2019. március 19. kedd József, Bánk

Hírek - Európai Unió

Bioetanol: 5 pont, amiben nyerhetünk egy magasabb bekeverési aránnyal

Közös nyilatkozatban sürgették a Visegrádi országok (V4) agrárkamarái az E10 üzemanyag mielőbbi bevezetését. Az intézkedés új piacokat nyitna meg, tovább erősítené Magyarország bioüzemanyag-nagyhatalom státuszát, biztos bevételhez juttatná a hazai kukoricatermelőket és költséghatékonyan járulna hozzá a kötelező megújulóenergia-célok eléréséhez – hangsúlyozza a Magyar Bioüzemanyag Szövetség (MBSZ) sajtóközleménye.
 
 
Feliratkozom az Agrárszektor hírlevélre
 Elmúltam 16 éves
 Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.

A motorbenzin E5 változata több, mint egy évtizede jelen van a benzinkutakon itthon, Európában és a világon, most is ezt tankolják az autósok. A motorbenzin-szabvány már 2013 óta megengedi a 10%-nyi bioetanol bekeverési szintet (E10) egész Európában, így hazánkban is. Legfőbb ideje kihasználnuk ezt a lehetőséget, hiszen minden feltétel adott a megújuló energiaforrás részarányának emelésére.

Közeleg az évkezdet egyik legjelentősebb agráreseménye, a március 7-i kecskeméti Agrárium 2019 konferencia. A legfontosabb támogatási, jogszabályi és piaci változásokról kaphat fontos szakmai és gyakorlati információkat a szakpolitika, a közigazgatás és az üzleti élet csúcsvezetőitől, illetve első számú döntéshozóitól.

A közlemény szerint az E10 üzemanyag mielőbbi bevezetése számos előnyt tartogatna a V4-ek és legfőképpen Magyarország számára, amely az EU TOP3 bioetanol-előállító országainak egyike.

  • 1. Új piacok: hazánkban működik az EU legnagyobb bioetanolgyára, és itt termesztik az etanolgyártás alapanyagának számító takarmánykukoricát. Az E10 régiós bevezetése esetén Magyarország egy újabb jelentős piachoz férne hozzá.
  • 2. Hazai gazdaság támogatása: a bioüzemanyag-ipar már eddig is jelentős szerepet játszott az eladatlan takarmánykukorica-készletek felhasználásában és a magyar gazdák jövedelmének stabilizálásában. Ez a szerep az E10 bevezetésével tovább erősödne.
  • 3. Éghajlatváltozás elleni küzdelem: a hazai alapanyag és a nemzetközi színvonalú feldolgozóipar miatt az elsőgenerációs bioüzemanyag a legolcsóbb, és költséghatékony módja az üvegházhatást okozó gázok (ÜHG) csökkentésének a közlekedési szektorban. Az E10 bevezetése nélkül Magyarország nem fogja tudni teljesíteni a 2020-as évre az EU-s jogszabályok alapján kötelező megújulóenergia-felhasználási arányt a közlekedésben.
  • 4. Regionális együttműködés szorosabbra fűzése: az E10 bevezetése újabb ígéretes terepe lenne a magyar stratégiai prioritásnak számító V4-es együttműködésnek.
  • 5. Magyar piacvezető szerep megszilárdítása: a lépés tovább erősítené Magyarország bioüzemanyag-nagyhatalom státuszát akkor, amikor egyre több EU-tagállamban vezetik be az E10 üzemanyagot, és az uniós etanolpiac fokozódó külső nyomás alá kerül.

"Romániában 2019. január 1-jétől 8 százalékos, Bulgáriában pedig idén már 9 százalékos a bioetanol bekeverési aránya. Ennek köszönhetően Bulgária 2020-ban több mint kétszer annyi etanolt fog felhasználni, mint az EU harmadik legnagyobb etanol-előállítója, Magyarország” – mutatott rá Reng Zoltán, az MBSZ alelnöke. "Az elsőgenerációs bioüzemanyagok részarányának emelése a legolcsóbb megoldása a közlekedés zöldítésének. Nem szükséges új töltőállomásokat építeni és új járműveket beszerezni, hanem a meglévő járműpark és infrastruktúra mellett hatékonyan használható, akár holnaptól, a ma érvényes szabványokon belül” – tette hozzá Hódos Ferenc, az MBSZ alelnöke, hozzátéve: hiába a nagy EU-s ambíciók, ha a második generációs bioüzemanyagok szerepvállalása a szabályozási és technológiai hiányosságok miatt korlátos marad.

"Ez is azt mutatja, hogy az elsőgenerációs bioüzemanyagokra a következő évtizedben is nagy szükség lesz. Magas szinten csökkentik az üvegházhatású gázkibocsátást a közlekedésben, emellett támogatják a helyi mezőgazdasági termelőket, valamint a gyártásuk során ugyanolyan mennyiségben magas fehérjetartalmú állati takarmány is keletkezik.” – jelentette ki Nikoleta Molnarova, a RossiBiofuel Zrt., mint MBSZ tagvállalatképviselője.

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA

    Nyugat-magyarországi Agrárfórum

    Az agrárium legaktuálisabb témái

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu