Ennek tényleg mindenki örülhet - Sokkal több tejet iszunk majd

agrarszektor.hu
Tíz literrel bővülhet az évtized végére a mai 165 literes egy főre jutó tej- és tejtermékfogyasztás a Takarékbank Agrár Központjának előrejelzései szerint. A tejfogyasztás szerkezetében a joghurtok és sajtok nagyobb arányt képviselnek majd.

HOLNAP JÖN AZ AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA 

Fenntarthatóság és innováció az agráriumban

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is! Még nem késő regisztrálni!

Mit hoz a jövő a tejszektor számára? Véget ér-e a nyerstej árak csökkenése? Bővül-e végre a belföldi piac? A tejszektor közösségi marketing alapjának bővítése és a pályázati források bővülése már ebben az évben lökést adhat a hazai tejiparnak, de az exportpiaci kilátások sem kedvezőtlenek.

Egy éve fordult a trend

Éppen egy éve, hogy a nyerstej felvásárlási árai hosszú évek emelkedési trendjei után esésbe fordultak. A hazai tejárak nemzetközi folyamatoktól való függése miatt ennek hátterét is sokkal inkább a nemzetközi piacon kell keresni, mint itthon.

Az elmúlt évek legfontosabb ilyen tendenciája, hogy a tejtermékek egyre nagyobb aránya fordul meg a világpiacon, és az ottani ármozgások fokozódó hatással vannak az egyes országok nyerstej áraira. Ahogy azt a mezőgazdasági tömegcikkek esetében már megszoktuk, a tejárak világszerte egyre inkább együtt mozognak.

Csökkent az árkülönbség

Ez olyannyira megfigyelhető, hogy az egyes - a tejpiacon meghatározó - országok dollárban számolt tejárai közötti 2000-ben még 3,3-szoros különbség mára 1,5-szeresre zsugorodott. Ez alól kivételt olyan országok képeznek, mint például Japán, ahol sajátos tejpiaci körülmények uralkodnak.

Az elmúlt évi árcsökkenések a globális tejtermelés egyre gyorsuló növekedésének, a kereslet-bővülés lassulásának, az orosz embargónak és az erősödő dollárnak együttesen köszönhetők. Az előttünk álló években sem számíthatunk az áremelkedési trend tartós visszatérésére.

Kínára és Indiára is figyelni kell

Ennek hátterében a legnagyobb tejtermelő országokban tapasztalt tartós termelékenységnövekedés és a Kínában újra beindult növekedés áll, de India tejtermelésének dinamikus bővülése is fontos tényező. India akár már az évtized végére az Európai Uniót megelőzve a világ legnagyobb tejtermelője lesz, és jelentős soványtejpor-exportőrré válik. Annak, hogy a középtávú előrejelzések sem tartalmaznak áremelkedést sem a nyerstej, sem a tejtermékek vonatkozásában, az a legfontosabb üzenete számunkra, hogy a hatékonyság növelését tovább kell folytatni mind a tejtermelésben, mind a feldolgozásban.

Fentieket alátámasztják az alábbi grafikonok. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) adatai szerint decemberben a magyarországi tejfelvásárlási átlagárak 8 százalékkal voltak az egy évvel korábbi szint alatt. Egyúttal csökkent a korábbi jelentős különbség a belföldi és az export felvásárlási árak között (éves átlagban a nyerstej kiviteli ára 6 százalékkal haladta meg a belföldi termelői árat). Közel negyedével vissza is esett a nyerstej-kivitel.

A világpiacon is jól megfigyelhető a trend. Három meghatározó termelő: Új-Zéland, Brazília és az Egyesült Állomok árai is jelentősen estek tavaly.

Térségünk felvásárlási áraiban is mindkét tényező - az együtt mozgás és a csökkenés - tetten érhető.

Az árak mérséklődése mellett a hazai tejszektor tavalyi évét a felvásárlás 9 százalékos növekedése, és - ezzel szoros összefüggésben - a tejtermékek bruttó termelésének és belföldi értékesítésének egyaránt 5 százalékos emelkedése jellemezte. Eközben a tej és tejtermékexport 1 százalékkal volt alacsonyabb 2014 első tizenegy hónapjában az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A tej és a tejtermékek feldolgozói értékesítési ára 4 százalékkal nőtt egy év alatt. A fogyasztói árak szintjén - a KSH adatai szerint - a pasztőrözött 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej ára 6 százalékkal emelkedett, a trappista sajté 7 százalékkal nőtt egy év alatt.

Sokasodnak a kihívások

Miközben a tejtermelést éppen a nagy "tehetetlenség", a piaci viszonyokhoz való alkalmazkodás lassúsága jellemzi, jelenleg is egy sor kihívásnak kell egyszerre megfelelnie. Ilyen a fent részletezett árviszonyok változása mellett a hamarosan megszűnő tejkvóta, a hazai földpiaci szabályozás, a takarmányozás színvonalának növelése (különös tekintettel a GMO mentességre), a támogatási rendszer átalakulása. E korántsem teljes sor végén pedig álljon a belföldi piacért, fogyasztóért folytatott küzdelem.

Az egy főre jutó tej és tejtermékfogyasztás tekintetében Magyarország körülbelül negyvenedik a világon, az Európai Unió tagállamai közül csak kettőben alacsonyabb a fogyasztás. A Takarékbank Agrár Központjának előrejelzése szerint, a jelenleg mintegy 165 liter tejnek megfelelő egy főre jutó tej és tejtermékfogyasztás az évtized végére 10 literrel bővülhet. A tejfogyasztás szerkezetében emelkedni fog a joghurtok és sajtok aránya.

Százmillió mehet tejmarketingre

Mindezek fényében tudjuk igazán értékelni a belföldi piac bővülése érdekében tett lépéseket. Azon túl, hogy a gazdasági helyzet javulása, a reálbérek emelkedése a tejtermékek piacára is gerjesztőleg hat, a kormányzat is aktív. Jó példa az iskolatej-akció, amire tavaly 3,4 milliárd forintot fordítottak, 1 milliárddal többet, mint egy évvel korábban.

A tejipar számára is nagy lehetőség, hogy ebben a pénzügyi-kifizetési ciklusban számukra is jelentősen bővül a pályázati úton elnyerhető fejlesztési források kerete. Márpedig az exportképesség fejlesztése minden feldolgozó számára a növekedés feltétele.

Döntött az agrárminiszter

Itt van továbbá a szaktárca vezetőjének minapi döntése, amely szerint február 15-től azoknak a tejpiaci szereplőknek is kötelező lesz pénzügyi hozzájárulást fizetniük a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TT) közösségi marketing alapjába, akik nem tagjai a szervezetnek. Az ez által akár százmillió forintosra is duzzasztható alap már olyan léptékű marketing akciókat tud majd megvalósítani, amelyek érzékelhető tudatosodást, hazai termékekkel szembeni elkötelezettség-javulást tudnak elérni, és ezáltal a belföldi piac bővülését eredményezhetik. A szervezettség a tejszektorban eddig is gyors ütemben növekedett. A TT a tejtermelés mintegy 70 százalékát, a tejfelvásárlás mintegy 85 százalékát, míg a kiskereskedelmi forgalom 60 százalékát képviseli.

Piaci kilátások

Ebben az évben - mintegy 2 százalékos mértékben - folytatódni fog a globális tejkínálat bővülése. Az árak stabilizálódására inkább csak az év második felében számíthatunk. Az állatok felértékelődése a szektor jövőjének záloga is egyben. A többcélú hasznosítás, több lábon állás, csúnya szóval "a tevékenység diverzifikálása" a tejtermelés jövőjének záloga. Egyben a banki finanszírozhatóság egyik sarokpontja. A tejtermelés és a selejtállatok vágóhídi eladása mellett a tenyészüsző értékesítés és a melléktermék hasznosítás is üzleti kiegészítő tevékenység a tehenészetek számára.

A tejtermelés vonalán a közvetlen értékesítés saját autókról vagy automatákról történő megszervezése, a nyerstej-exportba való bekapcsolódás adódik fejlesztési területként, de csak a hagyományos tejipari beszállítás fenntartása mellett ajánlott. A megfelelő méretű telep anélkül tud évente tenyészüszőket értékesíteni, hogy azt termelési potenciálja és genetikai bázisa megsínylené. A trágya talajjavítási vagy energetikai célú hasznosítása pedig szintén egyre jobban kibontakozó tevékenység. Az előttünk álló évek az állomány stagnálása, további koncentrálódása jegyében telnek majd.

Negatív spirál a tejiparban

A magyarországi tejipar halmozottan szenvedte el a korábbi romló gazdálkodási körülmények utóbbi években felerősödő hatásait. Önmagában a negatív spirálból való kiszabadulást csak nagyon lassan tudja megoldani. Ehhez nagy szüksége van a kormányzat és a fogyasztók segítségére. E téren a marketing alap bővítése és a pályázati források bővülése adhat már ebben az évben egy lökést.

Az exportpiaci kilátások sem kedvezőtlenek. Jó példa keleti szomszédunk, ahol gyors ütemben csökken a tejfeldolgozók száma. Csak tavaly több mint 50 üzem zárt be, és a jelenlegi 130 üzem felére is várhatóan ez vár. Az önellátás csökkent, miközben a fogyasztás egyre inkább terelődik a kereskedelmi csatornákba.

Fórián Zoltán
vezető agrárszakértő
Takarékbank Agrár Központ

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?