Erre senki sem számított: ezek az élelmiszerek lehetnek a klímaváltozás nyertesei

Erre senki sem számított: ezek az élelmiszerek lehetnek a klímaváltozás nyertesei

agrarszektor.hu
Az élelmiszergyártók ugyan szűkülő piaccal számolnak a következő időszakra, ugyanakkor a jégkrémek, a nassolni való ostyák és kekszek fogyasztásának kifejezetten kedvez az egyre melegebbé váló időjárás. Az ostyák és kekszek esetében a könnyű tárolhatóság és fogyaszthatóság lehet a legvonzóbb, a fagylaltok és jégkrémek esetében pedig a hűtő hatás.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A globális felmelegedés átrendezi az édesipart is: a legnagyobb nyertesei ennek értelemszerűen a jégkrémek, de a kekszek és ostyák fogyasztása is megemelkedett - mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke az ostya és hozzá kapcsolódó termékkategóriák piaci helyzetéről rendezett sajtótájékoztatón. Ennek az lehet a magyarázata, hogy az ostyák és nápolyik könnyen tárolhatók és fogyaszthatók, akár utazás közben is - írta meg a Világgazdaság. A termékkör jelentőségét érzékeltetve Sánta Sándor kiemelte, hogy globálisan ez 100 milliárd dolláros piacot jelent, az ostyák és a nápolyik eladása éves szinten pedig 3%-kal növekszik. Ez a termékkategória itthon sem nevezhető marginálisnak a maga 55 milliárd forintos éves forgalmával. 

Az édességgyártók is alkalmazkodnak az új trendekhez

A legfontosabb fogyasztói trend jelenleg a tudatosság, amihez a gyártók is alkalmazkodnak, úgyhogy az ehhez passzoló termékeket a kekszek és az ostyák között is megtalálják az erre fogékonyak. Egy részük már teljes kiőrlésű lisztből készül, és megjelentek köztük a gluténmentes és a vegán változatok is. 

Az édesség mindezekkel együtt része lehet a kiegyensúlyozott táplálkozásnak, a fogyasztókat pedig tudatosságuk megőrzéseben a gyártók a minicsomagolások bevezetésével segítik

- közölte Sánta Sándor. 

A fogyasztói trendek változása mellett nagy kihívás az ágazatnak a július 1-jén bevezetett kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) címén fizetendő díj mértéke. Egyeztetést kértek a döntéshozóktól, és már túl is vannak a tárgyaláson, most abban bíznak, hogy ennek eredményeként csökkennek majd a fizetendő díjak. Ugyancsak tárgyalnak a népegészségügyi termékadó (NETA) ügyében, ugyanis bizonyos termékkörökben halmozódik az adó. A szövetség elnöke beszélt arról is, hogy a munkaerő-hiány az édesipari vállalkozások számára is minden szinten problémát okoz. Erre a modernizáció a megoldás, ez ügyben várják a pályázatokat, amelyek felgyorsíthatják az iparág ilyen irányú fejlesztéseit. 

Tavaly körülbelül egytizedével esett vissza az édességek vásárlása

Érzékenyen érinti az édességgyártókat a kiskereskedelmi forgalom visszaesése is: tavaly az általuk gyártott termékeknél 10% körüli volt a mennyiségi csökkenés, ami Sánta Sándor szerint most már inkább az átlaghoz közelít. Ez utóbbi a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb jelentése szerint májusban naptárhatástól megtisztítva 12,3% volt. A szövetség elnöke úgy véli, a második fél évben sem fordul a trend az édességeknél, és ebben a termékcsoportban további kiskereskedelmi forgalomcsökkenés várható. Ennek oka például a cukor árának tavaly negyedik negyedévben beindult emelkedése, aminek áthúzódó hatása érezhető lesz. 

A tudatos táplálkozás sem tudta kiütni a nassolást

A snack- és csokoládépiac eközben kifejezetten perspektivikus - derült ki Nagyidai Krisztinának, a Mondelez Hungária Kft. márkamenedzserének előadásából. A nassolás ugyanis a tudatos táplálkozás térhódítása idején sem múló divat, a hazai fogyasztók több mint 70%-a gyakorolja - ráadásul átlagban napi kétszer -, és ez sokszor a napi étkezés szerepét is átveszi. A cég termékfejlesztéseiben ezért szem előtt tartják a „helyes nassolás” elveit is. A Mondelez egyébként az általános szűkülésben növelni is tudta piacait az első négy hónapban, az ostyaszelet-szegmensben pedig további növekedési lehetőséget látnak. Itt egyébként 2022-ben értékben és mennyiségben is növekedni tudtak.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?