2019. október 18. péntek Lukács

Hírek - Élelmiszer

Tovább bonyolódik a dinnyeháború: kifakadtak a termelők

A Magyar Dinnyetermelők Egyesülete szerint a dinnyepiaci helyzet jelenleg nem indokolja az áruházi akciókat, és cáfolják, hogy a Lidl akciója a termelők érdeke lenne. A Lidl arról tájékoztatta az agrárszektor.hu-t, hogy a beszállító partnerek kérték az áruházláncot arra, hogy akciózzák le a magyar görögdinnyét, és 99 forintos kilónkénti áron értékesítsék. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) robbantotta a bombát, miszerint a Lidl-ben nagyon olcsó a magyar dinnye, és szerintük ezt az árletörő akciót az áruházlánc marketingeszközként használja fel arra, hogy a vásárlókat becsalogassa a boltba.
 
 
Feliratkozom az Agrárszektor hírlevélre
 Elmúltam 16 éves
 Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.

Ahogy azt az agrárszektor.hu is megírta, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közleményt adott ki, miután a Lidl 99 forint kilónkénti áron kezdte el árulni a görögdinnyét, a kamara szerint ezt ugyanis vevőcsalogató reklámeszköznek tekinti az áruházlánc. A NAK álláspontja alapján 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani, mert a szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 Ft/kg közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs. A kamara emellett felszólította a Lidlt, hogy fejezzék be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját és tegyenek eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek.

A Lidl erre közleményben reagált, melyben kifejtette, hogy a beszállító partnerek kérték az áruházláncot arra, hogy akciózzák le a magyar görögdinnyét, és 99 forintos kilónkénti áron értékesítsék. Mint írták:

"Az elmúlt napokban a Lidl minden dinnyebeszállító partnere arra kérte az áruházláncot, hogy a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást, melyhez az akciós és az exporttevékenységet egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel. A Lidl Magyarország ez alapján csökkentette a görögdinnye kilogrammonkénti árát 99 forintra, melynek köszönhetően a vállalt beszállító partnerei nagyobb mennyiségben tudtak dinnyét értékesíteni más Lidl országok részére is.

A Lidl Magyarország és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja közös abban, hogy kiváló minőségű, megfelelő mennyiségű magyar görögdinnye kerüljön hosszútávon a hazai és külföldi áruházakba, így a vásárlók asztalára. Ennek feltétele a korrekt, a fejlődést biztosító megállapodások megkötése a termelőkkel és kereskedőkkel egyaránt, mert ez szolgálja a vásárlók érdekét is. A Lidl Magyarország szeretné kiemelni, hogy átérzi és vállalja az ebben való felelősségét."


A dinnyebotrányra a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete is reflektált, szerintük a dinnyepiaci helyzet jelenleg nem indokolja a felelőtlen áruházi akciókat, és az egyesület határozottan cáfolja, hogy a termelők érdeke az akciózás. Az egyesület közleménye a Lidl és a NAK reakcióira válaszolva a következő:  

"Az egyesület határozott álláspontja, hogy jelen akciózáshoz csupán felvásárlói érdekek fűződnek, mely nem fedi le sem a termelői véleményeket, sem az ágazat pillanatnyi helyzetét. Nem tisztességes egyes felvásárlói érdekek mellett olyan piaci döntést – árletörő akciózást – választani, amivel elindítunk egy lavinát, ez által nehéz anyagi helyzetbe hozva a termelőket! Mindezzel ugyanis az egész ország dinnyepiacát és a jövőbeni termelést veszélyezteti, mellyel a termelőket és a fogyasztókat is megkárosítja. Az egyesület véleménye megegyezik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara sajtóközleményében kiadottal, miszerint az áruházlánc gyakorlatilag marketingeszköznek használja ezt a minőséginek hirdetett dinnyét, hogy becsalogassa a vásárlókat.

A magyar dinnye az utóbbi években az ilyen és ehhez hasonló hazai kereskedelmi gyakorlatnak köszönhetően rengeteget veszített a pozitív megítéléséből. Felvásárlók telepedtek meg a nagyobb termőkörzetekben, akik nagy haszon reményében alacsony árakkal stresszelik a termelőket. A termelők – csökkentve a veszteségüket, adósságaikat – kényszerből belemennek a „szabadpiaci kereskedelmi játékokba”, a felvásárlók pedig a hatalmas árrésből felépített infrastruktúrájuk segítségével beékelődtek a hazai áruházak és a termelők közé. Fontosnak tartjuk a szakmai együttműködést, ezért a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete ezúton felajánlja a Lidl Magyaroszágnak, hogy ha valóban a magyar dinnyetermelők partnere kíván lenni, a közreműködésünkkel egyeztessen a termelőkkel.

A nagy dinnyetermő körzetek közül jelenleg a Békési térségben a vége felé tart a dinnye betakarítása. Baranyában, a Tolna-Fejér térségi és a Heves-Jászsági körzetekben folyamatos az ellátás. A legnagyobb termőterülettel rendelkező Szabolcsi körzetben pedig a friss, minőségi dinnye a napokban indult el nagyobb mennyiségben, mely készletekkel a tervek szerint egészen szeptember közepéig biztosítani tudja a magyar dinnye a belföldi és export piaci igényeket."

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA

    A szakértő szemével

    Támogató:

    Agrárszektor Konferencia 2019

    Most még kedvezményes áron >>

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu