magyarország sokkal jobb helyezést ér el a világ- és európai rangsorokban. 2024-ben az export értéke 13,4 millió eurót tett ki, ami 14%-os éves növekedés. Ennek köszönhetően a világon a 12., Európában pedig az 5. helyen állunk.
A legtöbb magyar fűszerpaprikát Németország vásárolja, amely 3,9 millió euróra növelte beszerzéseit. Dinamikus növekedés figyelhető meg Szlovákiában is, ahol az értékesítés 2,9 millió euróra ugrott. Az egyetlen nagy piac, ahol visszaesést regisztráltak, Románia volt: az export ott 1,5 millió euróra csökkent (-16%).
A külkereskedelmi mérleg nem mindig kedvező
A jó exportpozíció ellenére egyre gyakrabban folyamodunk importhoz. 2024-ben Magyarország 26,1 millió euró értékben importált friss paprikát, ami 33%-kal több az előző évinél, így a külkereskedelmi mérleg csak kismértékben maradt pozitív (+1,2 millió euró). A legnagyobb beszállítók Spanyolország (13,7 millió euró, +90%), Egyiptom (4,2 millió euró, -5%) és Szlovákia (1,6 millió euró, +36%). A szárított paprika esetében a mérleg negatív maradt (-2,1 millió euró), mivel az import 15,5 millió eurót tett ki. Az áru főként Spanyolországból (5,7 millió euró, +30%), Kínából (3,7 millió euró, +49%) és Szlovéniából (1,7 millió euró) érkezett, amely csak az utóbbi években vált beszállítóvá.
A gazdák és a vállalkozások ebben az ágazatban ma rendkívül nehéz körülmények között dolgoznak. A termés az időjárástól függ, amely egyre kevésbé kiszámítható és mindehhez társulnak a geopolitikai tényezők, a vám- és kereskedelempolitika, valamint az árfolyam-ingadozások. Mindez azt eredményezi, hogy a paprika exportja és importja - sok más mezőgazdasági termékhez hasonlóan - magas kockázattal jár. Ezért különösen fontos olyan eszközöket használni, amelyek segítenek ezt a kockázatot mérsékelni. A megfelelő megoldásokkal el lehet kerülni az árfolyamveszteségeket és több készpénzt lehet megtartani a vállalkozásokban - ami a jelenlegi bizonytalan időkben a stabil fejlődés kulcsa
– mondja Kusala Eduard, az Akcenta magyarországi képviseletének kereskedelmi igazgatója.










