2019. június 27. csütörtök László

Hírek - Agrárpénzek

275 milliárd volt tavaly az FBN-H tagvállalatok árbevétele

Magyarországi tevékenységük mellett az export piacokon is jelentős szerepet töltenek be a hazai családi vállalatok, amellett komoly beruházásokban is gondolkodnak – derül ki abból a felmérésből, amelyet a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) az idén tavasszal elsőként készített el tagjai körében. Az egyesületbe tömörült családi vállalatok összesített árbevétele a tavalyi évben meghaladta a 275 milliárd forintot, miközben a foglalkoztatottságuk is számottevő a magyar gazdaság számára.
 
 
Feliratkozom az Agrárszektor hírlevélre
 Elmúltam 16 éves
 Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.

Az egyesület tagjaiként a felmérésben résztvevő családi vállalatok évtizedek óta meghatározó szereplői a magyar gazdasági életnek, és jelentős mértékben járulnak hozzá a GDP-hez, a foglalkoztatottsághoz, miközben hozzáadott értékük sem elhanyagolható. „A hosszútávon felelős magyar családi vállalatok gazdasági és társadalmi értékteremtésének támogatása kiemelt prioritás a szervezet számára, legfontosabb értékei közé sorolja a közösségteremtést; érdekképviseletet; értékmegőrzést; de legalább ennyire fontos az elkötelezettség a magyar piac iránt.” – magyarázza Rudas László, az FBN-H alapító elnöke.

Mindezek mentén érdekes adat, hogy a magyar családi vállalatok 2012-ben tízezres nagyságrendben foglalkoztattak munkavállalókat, és átlagosan négy családtag dolgozott a saját tulajdonú üzletben valamilyen vezető pozícióban, legyen szó a pénzügyi-gazdasági vezetésről, vagy az operatív menedzsmentről, legmagasabb szintű vezetésről. Sokat mondó adat az árbevételre vonatkozó statisztika, amelyből kiderült, hogy az egyesület tagjai a tavalyi évben meghaladta a 275 milliárd forint árbevételt, szemben a 2011-es csaknem 255 milliárd forinttal.

„Büszkék vagyunk rá, hogy ha minimálisan is, de az elmúlt években is tudtunk növekedni a jelenlegi piaci környezetben. Bizonyos szempontból a családi tulajdonú cégek válságállóbbnak bizonyultak, mint egy hagyományos multinacionális cég, hiszen döntéseinket gyakran más szempontok motiválják, más a hosszú távú üzletpolitika, teljesen más típusú döntéseket hozunk meg, más üzletpolitika, más értékek mentén irányítjuk vállalatainkat, hogy később, a gazdasági konszolidáció eljövetele után is ugyanúgy folytathassuk működésünket.” – magyarázza Rudas László. Míg egy profi, külső menedzsment által működtetett cég negyedéves ciklusokban a profit megteremtésében érdekelt, mi, családi vállalkozások a hosszú távú értékmegőrzésben, és fejlődésben vagyunk alapvetően érdekeltek. Éppen ezért tartjuk fontosnak, hogy a mindenkori kormányok a hosszú távú befektetésekkel azonos elbírálásban részesítsék a hazai felelős családi vállalatokat.

Mindenképpen kiemelendő, hogy a családi vállalatok gyakorlatilag nem, vagy csak jóval szerényebb mértékben építették le az elmúlt években munkavállalóik körét, emellett említésre méltó az is, hogy többen épp ezt a nehéz időszakot használták ki arra, hogy fejlesztéseket hajtsanak végre, és új területek felé nyissanak.

„Természetesen a mi vállalatainknak is meg kellett küzdeniük számos kihívással, az általános visszaesés hatásai minket sem kerültek el. Igyekeztünk azonban a hosszú távú szemlélet jegyében olyan válaszokat adni a nehézségekre, amelyek hatására ha nehezen is, de meg tudjuk őrizni pozíciónkat a magyar, és a külföldi piacokon. Ehhez azonban továbbra is szükség van a pályázatok önrészének részbeni, vagy teljes finanszírozására, elérhető külső forrásokra. ” – tette hozzá az egyesület elnöke.

Igen jelentős a hazai tevékenység mellett az export aránya is: egyre több magyar családi cég terjeszkedik a szomszédos országokban, adott esetben távolabbi piacokon is. Tavaly az export-tevékenység aránya ezeknél a cégeknél mintegy 25 százalékos volt, ezek jellemzően a mezőgazdaságban, élelmiszer- és gépiparban realizálódnak. Az FBN-H tagvállalatok ugyanakkor jelentős beszállítói és szolgáltatói a Magyarországon működő autó- és vegyipari nagyvállalatoknak, ezek szintén exportra termelnek hazánkban.

Érdekes adat a beruházási hajlandóságra vonatkozóan, hogy a válaszadók az elkövetkező 1-2 éven belül mintegy 20 milliárd forintos beruházást terveznek, azt ugyanakkor kiemelték válaszaikban, hogy mindezeket a pályázati lehetőségektől, illetve a gazdasági kilátásoktól függően tervezik, hiszen korábban is folyamatosan történtek beruházások, a krízis elmúlt évei alatt is. Mindezzel 2013-ban több mit 200 új munkahely megteremtése válhatna lehetővé.


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA

    A szakértő szemével

    Támogató:

    Agrárszektor Konferencia 2019

    Most extra kedvezményes áron >>

    Kelet-magyarországi Agrárfórum 2019

    Ingyenes rendezvény >>

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu