Növekvő kereslet és magasabb minőségi igény jellemzi a hazai zöldségfogyasztást - Gazdaportré: Styecz Kertészet

Növekvő kereslet és magasabb minőségi igény jellemzi a hazai zöldségfogyasztást - Gazdaportré: Styecz Kertészet

agrarszektor.hu
A vásárlói igények változására reagálva a cherry- és koktélparadicsom termesztésével foglalkozik családjával Styecz György. Ezek a fajták ugyan nagyobb odafigyelést, speciálisabb tápanyagokat igényelnek, de megtérül a munka. Azt tapasztalja, hogy a járvány segít a minőségi, egészséges zöldségek piacának.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az Európai Unióban a frisspiaci paradicsom termésmennyisége enyhén - két százalékkal - csökkent tavaly, ugyanakkor ez a területben hét százalék körüli mértéket jelent. Ennek oka az, hogy Lengyelországban az utóbbi időszak nagy beruházásainak köszönhetően a termelés növekedése várható, ami részben kompenzálja a spanyol kiesést. Más tagállamok termelése stabilnak mutatkozik. Adatok szerint a hozamok is alacsonyabbak voltak ugyan, mint a korábbi hasonló időszakokban, erre az a magyarázat, hogy a termelők egyre inkább a kisebb, bogyóméretű paradicsomtípusok termelésére fókuszálnak.

Jön az agrárium csúcseseménye, az Agrárszektor Konferencia!

December 9-10-én rendezi meg a Portfolio Csoport az Agrárszektor Konferenciát, amely ma a hazai agrárium csúcseseményének számít. A kétnapos rendezvény napirendre tűzi azokat a legaktuálisabb és legforróbb témákat, amelyek döntően befolyásolják az agrárgazdasági szereplők üzleti-gazdálkodási tevékenységének eredményességét. A konferencia egyedülálló módon nyújt átfogó információkat az agrárgazdaság helyzetéről, és ad prognózisokat a támogatási, a finanszírozási, a piaci és az üzleti lehetőségekről, emellett napirendre veszi a legfontosabb szabályozási változásokat is. A résztvevőknek lehetőségük nyílik networkingre és kapcsolatépítésre is, és az esemény színvonalát rangos szakmai díjátadó is emeli. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, jöjjön el a Portfolio Agrárszektor Konferenciára december 9-10-én.
Forrás: Takarékbank

Hazánkban hajtatott zöldségféléket 3500 hektáron (üvegházban vagy fólia alatt), relatíve heterogén termesztéstechnológia mellett állítanak elő, ebből 450 hektáron alkalmaznak fűtést. A hajtatott zöldség mennyisége mintegy 430 ezer tonna, ebből 180-185 ezer tonna a paprika, 125-130 ezer tonna a paradicsom, 35-37 ezer tonna az uborka, és jelentős még a káposzta- és salátafélék aránya is.

A korszerű, automatizált és gépesített melegházak aránya változó ütemben, de jelentős mértékben a beruházási támogatások elérhetőségéhez igazodva bővül. A most záruló vidékfejlesztési program (VP) pályázatainak keretén belül hozzávetőlegesen 100 hektár korszerű üvegházat, illetve 35 hektár hideg hajtató felületet hoztak létre.

A hajtatott zöldségtermesztés helyzetéről a nagyszénási Styecz Kertészet vezetőjével, Styecz Györggyel beszélgettünk.

Milyen indíttatásból és mikor kezdett el foglalkozni a zöldségtermesztéssel? A családból hányan veszik ki részüket a mindennapi munkából?

Húsz éve kezdtem el foglalkozni zöldségtermesztéssel. A család minden tagja kiveszi a részét a gazdaság működtetésében, három gyermekem és a feleségem egyaránt. A kertészeti tevékenység kimondottan munkaerő-igényes, így mindenkinek megvan a feladata a gazdaságban.

Milyen zöldségeket termesztenek a gazdaságban, és ezek közül melyek igénylik a legnagyobb szakértelmet és odafigyelést?

Cherry- és koktélparadicsom termesztésével foglalkozunk. Ezek a zöldségek drágábbak, de minőségben jobbak a hagyományos paradicsomnál. Nagyobb odafigyelést és speciálisabb tápoldatozást igényelnek. A palántákat kókuszágyon hajtatjuk. Az érett termést a szedést követően kétszer is átválogatjuk, így tudjuk a vásárlók által évek óta megszokott és a mára elvárt minőséget biztosítani.

Zöldségfogyasztás tekintetében hogyan jellemezné a hazai piacot? Melyek lehetnek a kitörési pontok?

A vásárlók egyre inkább igénylik és vásárolják a minőségi, drágább zöldségeket. Erre talán még a jelenlegi járványügyi helyzet is ráerősít, mivel a célközönségbe tartozó vásárók az egészségmegőrzés szempontjából tudatosabban választanak. A kitörési pont a folyamatos fejlesztés és az új fajták termesztésbe állítása lehet, de itt sem szabad megfeledkezni a fogyasztási szokások változásáról és a trendekről.

Forrás: Takarékbank

Milyen volt a 2020-as év?

A vírus márciusi berobbanásakor hetekig csak stagnált a piac, majd jelentősen megnőtt a fogyasztás és ezen keresztül a kereslet is. A vásárlók egyre jobban bíznak a hazai termékekben, és egyre többször, egyre többen választják a hazait. Ezt tapasztalva kimondottan bizakodó vagyok, ahogy észrevettem, a növekvő kereslet a magasabb minőségi kategóriákban is jelentkezik, hiszen az egészség megőrzése sohasem mellékes, de jelen helyzetben talán még jobban felértékelődik.

A jelenlegi üzemméretük mennyire képes az igények kielégítésére? Milyen értékesítési csatornákon jutnak el a fogyasztókhoz?

Termésünk kapacitása négyzetméterenként 22-25 kilogramm, függően attól, hogy üvegházban vagy fóliasátorban folyik a termelés. A leszüretelt paradicsomfürtök negyed- és félkilós kiszerelésben, papírkosarakba és celofánzacskóba kerülnek, valamint ettől az évtől kezdve, a környezettudatosság jegyében, elkezdtük használni az újrahasznosított papírból készült csomagolóanyagokat is. Késztermékeink Styecz Kertészet-logóval ellátott címkéket kapnak. Az áru nagy részét saját teherautóval szállítjuk a budapesti nagybani piacra, ott hosszú évek óta bérelt standunk is van. Értékesítünk nagyfelvásárlókon keresztül is, így jut el a Styecz paradicsom a budapesti CBA áruházakba és az Élésker áruházaiba.

Milyen beruházást terveznek, és ebben mennyiben számítanak banki szerepvállalásra?

Családunk régi ügyfele a Takarékbanknak, gazdálkodásunk és a gazdaság fejlődése kiegyensúlyozott, így a banki szerepvállalásnak köszönhetően sikerült az utóbbi évek beruházásait, mint fóliasátor, üvegház, termálkút, megvalósítani és üzemeltetni. A termálkút fűti jelenleg az üvegházat és a fóliasátrakat is. Ezért a december már nem holtidőszak a termesztésben, egész évben ki tudjuk szolgálni a vásárlóinkat. Tervezzük lecserélni a fóliasátrakat üvegházra és még egy különálló üvegházat építeni. Ennek a beruházásnak köszönhetően tovább fejlődhetünk, és így hamarosan már 1,6 hektáron tudjuk termelni a paradicsomot az év minden hónapjában az egész terület termálvizes fűtésével.

Az eredeti interjú a Takarékbank Agrárláz 2021 című kiadványában jelent meg.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?