Ilyen kocsival nyomulnak a gazdák a nehéz terepen: ez a tuning sokat számít

Ilyen kocsival nyomulnak a gazdák a nehéz terepen: ez a tuning sokat számít

Farkas Alexandra
A pickupok a mezőgazdaságban mindig is különleges szegmenst képviseltek: ezek a terep urai, ahol a terepgumitól és az erősített futóműtől kezdve a csőrlőkön át egészen a sznorkelig minden extra jól jöhet a gyakran kiszámíthatatlan terepen. Az Agrárszektor utánajárt, hogy alakult a pickupok piaca az elmúlt években és milyen extrákat keresnek a gazdák, a vadászok és a horgászok.

Legyen Ön is Extra Early Bird | Agrárszektor 2025 konferencia

Szerezze meg jegyét most még Extra Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, az év egyik legrangosabb agrárszakmai eseményére.

A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.

Ahogyan arról az Agrárszektor időről időre beszámol, a mezőgazdasági géppiac 2023 második felére gyakorlatilag befagyott, a precíziós gépekre korábban kiírt pályázatok ugyanis kifutottak, most pedig jó ideje mindenki az új pályázatok eredményére vár. Amint azt Rádi László, a Maxliner Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az Agrárszektornak elmondta, hasonló visszaesés érezhető a pickupok piacán is, ahol például a tavalyi évhez viszonyítva az idei év első hét hónapjában 26 százalékkal csökkentek a magyarországi eladások.

EZ IS ÉRDEKELHET

A visszaesés már a COVID-járvány idején elkezdődött, amikor a potenciális ügyfelek az otthonaikban ragadva tervezgették, milyen autót szeretnének éppíttetni maguknak, a gyártás és a logisztika komoly fennakadásai miatt azonban ezek a tervek nem valósulhattak meg. Bár a határok újranyitásával az autók és a speciális alkatrészek ismét elérhetővé váltak, az árak jelentősen megemelkedtek, így sok megrendelés továbbra is elmaradt. Ahogy Rádi László kiemelte, jelenleg a két negatív hatás egyszerre érezhető: autót is nagyon nehéz találni és a vásárlói igény is csökkent.

Az ügyfeleink jellemzően nem autópályán használják az autójukat, ezért náluk az elsődleges szempont mindig a terepképesség javítása és a teherbírás növelése. A vadászoknál ehhez társulnak az olyan speciális kiegészítők, mint például a sznorkel, a vadfelhúzó csörlő az elejtett vad platóra emeléséhez vagy a különböző világítások, munkalámpák, dupla akkumulátorrendszer és hasonló extrák

– mondta el az Agrárszektornak Rádi László, majd hozzátette: a terepképesség javítása a megfelelő mintázatú gumik felszerelésével kezdődik, a gyártók ugyanis minden esetben csak országútra alkalmas gumikkal szállítják le az autókat. Ezt követi a köznyelvben csak futóműemelésként emlegetett szabadmagasság növelő készlet beépítése, melynek részeként a felmerülő igények szerint cserélik az autó rugóit, lengéscsillapítóit és a csatlakozó futóműalkatrészeket.

EZ IS ÉRDEKELHET

Így viszont az eredeti tervekkel ellentétben mégiscsak kellene egy haspáncél, hogy megvédje az olajteknőt egy alulról érkező ütéstől, jól jönne egy csörlő a nehezebb helyzetekhez, a traktorkeréknyomokban pedig nehéz közlekedni, így adja magát egy terepgumi és egy futóműemelés is. Általában a négy-öt-hatéves vagy a 100 ezer kilométert futott autóknál szoktak jelentkezni az ügyfelek, hogy megváltozik a felhasználási igény. Akkor már be mer vele menni a vadász a kökényesbe, a gazda pedig a szántásba és nem félnek attól, hogy az új autó megsérül

– mondta Rádi László, majd hozzátette: az sem ritka, hogy a mezőgazdasági munkára vásárolt, masszív rugóval erősített futóművel tuningolt járműből idővel családi autó lesz.

Amint a fentiekből is látszik, a pickup tuning piaca jelenleg még főként a kézzelfogható, látványos változtatásokról szól – elég csak a homokos, poros terepen praktikus sznorkelre gondolni. Az agráriumban ugyanakkor egyre több digitális megoldás és önjáró gép, szenzor, okoseszköz jelenik meg, amelyek önállóan, egymással kommunikálva akár a gazdaság teljes működését is képesek optimalizálni. Adódhat tehát a kérdés, hogy vajon a pickupok is helyet kaphatnak-e ebben a komplex ökoszisztémában?

Amint azt Rádi László ezzel kapcsolatban elmondta, az ehhez szükséges technológia már most is adott, hiszen minden új pickupban van GPS és SIM-kártya, sőt egyes extrák vezérlése is megoldható egy kapcsolódó mobilapplikáció segítségével. A szakember szerint a valódi kérdés inkább az, hogy tényleg be kell-e kapcsolni egy pickupot a telephely digitális rendszerébe, vagy elég, ha a gazda tudja, merre jár az autója. Az irányt végső soron a jövőbeli igények határozzák meg, és hogy pontosan merre fejlődik majd ez a szegmens, azt az elkövetkező 5–10 év fogja megmutatni.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

RGT PALMEO – A búza, amiben megbízhat! (x)

A búzatermesztés alapvető jelentőségű Magyarországon, egyszerre gazdasági húzónövény, élelmezési alap, vidékfejlesztési eszköz és a mezőgazdasági hagyományok része.

EZT OLVASTAD MÁR?