Rengeteg gabona ragadt Ukrajnában: nincs mese, erre sürgősen megoldást kell találni

Rengeteg gabona ragadt Ukrajnában: nincs mese, erre sürgősen megoldást kell találni

agrarszektor.hu
Február óta tart a szomszédban a háború az ukránok és az oroszok között, azonban több problémát a mai napig nem sikerült megoldani. A gabonaszállítás kérdése például az egyik, hiszen jelenleg is akár 20 napot is várhatnak a gabonával megrakott uszályok a kirakodásra, a kamionok napokat az országba való belépésre. Mivel az ukrán kikötők orosz blokádja miatt Ukrajna nem tud gabonát exportálni a tengeren, felmerült, hogy Románia alternatív útvonalként szolgálhatna - a valóság viszont ez esetben is felülírja az elképzeléseket.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Paul Ivanov, az egyik legnagyobb folyami szállítással foglalkozó romániai cég, a Trading Line Group vezérigazgatója azt mondta, hogy vannak gabonával megrakott uszályok, melyek 20 napja várakoznak a konstancai kikötőben, amikor pedig jönnek majd a kamionok is Romániából és Ukrajnából egyaránt, káosz lesz. A közúti határátkelőknél sem jobb sokkal a helyzet, a Ziarul Financiar információi szerint a halmi határátkelő ukrán oldalán napokat várnak a kamionok arra, hogy beléphessenek Romániába. Sergiu Gorban, a gabonakereskedelemmel foglalkozó Transylvania Invest vezérigazgatója, mint fogalmazott, május eleje óta 1 millió tonna ukrán gabona sem haladt át Románián és a tavalyi termés mellett rövidesen érkezik majd az idei is. A gabona zöme uszályokon érkezik a nagyon zsúfolt Reni és Ismail kikötőkből. A gond az, hogy Halminál a forgalmi kapacitás nagyon korlátozott, mivel csak egy vasúti pálya van, a közúti átkelőnél pedig 4-5 napig várakoznak a kamionok - írja a Maszol.ro.

EZ IS ÉRDEKELHET

Sokat könnyítene a helyzeten az, ha az uszályok rakományát vasúti szerelvényekre lehetne átrakni a galaci kikötőben, de ez sem lesz egyszerű feladat. Ugyanis, ehhez sürgősen korszerűsíteni kellene két, összesen kevesebb, mint 5 km hosszúságú pályaszakaszt. Az erre kiírt közbeszerzési eljárás azonban sikertelen volt, ezért a CFR most saját maga próbálja meg elvégezni a munkálatokat. A tervek szerint augusztus folyamán végeznek a korszerűsítéssel, azt követően fogadhatja majd a galaci kikötő az ukrán gabonát. Alexandre Degianski, az 5 ezer hektáron gabonát termesztő Forest & Biomass Romania igazgatója így vélekedik a kialakult helyzetről: 

Semmit sem tehetünk annak érdekében, hogy több gabona hagyja el Ukrajnát Románián keresztül, mert nem rendelkezünk a szükséges infrastruktúrával. Ne felejtsük el, hogy a vasúti infrastruktúra kezdetleges, a foltozott közúti infrastruktúrával pedig csak egy párhuzamos univerzumban képzelhetjük el, hogy képeset lehetünk kezelni a helyzetet.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 26. 06:02