Rengeteg gabona ragadt Ukrajnában: nincs mese, erre sürgősen megoldást kell találni

Rengeteg gabona ragadt Ukrajnában: nincs mese, erre sürgősen megoldást kell találni

agrarszektor.hu
Február óta tart a szomszédban a háború az ukránok és az oroszok között, azonban több problémát a mai napig nem sikerült megoldani. A gabonaszállítás kérdése például az egyik, hiszen jelenleg is akár 20 napot is várhatnak a gabonával megrakott uszályok a kirakodásra, a kamionok napokat az országba való belépésre. Mivel az ukrán kikötők orosz blokádja miatt Ukrajna nem tud gabonát exportálni a tengeren, felmerült, hogy Románia alternatív útvonalként szolgálhatna - a valóság viszont ez esetben is felülírja az elképzeléseket.

Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!

Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!

Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! 

Paul Ivanov, az egyik legnagyobb folyami szállítással foglalkozó romániai cég, a Trading Line Group vezérigazgatója azt mondta, hogy vannak gabonával megrakott uszályok, melyek 20 napja várakoznak a konstancai kikötőben, amikor pedig jönnek majd a kamionok is Romániából és Ukrajnából egyaránt, káosz lesz. A közúti határátkelőknél sem jobb sokkal a helyzet, a Ziarul Financiar információi szerint a halmi határátkelő ukrán oldalán napokat várnak a kamionok arra, hogy beléphessenek Romániába. Sergiu Gorban, a gabonakereskedelemmel foglalkozó Transylvania Invest vezérigazgatója, mint fogalmazott, május eleje óta 1 millió tonna ukrán gabona sem haladt át Románián és a tavalyi termés mellett rövidesen érkezik majd az idei is. A gabona zöme uszályokon érkezik a nagyon zsúfolt Reni és Ismail kikötőkből. A gond az, hogy Halminál a forgalmi kapacitás nagyon korlátozott, mivel csak egy vasúti pálya van, a közúti átkelőnél pedig 4-5 napig várakoznak a kamionok - írja a Maszol.ro.

EZ IS ÉRDEKELHET

Sokat könnyítene a helyzeten az, ha az uszályok rakományát vasúti szerelvényekre lehetne átrakni a galaci kikötőben, de ez sem lesz egyszerű feladat. Ugyanis, ehhez sürgősen korszerűsíteni kellene két, összesen kevesebb, mint 5 km hosszúságú pályaszakaszt. Az erre kiírt közbeszerzési eljárás azonban sikertelen volt, ezért a CFR most saját maga próbálja meg elvégezni a munkálatokat. A tervek szerint augusztus folyamán végeznek a korszerűsítéssel, azt követően fogadhatja majd a galaci kikötő az ukrán gabonát. Alexandre Degianski, az 5 ezer hektáron gabonát termesztő Forest & Biomass Romania igazgatója így vélekedik a kialakult helyzetről: 

Semmit sem tehetünk annak érdekében, hogy több gabona hagyja el Ukrajnát Románián keresztül, mert nem rendelkezünk a szükséges infrastruktúrával. Ne felejtsük el, hogy a vasúti infrastruktúra kezdetleges, a foltozott közúti infrastruktúrával pedig csak egy párhuzamos univerzumban képzelhetjük el, hogy képeset lehetünk kezelni a helyzetet.
Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

ARASZ Gazdálkodási Napló és Farm menedzsment! (x)

Az elmúlt évek tapasztalatait felhasználva az Arasz komoly segítség volt a Gazdálkodási napló és az EGN beadás követelményeinek való megfelelésben a gazdálkodások adminisztrációs terheinek csökkentésében.

EZT OLVASTAD MÁR?