Legyen Ön is Extra Early Bird | Agrárszektor 2025 konferencia
Szerezze meg jegyét most még Extra Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, az év egyik legrangosabb agrárszakmai eseményére.
A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.
A húsvéti csokoládétermékek árának emelkedése elkerülhetetlen 2025-ben - derül ki a Magyar Édességgyártók Szövetségének előrejelzéséből. Az áremelkedés hátterében számos tényező áll, kezdve a kakaó világpiaci árának ingadozásától a növekvő szállítási költségekig. A kakaó ára jelentős volatilitást mutatott az elmúlt időszakban, végül tonnánként 8000 dolláros szinten stabilizálódott. A fair trade szemlélet terjedésével a kakaótermelő munkások bérei is emelkednek, ami szintén befolyásolja az alapanyagköltségeket.
A hazai piacot különösen érinti az infláció hatása: februárban például a kakaópor ára 13,8 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál. Az édességipari termékek nem szerepelnek az árrésmaximalizált termékek között sem. Intődy Gábor, a szövetség főtitkára szerint az áremelkedés elkerülhetetlen:
Várhatóan drágábbak lesznek a húsvéti édességek 2025-ben az előző évhez képest. Ennek legfőbb oka az alapanyagárak emelkedése. A kakaó ára 2024 folyamán rekordmagasságba emelkedett a gyenge termés és a kereslet növekedése miatt, de nőtt a cukor ára is.
A szakember rámutatott, hogy a gyártók kénytelenek áthárítani a költségnövekedést, miközben a kereskedők az állami nyomás miatt vonakodnak befogadni az emelt árakat. Ez feszültséget okoz az ellátási láncban. A húsvéti időszak hagyományosan 15-20 százalékos forgalomnövekedést hoz az édességpiacon. A legnépszerűbb termékek továbbra is a csokinyulak és csokitojások maradnak, de a vásárlók várhatóan az olcsóbb, saját márkás termékek felé fordulnak.
A gazdasági helyzet valóban arra készteti a vásárlókat, hogy jobban megválogassák, mire költenek. Ugyanakkor az édesség jellemzően úgynevezett 'kis luxusnak' számít, amelyre a magyar fogyasztók még nehéz időkben is hajlamosak költeni, különösen az ünnepek alatt
- magyarázta Intődy.