2021. március 7. vasárnap Tamás

Hírek - Élelmiszer

Látni a pandémia negatív hatását a tejtermékek hazai fogyasztásán?

A gazdasági visszaesések idején jellemzően csökken a fogyasztás, amely a tejtermékek keresleti oldalát is negatívan érinti. Vajon a koronavírus miatt kialakult idei gazdasági visszaesés esetében is igaz az előbbi állítás a tejtermékek hazai fogyasztására? Jelen bejegyzésben ezt a témakört vizsgáljuk, előrevetítve a választ: becslésem szerint a hazai tejtermékek fogyasztása a pandémiás környezet ellenére is tovább bővült 2020-ban.
 
 

A koronavírus hatására 2020-ban egyszerre alakult ki keresleti és kínálati sokk az egyes piacokon – emlékezhetünk a számos országban üresen kongó bolti polcokra. A korlátozások miatt a HoReCa (hotels-restaurants-cafés) szektor visszaesése érzékenyen érintette a fejlett országokban a tejtermékek keresleti oldalát, de a HoReCa szektor hazai részesedése alacsonyabb, így ennek visszaesése kisebb mértékben érinti a tejtermékek hazai fogyasztását. Az alapvető tejtermékek jövedelemrugalmassága a fejlett országokban, így hazánkban is jellemzően alacsony, azaz egységnyi jövedelemváltozásra a kereslet csak alacsony mértékben reagál, amely gazdasági válságok esetén jelentősen mérsékli a keresleti oldal visszaesését – a rendelkezésre álló jövedelem csökkenésével ugyanakkor a prémium jellegű termékek helyett a fogyasztók inkább az egyszerűbb, alapvető tejtermékek irányába mozdulhatnak.

A tejtermékek hazai fogyasztásának alakulására a termelési adatokból kiindulva készítettem egy becslést: a 12 havi gördülő termelési adatokat korrigáltam a külkereskedelmi hatással és a feldolgozói készletváltozással és az így megkapott becsült fogyasztást vetítettem egy főre. Az előbbiek alapján a fogyasztói tej, a tejföl, a sajt és a vaj fogyasztásunk alakulását vizsgáltam – minden vizsgált termékkörben a fenti módszer alapján növekvő tendenciát mutat a hazai fogyasztás 2020-ban a gazdasági visszaesés és a főbb tejtermékek esetében a jellemzően az inflációt meghaladó mértékű drágulás ellenére. A tavaszi pánikvásárlási hullám esetében kiugró kereslet mutatkozott a tartós (UHT) tejek iránt, a fogyasztói tej becsült fogyasztása esetében emiatt jelentkezik 2020 március-április esetében jelentős kiugrás. Az újabb korlátozások esetében átmenetileg megnövekedhet a tejtermékek iránti hazai kereslet (lakossági készletezés), de a tavaszihoz hasonló pánikvásárlási hullám véleményem szerint nem várható.

forrás: KSH, NÉBIH Tejpiaci jelentés, Takarékbank Agrárcentrum szerkesztés

Hazánkban európai viszonylatban magas a tej- és alacsony a sajt-, valamint a vajfogyasztás aránya, illetve van két speciális termékcsoport, a tejföl és a túró. Véleményem szerint a tejtermékek hazai fogyasztása középtávon tovább bővülhet, a fogyasztás szerkezete pedig hazánkban is igazodhat a fejlett országokra jellemző tendenciára: a fogyasztói tej fogyasztása csökkenhet, esetleg stagnálhat, a feldolgozott tejtermékek iránti kereslet viszont tovább növekedhet. A feldolgozott tejtermékek esetében további bővülésre jelentős tér mutatkozik, ugyanis a vaj és a sajt fogyasztásunk jelenleg jelentősen elmarad az EU átlagát jelentő 4 kg/fő körüli vaj és 18 kg/fő körüli sajt fogyasztástól.

Felhasznált forrás: www.ers.usda.gov/amber-waves/2017/november/the-influence-of-income-and-prices-on-global-dietary-patterns-by-country-age-and-gender/

Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.

Címlapkép: Getty Images

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA
    Agrárszektor hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel hírlevelünkre
    és járjon mindenki előtt.
    Mind a négyet bepipálom

    Portfolio Agrár Klub

    Óriási pénzeső jön a magyar agráriumban - Mi vár a gazdákra 2021-től?

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu