Erre senki sem számított: ezek az élelmiszerek lehetnek a klímaváltozás nyertesei

Erre senki sem számított: ezek az élelmiszerek lehetnek a klímaváltozás nyertesei

agrarszektor.hu
Az élelmiszergyártók ugyan szűkülő piaccal számolnak a következő időszakra, ugyanakkor a jégkrémek, a nassolni való ostyák és kekszek fogyasztásának kifejezetten kedvez az egyre melegebbé váló időjárás. Az ostyák és kekszek esetében a könnyű tárolhatóság és fogyaszthatóság lehet a legvonzóbb, a fagylaltok és jégkrémek esetében pedig a hűtő hatás.

Rangos agrárdíjak az Agrárszektor Konferencián!

A Portfolio Csoport az idén 12. alkalommal rendezi meg siófoki Agrárszektor Konferenciáját, amely az ágazat egyik legnagyobb és legjelentősebb szakmai eseményének számít. A december 4-5-i kétnapos rendezvényen immár 10. alkalommal adjuk át 9 kategóriában rangos agrárdíjainkat, amelyekre az ágazat bármely kiemelkedő szakmai munkát végző szereplője pályázhat, illetve nevezhető.

Nevezzen szeptember 15-ig!

A globális felmelegedés átrendezi az édesipart is: a legnagyobb nyertesei ennek értelemszerűen a jégkrémek, de a kekszek és ostyák fogyasztása is megemelkedett - mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke az ostya és hozzá kapcsolódó termékkategóriák piaci helyzetéről rendezett sajtótájékoztatón. Ennek az lehet a magyarázata, hogy az ostyák és nápolyik könnyen tárolhatók és fogyaszthatók, akár utazás közben is - írta meg a Világgazdaság. A termékkör jelentőségét érzékeltetve Sánta Sándor kiemelte, hogy globálisan ez 100 milliárd dolláros piacot jelent, az ostyák és a nápolyik eladása éves szinten pedig 3%-kal növekszik. Ez a termékkategória itthon sem nevezhető marginálisnak a maga 55 milliárd forintos éves forgalmával. 

Az édességgyártók is alkalmazkodnak az új trendekhez

A legfontosabb fogyasztói trend jelenleg a tudatosság, amihez a gyártók is alkalmazkodnak, úgyhogy az ehhez passzoló termékeket a kekszek és az ostyák között is megtalálják az erre fogékonyak. Egy részük már teljes kiőrlésű lisztből készül, és megjelentek köztük a gluténmentes és a vegán változatok is. 

Az édesség mindezekkel együtt része lehet a kiegyensúlyozott táplálkozásnak, a fogyasztókat pedig tudatosságuk megőrzéseben a gyártók a minicsomagolások bevezetésével segítik

- közölte Sánta Sándor. 

A fogyasztói trendek változása mellett nagy kihívás az ágazatnak a július 1-jén bevezetett kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) címén fizetendő díj mértéke. Egyeztetést kértek a döntéshozóktól, és már túl is vannak a tárgyaláson, most abban bíznak, hogy ennek eredményeként csökkennek majd a fizetendő díjak. Ugyancsak tárgyalnak a népegészségügyi termékadó (NETA) ügyében, ugyanis bizonyos termékkörökben halmozódik az adó. A szövetség elnöke beszélt arról is, hogy a munkaerő-hiány az édesipari vállalkozások számára is minden szinten problémát okoz. Erre a modernizáció a megoldás, ez ügyben várják a pályázatokat, amelyek felgyorsíthatják az iparág ilyen irányú fejlesztéseit. 

Tavaly körülbelül egytizedével esett vissza az édességek vásárlása

Érzékenyen érinti az édességgyártókat a kiskereskedelmi forgalom visszaesése is: tavaly az általuk gyártott termékeknél 10% körüli volt a mennyiségi csökkenés, ami Sánta Sándor szerint most már inkább az átlaghoz közelít. Ez utóbbi a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb jelentése szerint májusban naptárhatástól megtisztítva 12,3% volt. A szövetség elnöke úgy véli, a második fél évben sem fordul a trend az édességeknél, és ebben a termékcsoportban további kiskereskedelmi forgalomcsökkenés várható. Ennek oka például a cukor árának tavaly negyedik negyedévben beindult emelkedése, aminek áthúzódó hatása érezhető lesz. 

A tudatos táplálkozás sem tudta kiütni a nassolást

A snack- és csokoládépiac eközben kifejezetten perspektivikus - derült ki Nagyidai Krisztinának, a Mondelez Hungária Kft. márkamenedzserének előadásából. A nassolás ugyanis a tudatos táplálkozás térhódítása idején sem múló divat, a hazai fogyasztók több mint 70%-a gyakorolja - ráadásul átlagban napi kétszer -, és ez sokszor a napi étkezés szerepét is átveszi. A cég termékfejlesztéseiben ezért szem előtt tartják a „helyes nassolás” elveit is. A Mondelez egyébként az általános szűkülésben növelni is tudta piacait az első négy hónapban, az ostyaszelet-szegmensben pedig további növekedési lehetőséget látnak. Itt egyébként 2022-ben értékben és mennyiségben is növekedni tudtak.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Fókuszban a tányérvédelem (x)

A napraforgó termésbiztonsága szempontjából az első kezelés kulcsfontosságú, de nem szabad megfeledkeznünk a tányér védelméről sem, mely a további minőség- és mennyiségmegőrzés záloga.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
Sustainable World 2024
Egy konferencia a jövő vállalatainak
Fókuszban a KKV versenyképesség - Herceghalom
Ingyenes KKV rendezvény Herceghalmon
EZT OLVASTAD MÁR?