Egyre kevesebb ilyen alma van Európában: ezt jobb, ha mindenki tudja

Egyre kevesebb ilyen alma van Európában: ezt jobb, ha mindenki tudja

agrarszektor.hu
A magasba szökő szállítási költségek miatt az idei szezonban jóval kevesebb alma érkezik a déli félteke országaiból az EU piacára. Az unió egyébként összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról. Holland importőrök beszámolója szerint további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben.

Újra együtt a magyar agrár szakma Siófokon, az Agrárszektor Konferencián | 2023. november 29-30., Siófok

Rendkívüli mértékben hektikussá vált az utóbbi időszakban a világ élelmiszerpiaca, mivel a keresleti-kínálati viszonyokat több nagyon komoly, kiszámíthatatlan tényező befolyásolja. A bizonytalanság minden meghatározó agrárágazatban jelen van, de különösen igaz a gabonaszektorra, amelyet a tavaly kirobbant orosz-ukrán háború következményei teljesen felforgattak.

Előadóink között Andréka Tamás, Győrffy Balázs, Szabó Levente, Detre Miklós, Bene Zoltán, Makai Szabolcs, Jakab István, Kulik Zoltán, Reng Zoltán.

SZAKTANÁCSADÓK FIGYELEM! - NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA ÁLTAL AJÁNLOTT RENDEZVÉNY! 4-4 pont kapható az eseményen való részvételért. (A kredit pont érvényesítéséhez mindkét nap külön regisztráció szükséges a helyszínen!)

A koronavírus-járvány alatt elszálló, majd azóta is folyamatosan emelkedő szállítási költségek egyik vonzata, hogy az idei szezonban kevesebb alma érkezik majd a déli félteke országaiból. Általában az Európai Unióra nettó almaexportőrként gondolunk, és ez igaz is, ám az EU jelentős mennyiségű, összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról (az északi féltekéről pedig Észak-Macedónia, Szerbia és Moldova a legjelentősebb beszállítók). A déli féltekéről származó almák fő célpontja Hollandia, innen történik a re-export legnagyobb része, kisebb mennyiségek Spanyolországba és Olaszországba is érkeznek - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

Holland importőrök jelezték, hogy a magas szállítási költségek mellett további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben. (Idén 50%-kal magasabb a Chiléből származó termékek szállítási költsége, mint tavaly). A nyugat-európai piacokon szeretik a déli féltekéről érkező, választékbővítő fajtákat, ám idén egyszerűen annyira drágák, hogy nem versenyképesek a belpiaci tételekkel szemben. Ez jó hír az európai termelők szempontjából, mivel az import egy jelentős részének kiesése megkönnyíti a tavalyinál amúgy is nagyobb almakészletek levezetését.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2023
Az év legkiemelkedőbb 2 napos agrárgazdasági eseménye Siófokon!
Portfolio Investment Day 2023
Money, Money, Money - lakossági befektetési konferencia.
Budapest Economic Forum 2023
Előadóink között: Bod Péter Ákos, Surányi György, Nagy Márton, Navracsics Tibor, Papi Laura.
EZT OLVASTAD MÁR?