Egyre kevesebb ilyen alma van Európában: ezt jobb, ha mindenki tudja

agrarszektor.hu
A magasba szökő szállítási költségek miatt az idei szezonban jóval kevesebb alma érkezik a déli félteke országaiból az EU piacára. Az unió egyébként összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról. Holland importőrök beszámolója szerint további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben.

Agrárium 2023 konferencia

Az évkezdet egyik legfontosabb rendezvénye Kecskeméten: a konferencia célja, hogy bemutassa azokat a legjelentősebb támogatási, jogszabályi, finanszírozási, piaci, innovációs és gépesítési változásokat, amelyek alapvetően meghatározhatják az ágazati vállalkozások 2023-as tevékenységét. Minden hazai agrárszereplőnek elengedhetetlen információs forrás!

A koronavírus-járvány alatt elszálló, majd azóta is folyamatosan emelkedő szállítási költségek egyik vonzata, hogy az idei szezonban kevesebb alma érkezik majd a déli félteke országaiból. Általában az Európai Unióra nettó almaexportőrként gondolunk, és ez igaz is, ám az EU jelentős mennyiségű, összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról (az északi féltekéről pedig Észak-Macedónia, Szerbia és Moldova a legjelentősebb beszállítók). A déli féltekéről származó almák fő célpontja Hollandia, innen történik a re-export legnagyobb része, kisebb mennyiségek Spanyolországba és Olaszországba is érkeznek - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

Holland importőrök jelezték, hogy a magas szállítási költségek mellett további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben. (Idén 50%-kal magasabb a Chiléből származó termékek szállítási költsége, mint tavaly). A nyugat-európai piacokon szeretik a déli féltekéről érkező, választékbővítő fajtákat, ám idén egyszerűen annyira drágák, hogy nem versenyképesek a belpiaci tételekkel szemben. Ez jó hír az európai termelők szempontjából, mivel az import egy jelentős részének kiesése megkönnyíti a tavalyinál amúgy is nagyobb almakészletek levezetését.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárium 2023
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye március 21-én Kecskeméten.
EZT OLVASTAD MÁR?