Sok helyen tragikus a helyzet itthon: van, ahol csak az utak lezárása segítene

Sok helyen tragikus a helyzet itthon: van, ahol csak az utak lezárása segítene

Javában tart a kétéltűek tavaszi ébredést követő vonulása, a szaporodóhelyek felé vezető úton azonban néhol százával, olykor ezrével pusztulnak el a rajtuk áthaladó biciklisek, autósok, erdészeti kamionok és munkagépek miatt. Hogy létezik-e a problémára hatékony megoldás vagy a vándorlás továbbra is egy életveszélyes akadálypálya marad, arról Weiperth András, a Dr. Puky Miklós Varangy Akciócsoport elnöke beszélt az Agrárszektornak.

Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!

Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!

Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! 

Egyre több kutatás igazolja, hogy a klímaváltozáshoz köthető időjárási szélsőségek komoly kihívások elé állítják a hazai kétéltű és a vízhez kötődő hüllő fajok állományait. Egyfelől az elhúzódó száraz időszakok és a csapadékhiány miatt zsugorodnak a szaporodásra alkalmas vizes élőhelyek, de az is tapasztalható, hogy a korábban megszokott vonulási időszakok hossza erőteljesen lerövidült.

Mint azt Weiperth András, a Dr. Puky Miklós Varangy Akciócsoport elnöke az Agrárszektornak elmondta, korábban a kétéltűek szaporodási időszaka február végén kezdődött és még áprilisban is tartott, a csúcs pedig március második felében volt. Mostanában viszont az Alföldön és a középhegységi régiók esetében is olyannyira ki van száradva minden élőhely, hogy amint a napi átlaghőmérséklet körülbelül 10 °C fölé emelkedik és megérkezik az első nagyobb tavaszi csapadék, abban a pillanatban minden egyszerre vonul. 

Ezt kiválóan szemléltetik az egyesület Garancsi-tónál végzett hosszú távú monitoring- és mentési vizsgálatainak eredményei is: míg a 2000-es években a folyamatos, több hétig tartó vonulások voltak jellemzőek, addig mostanában pár nap alatt lezajlik a kétéltűek vonulása. Korábban ráadásul az egyes kétéltű fajok időben eltolódva vonultak, az utóbbi években viszont minden faj vonulása egyszerre történik.

Amikor 2023-ban jött az első őszi csapadék a nagy aszály után, a Börzsönyben, a Kemencét Diósjenővel összekötő úton az erdészeti teherautók százával ütötték el a szalamandrákat. De olyan is volt, hogy az Ipoly mentén egyetlen éjszaka közel kétszáz elütött barna varangyot, erdei békát és dunai tarajosgőtét számoltunk össze

– mutatott rá a szakértő. Hozzátette: ugyanez a helyzet a hüllőkkel, például a mocsári teknősökkel is. Az autósok és a biciklisek ugyanis a tavasz beköszöntével sokszor tömegével gázolják el a faj tojásrakó nőstényeit, április-májusban pedig a frissen kikelt fiatal példányokat is.

Tulajdonképpen az összes olyan terület érintett, ahol közvetlenül a vizes élőhely mellett bármilyen vonalas létesítmény fut. "Jó" példa a Balaton körüli kerékpárút, az Ipoly mentén épített új hidak és az ezekre vezető bekötő utak vagy az Ipoly közelében futó 2-es és 22-es főút is. De a faszállító erdészeti trélek miatt elképesztő magas elütési számokat lehet tapasztalni valamennyi hegyvidéki területen, így a Bakonyban, a Börzsönyben, Sopronban, Kőszegen és Aggtelken is. Három-négy ilyen tréler a vonulás csúcsán egyszerre akár több száz egyedet is elüthet

– mondta el a szakértő, aki arról is beszélt, hogy a kiemelt kormányzati beruházásként megvalósuló új vonalas létesítmények építését megelőzően a környezeti hatásvizsgálat vagy hatásbecslés rendre elmarad, ami a problémákat csak tovább súlyosbítja.

A nemzeti parkok véleményét nem minden esetben kérik ki, és emiatt a kivitelezők sem tudják, hogy milyen élőhelyrendszereket tesznek tönkre. A legjobb példa erre az M76-os autóút, amit a Balaton nyugati partja és a Kis-Balaton közé ékeltek be. Hiába építettek hozzá különböző védő- és terelőrendszereket elsősorban a kétéltűek védelmére, egy valamire nem számítottak. Arra, hogy a párhuzamosan futó kerékpárutakhoz is hasonló rendszereket kellene telepíteni, mert azok is borzasztó elütésszámokat generálnak.

EZ IS ÉRDEKELHET

A szakember az Agrárszektornak arról is beszélt, hogy a gázolások számának csökkentésére szerencsére több módszer is létezik. Az országszerte megvalósuló békamentő akciók keretében például az útra kimászó állatokat helyi közösségek, civil szervezetek önkéntesei és a nemzeti parkok szakemberei gyűjtik össze és viszik át az úttest másik oldalára, hogy az állatok biztonságban folytathassák útjukat a szaporodóhelyek felé. Ez persze a megnövekedett közúti forgalom miatt egyre inkább balesetveszélyes, sőt további nehézséget jelent, hogy a békák vonulásakor folyamatosan jelen kell lenni a területen.

Ezt segít áthidalni az ideiglenes kétéltűvédelmi terelőrendszerek kiépítése, melyek megakadályozzák, hogy a vonuló kétéltűek kijussanak az úttestre. Ilyenkor a terelőrendszer mentén haladó állatok leásott vödrökbe kerülnek, ahonnan szintén önkéntesek segítségével jutnak át a szaporodóhelyekre. Egyes területeken vannak már fixen telepített terelőrendszerek is, de sajnálatos módon ez sem jelent mindenhol száz százalékos védelmet. 

Hiába építettek az Ipoly völgyében több száz millió forintért egy kétéltű- és hüllővédelmi terelőrendszert, Hont és Parassapuszta térsége sajnos – tervezési és kivitelezési hibák, valamint az elmaradó karbantartások miatt – teljes mértékben érintett a problémával mind a mai napig. Itt az egész szezont tekintve ezres nagységrendű elütésszámról beszélhetünk, amiben a kétéltűek és a hüllők is benne vannak

– mutatott rá a szakértő. Mint mondta, a lehető leghatékonyabb védekezés az érintett utak időszakos lezárása lenne. Ez persze nem mindenütt oldható meg, bár az is igaz, hogy mivel a kétéltűek vonulása mostanában a klímaváltozás miatt mindössze néhány csúcsnapra rövidült, egyes területeken ilyen rövid időre akár teljes útzár is elképzelhető lenne.

Mint azt Weiperth András ezzel kapcsolatban elmondta, még a 2000-es években ő maga is szemtanúja volt egy esetnek, amikor egy 30 tonnás kamion csúszott meg a tetemek miatt síkossá vált útfelületen. Ha egy sofőr ilyen helyzetben vagy például egy úton áthaladó mocsári teknős miatt elrántja a kormányt, abból nemcsak anyagi kár, de komoly személyi sérülés is lehet. Amerikában már történt is halálos karambol amiatt, hogy egy nagy nőstény aligátorteknős próbált átjutni egy kétszer kétsávos autópályán. 

Mint azt a szakértő kiemelte, szerencsére a Magyar Közút már többször megfogadta a szakmai tanácsaikat és kirakták erre az időszakra a sebességkorlátozó táblákat számos hazai útszakaszon, de a kutatások eredményei alapján további útszakaszokon kellene akár csak időszakosan is korlátozásokat bevezetni. 

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?