A három egyetem közösen állította össze annak a 2020-ban előkészített, 2021-ben és idén megvalósított, Magyarországon forradalmian újnak számító oktatásinnovációs projektnek a tematikáját, amelynek lényege a különféle egyetemekről és szakokról érkező hallgatók együttműködése a gyakorlatorientált munkában. A pilot projekt célja egymi olyan felsőoktatási oktatási modell tesztelése, amelyben az elméleti ismeretek oktatása digitális távoktatási, e-learning keretekben, adaptív módon zajlik, míg a gyakorlati ismeretek elsajátítása hallgatói csoportokban, kooperatív módszerrel, oktatói tutorálással történik úgy, hogy a hallgatók piaci vagy kvázi piaci projektfeladatot valósítanak meg. Az így elkészült hallgatói projekteket pedig piaci szereplők is értékelik. A 21. század felsőoktatása - a nemzetközi trendeket figyelve - ilyen irányba mozdult, így e projekt tapasztalatira építve szeretnék a magyar modellt kidolgozni.
A három egyetem összesen hét kurzust dolgozott ki, amelyek 60%-át a kooperatív projektmunkában való aktív részvétel jelentette, 40%-ban pedig az adaptív online tananyag teljesítését várták el a hallgatóktól. A kifejlesztett tananyagok a fenntarthatóság témakörében készültek, többek között olyan témákat feldolgozva, mint az alkalmazkodó mezőgazdaság, a környezettudatos vállalkozások fenntartható működésének jogi háttere, a digitális fenntartható médiakommunikáció, a geoparkok és a geoturizmus, valamint a fenntartható városok kérdésköre. Már a projekt alapgondolata is jól illeszkedik napjaink fiatal hallgatói és oktatói generációjának igényeihez. Azzal, hogy a meghirdetett tantárgyak bármely szakos, bármely képzési formában tanuló hallgató számára elérhetővé teszik a fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteket, ráadásul rugalmas, gyakorlatias keretek között, már önmagában is újító. Egy adott témakör más-más nézőpontból való körbejárása könnyebbé teszi egy-egy felmerülő probléma vagy kérdés megoldását. Így a különböző szakmai háttérrel és tapasztalatokkal rendelkező hallgatók egy eddig számukra ismeretlen tudásanyagot sajátíthatnak el, rengeteget tanulhatnak egymástól a csoportmunka során és együttesen komplexebb megoldásokhoz is eljuthatnak.
– foglalta össze a projekt tartalmi céljait Dr. Horváth Adrienn, a Soproni Egyetem Erdőmérnöki Kar Környezet- és Természetvédelmi Intézetének adjunktusa, a „Fenntartható városok” téma felelős oktatója.
Az innovációs projektben való részvételre a három egyetem különféle szakjairól összesen 226 hallgató jelentkezett, közülük 104 hallgatót választottak ki.
– mutatott rá a projekt várható eredményeire Dr. Horváth Adrienn.
A molekuláris oktatásinnovációs projekt folytatásáról már folynak az egyeztetések. A projektgazdák célja, hogy további felsőoktatási intézmények csatlakozásával minél szélesebb körben alakítsanak ki együttműködést a felsőoktatásban, ezáltal egyre több hallgatónak egyre több témát kínálhassanak ebben az új oktatási formában.
Címlapkép: Getty Images
![]() |
Portfolio Digital Transformation 2022Lépéskényszerben a vállalkozások: aki nem digitalizál,le fog maradni! |
![]() |
Tiszaújváros-Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022Ingyenes esemény a Tisia Hotelben |