Elszabadult a gabonafélék ára

Agrárszektor
Nemcsak a takarmányárpa, de a többi gabona ára is a vártnál nagyobb mértékben emelkedett az elmúlt néhány hétben. Ennek hátterében több ok is áll, amiről Bidló Gábor gabonapiaci szakértőt kérdeztük.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

"Ami az árpát illeti, tavaly az a ritka helyzet állt elő, hogy az EU-28 nem tudta előállítani belőle a belső igények fedezéséhez szükséges mennyiséget. Ez kisebb pánikot okozott a piacon, amire rájátszott a termelők magatartása is: a hírre visszatartották a piacról az árpamennyiséget. Így mostanra az olaszoknál 200 eurót is megér egy tonnája, ami rendkívüli árszintnek mondható" - magyaráz a szakember.

Teli a raktár (MTI Fotó: Rosta Tibor)

A következő két-három évben szerinte kulcskérdéssé válhat, hogyan reagálnak a magyar termelők a hasonló piaci hangulatváltozásokra. Bőséges raktárkapacitásaik és kiegyensúlyozott anyagi hátterük lehetővé teszi, hogy sokáig várakozzanak egy kedvező piaci helyzetre, és ezzel szinte kivéreztessék a felvásárlókat, közepes méretű gabonakereskedőket. A belső szükségleten felüli árumennyiség továbbra is bő 3 millió tonna az országban - 2-2,5 millió tonna a kukorica- és 1,5 millió tonna a búzatöbblet -, de megszűnt a tavaszi kitárolási boom, ami korábban lenyomta az árakat.

Az elmúlt évtizedben a tehervonatok is felkészültek az áru célba juttatására. A korábban 1100 nettó kapacitású vonatokat fokozatosan leváltják az 1500-asak, és a vasútvonalak teherbírása is igazodott az igénybevételhez. Így rövidebb idő alatt és biztonságosabb útvonalon jut el az áru a célba, mint a Duna vízszintjéhez igazodó szállítmányozásban. Mivel a termelők is ráérősebben értékesítenek, így a többlet levezetésére rendelkezésre álló idő is nőtt. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a hazai piacon nem érzékelhető árunyomás.

Teherszerelvény a budatétényi állomáson (MTI Fotó: Jászai Csaba)

Amikor kisebb az ukrán kínálat és későn vagy kisebb mennyiségben érkezik meg a brazil termény az európai piacra, az lélektani nyomást tud gyakorolni a piaci szereplőkre, még akkor is, ha ténylegesen nem beszélhetünk hiányról, ellenkezőleg. Mégis egy-egy rossz hír olyan hangulati hullámokat tud kiváltani, ami most pár hét alatt 7-8 euróval növelte a kukorica európai tonnánkénti árát.

Februárban még azt mondtam, hogy a 44 ezer forintos ár nem sokat emelkedhet. Ehhez képest merőben szokatlan az ugrás a márciusi 46-47 ezer forintos árszintre"

- jegyzi meg Bidló Gábor.

A szakember ugyanakkor emlékeztet rá, hogy a hasonló pánikjelenségek olyan "virtuális hiányhoz" kapcsolódnak, amelyeknek nincs valós alapjuk. "Gondoljuk végig Oroszország, Ukrajna, Kazahsztán, de akár Románia és Bulgária termelési potenciálját, és rakjuk mellé a magunk 3 millió tonnás exportálandó terményét. Igaz, keleten a szállítási kapacitások még nem nőttek fel a termelés dinamikus fejlődéséhez, de ha mi egy évig ülünk a készleteken, akkor ennyi idő alatt az ő gabonájuk is lazán eljut a potenciális piacainkra."

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?