Az előzetesen kockázatelemzéssel és véletlenszerűen kiválasztott 18 ellenőrzött helyszínen 51 db hazai előállítású bortétel vizsgálatát végezte el a hatóság, ezek valamennyi esetben megfelelőnek bizonyultak. A felügyelők helyszíni vizsgálatokkal, „in situ” mérésekkel ellenőrizték, hogy az értékesített borkészletek megfelelnek-e a forgalomba hozatal kapcsán bemutatott tételeknek, nyomon követhetőek-e, az adminisztráció a jogszabályokban meghatározottak szerint történik-e - olvasható a Nébih oldalán.
A hatóság 16 tételből vett mintát, ezek részletes laboratóriumi vizsgálata jelenleg is folyamatban van. Összesen 150 darab forgalmazott borászati termék tétel érvényes forgalomba hozatali azonosítójának ellenőrzésére is sor került a Nébih Navigátor alkalmazással. Az ellenőrzött tételek mindegyike megfelelőnek bizonyult. Szeszes italok esetén szintén fontos feladat az esetleges házipárlatok forgalmazásának azonosítása. A hatóság 10 esetben végzett helyszíni vizsgálatokat és méréseket, melyek során nem találkozott nem megfelelő tétellel.
A hatóság vizsgálta továbbá az egységek higiéniai megfelelőségét, a személyzet egészségügyi alkalmasságát is. 17 helyszínen a higiénia körülmények megfelelőek voltak, mindösszesen 1 esetben volt szükséges az előállító figyelmeztetésére az alapos takarításra és a tartályok rendszeres tisztítására vonatkozóan. A borkimérő egységek alkalmazottai 7 esetben nem tudták hitelt érdemlően igazolni az egészségügyi alkalmasságukat.
Jelöletlen termék megsemmisítésének elrendelésére egy esetben került sor. Szintén egy-egy alkalommal kellett intézkedni a termékkísérő dokumentum hiányos és pontatlan vezetése, valamint nem nyomon követhető, hibás jelölésű termék miatt. Utóbbi esetben összesen 646,5 liter borászati termék zárolását rendelte el a hatóság. További egy vizsgálatnál az ellenőrzött termelő pincekönyvi bizonylatolása eltért a pincében található valós készlettől. Az ügyfél összesen 744 liter palackozott bor értékesítését nem adminisztrálta (szakmai-jövedéki nyilvántartásban), így az a készletnyilvántartásban továbbra is szerepelt, annak ellenére, hogy már nem volt a birtokában. A feltárt szabálytalanságok miatt az ellenőrök 4 esetben indítottak eljárást, a bírságok kiszabása folyamatban van. Az azonnal javítható hiányosságokat az érintettek a hatóság felszólítására már az ellenőrzés idején megszüntették.
Az akció során a hatósági felügyelők azt tapasztalták, hogy a kisebb termelők is sok esetben használják a korszerű technológiával rendelkező Közösségi Infrastruktúra Központok szolgáltatásait, melyek révén jó minőségű mustot, bort, pezsgőt állíttatnak elő.
Összességében elmondható, hogy a tokaji borvidéken vizsgált borkimerő egységek rendelkeznek a jogszabályok által, előírt szükséges engedélyekkel és a forgalmazott borok mindegyike rendelkezett érvényes forgalomba hozatali azonosítóval. Mindez megnyugtató, hiszen élelmiszerbiztonsági és országimázs szempontból is rendkívül fontos, hogy a sokakat vonzó tokaji borvidéken kizárólag biztonságos borok kerüljenek a poharakba.