Fontos dolgokat közölt Nagy István a magyar borokkal kapcsolatban

Fontos dolgokat közölt Nagy István a magyar borokkal kapcsolatban

MTI
A magyar bor sikere közös érdek, egyúttal nemzetépítő erő is, hírnevét a kormány támogatásain túl összefogással, együttműködésekkel, szemléletformálással, újításokkal és változtatásokkal lehet a leghatékonyabban növelni - mondta az agrárminiszter a 43. országos borverseny megnyitóján, Budapesten. Nagy István a borászokat a magyar agrárium "elöljáróinak" nevezte, tevékenységük ugyanis évekkel előre jelzi az európai mezőgazdaságra váró kihívásokat, és mutatja a megoldási lehetőségeket.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Sikerük alapja a példamutató együttműködés, valamint az alkalmazkodóképesség, amely a legnehezebb éveken is átsegítette őket. Hatékony megoldásokra továbbra is szükségük lesz, hiszen világszinten egyre nyilvánvalóbb folyamat a borfogyasztás csökkenése, amelyre a csökkentett alkoholtartalmú vagy alkoholmentes termékek készítése lehet a válasz. Egyre határozottabb fogyasztói szempont az ár és a minőség mellett az egészségtudatosság, a fenntarthatóság, az alacsony környezetterhelés is. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy a termelők továbbra is számíthatnak a kormányra, a 2027-ig tartó finanszírozási ciklusban a borászatok több mint 40 milliárd forint állami és uniós támogatásért jelentkezhetnek. Új kiírásként jelenik meg idén az innovációs beruházásokat segítő felhívás, amely új borászati vagy boralapú termékek megjelenéséhez járulhat hozzá. A magyar bor bel- és külföldi népszerűsítésére több mint 2 milliárd forint jut a következő években.

EZ IS ÉRDEKELHET

Nagy István kiemelte a termelők adminisztrációs terheinek eddigi csökkentéseit, amelyeket újabb észszerűsítések követhetnek, és elismeréssel szólt a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) eredményeiről is. Hozzátette, hogy kormányzati támogatással idén újra megjelenik a Borászati Füzetek, hogy a legfrissebb hírekről a döntéshozók és a termelők azonnal értesülhessenek. Fontos újításnak nevezte emellett az áprilisban élesített, Európában egyedülálló winelabel.hu-t, amely az Agrárminisztérium (AM), a HNT és a Nemzeti Élelmiszerlánc-Biztonsági Hivatal (Nébih) együttműködésében elkészült borászati termékekhez kapcsolódó digitális tápértékjelölési rendszert mutatja be. A hegyközségi tagok ingyenes használatra jogosultak, az előzetes számítások alapján ez évente félmilliárd forint értéket eredményezhet - mondta az agrárminiszter.

A nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos hangsúlyozta, hogy a piaci siker ugyanolyan fontos a borászok számára, mint a hagyományok folytatása. Ennek érdekében az ágazatot érintő minden adatra és kutatási eredményre napi szinten kell figyelni, akárcsak a kapcsolatépítés lehetőségeire - tette hozzá Rókusfalvy Pál, aki úgy véli, hogy Magyarország a nemzetközi borpiacon a térség központjaként, a borkultúra egyik érdekes és izgalmas területeként jelenítheti meg magát. Szükség lesz tehát új kapcsolatokra a külföldi forgalmazókkal és fogyasztókkal, de legalább ilyen fontos a belföldi együttműködések ösztönzése, hiszen a termelők versenyképessége múlhat azon, hogy tudnak-e közösen dolgozni a magyar bor sikeréért. Az MBH Bank agrár- és élelmiszeripari üzletág vezetője úgy látja, hogy a bor különleges helyet foglal el az agrártermékek között, hiszen egyszerre része a mezőgazdaságnak, az idegenforgalomnak és a szórakozásnak.

EZ IS ÉRDEKELHET

Hollósi Dávid közölte, hogy az MBH Bank 20 milliárd forinttal részesedik a borászat csaknem 37 milliárd forintos hitelállományából, és arra törekszik, hogy a feltörekvő gazdálkodók is egyre nagyobb mértékben vehessenek igénybe hiteleket, kedvezményes finanszírozási lehetőségeket, pályázati forrásokat. A szervezők képviseletében a HNT elnöke közölte, hogy az idei versenyen mind a 22 borvidék bemutatkozik, 230 termelő összesen 897 bormintát küldött a versenyre. Frittmann János hozzátette, hogy a HNT évente 2,5-3 millió liter bor elkészítésében és piacra juttatásában segít, a mostani kereslet alapján az látszik, hogy a "könnyű, gyümölcsös, jó ivású" borok kereslete biztos, ezen a területen találhatnak új lehetőségeket a magyar borászok.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?