2018. január 19. péntek Sára, Márió

Hírek - Élelmiszerpiac

Erre építhetünk - Ez a három legnagyobb magyar csodafegyver

A hazai termékek, szolgáltatások és szakemberek számítanak Magyarország legversenyképesebb exportcikkeinek – hangsúlyozza agrárszektor.hu-nak adott interjújában Ducsai-Oláh Zsanett, a Magyar Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója. Szerinte az export zömét a hazai kis- és közepes vállalkozások adják, ezért a szervezet új szakmai programmal támogatná e vállalatok versenyképességének növelését.
 
 
Feliratkozom az Agrárszektor hírlevélre

Export Expressz néven új szakmai programot hirdetett a Kereskedőház. Mi a program célja, illetve melyek az új stratégia központi elemei?

A közelmúltban indított szakmai programunk célja, hogy a rendkívül erős nemzetközi versenyben olyan új, innovatív eszközökkel bővítsük tevékenységünket, amelyekkel még több hazai vállalkozás folytathatna sikeres exporttevékenységet, ezzel is növelve az ország exportképességét.

 

Válaszokat akar a hazai agrárszektor legégetőbb kérdéseire? Kivételes kapcsolatépítési lehetőségeket keres az agráriumban és az élelmiszeriparban?
Jelentkezzen most a Portfolio kétnapos agrárkonferenciájára!
Agrárszektor 2015: két nap, 60 előadó, 700 résztvevő, és a magyar agrárszektor legforróbb témái


Új stratégiánk három alappillérre épül, amelyekkel elsősorban a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) exporttevékenységének bővülését támogatnánk. A programban kiemelt figyelmet fordítunk a magas hozzáadott értékű termékek és szolgáltatások nemzetközi piacszerzésére, valamint a hazai innovatív vállalkozások és startupok külpiacra juttatására is. Harmadik elemként jelenik meg a határainkon túl élő, már sikeres magyar származású üzletemberek megszólítása, akik kiépített kapcsolatrendszerükkel támogathatnák a külpiacra lépő magyar kkv-kat.

Mennyiben beszélhetünk stratégiai irányváltásról a Kereskedőház tevékenységeiben?

A kereskedelem a kereslet és kínálat irányait követi, ezért a Kereskedőház tevékenységében mindkét folyamat megtalálható. A kapcsolatok külföldi kiépítésén, illetve a külföldi partnerek igényeinek felmérésén alapuló, keresletorientált exportstratégia volt a jellemző az elmúlt időszakra, de ez most megváltozik.

Az új, kínálatorientált exportstratégiánkkal felmérjük a hazai kínálatot a termékek és a szolgáltatások piacán, és ezeket a már kiépített kereskedőház hálózatunkon keresztül kívánunk értékesíteni. A továbbiakban erősebb hangsúlyt fektetünk a kiajánlásokra, így külpiaci partnereink több információt kapnak majd a magyar cégek termékkínálatáról, szolgáltatási portfoliójáról.

Első körben a magyar gazdaság húzóágazatainak számító informatika, agrárium, élelmiszeripar és a gépgyártás területén tevékenykedő legsikeresebb cégek termékeinek és szolgáltatásainak keresünk értékesítési lehetőséget, amelyek zászlóshajóként nyithatnak utat további magyar cégeknek a külpiacokon. Emellett szorosabbra fűzzük kapcsolatainkat a külgazdasági szakdiplomáciával, amelyen keresztül újabb értékesítési csatornákat nyithatunk meg a külpiacok felé.


Hogy működik ez a gyakorlatban?

Sokkal hatékonyabb munkafolyamatokat várunk a kínálatorientált exportstratégiától. Ehhez elsősorban a kínálatot és a keresletet kell összehangolnunk úgy, hogy a végén sikeres üzletek születhessenek. Az egyes szektorokba tartozó cégek egyenrangúan kapják meg a beérkező lehetőségeket. Minden üzlet esetében a minőségi mutatók, a műszaki specifikációk és az ár alapján dönt a vásárló. Vannak cégek, amelyek nagyobb árualap felett döntenek, mivel üzemi lehetőségeik fejlettebbek. A kínálatorientált stratégiánk azonban azt is eredményezheti, hogy a nagy cégekhez kapcsolódóan kisebb cégek is megjelennek az exportban alvállalkozóként, beszállítóként.

Sokszor kapunk olyan megkereséseket, amelyekre nincs vagy nem elegendő a hazai termék, az úgynevezett árualap. Így ahhoz, hogy ezeknek az igényeknek meg tudjunk felelni, szövetségeseket kell találnunk itthon, vagy akár a határainkon túl. Ismernünk kell a környező országok - Kárpát-medencei régió - cégeit, azok lehetőségeit és ajánlatait is. Ezzel nem csak Magyarország, hanem a térség gazdasági és kereskedelmi pozícióján is sokat javíthatunk. Az új megközelítéstől az üzleti lehetőségek számának növekedését várjuk.

Térjünk át a második pillérre. Hogyan járul hozzá a Kereskedőház a hazai innovatív vállalkozások sikeres külpiaci tevékenységéhez?
  

Májusban létrehoztuk a Technológia- és Tudástranszfer Igazgatóságot, amelynek feladata, hogy felkutassa az innovatív termékeket és szolgáltatásokat előállító magyar kkv-kat és elősegítse azok exporttevékenységét, külpiacra jutását, illetve a magyar tudás és szakértelem exportját. Ennek keretében komplex export- és vállalkozásfejlesztési szolgáltatáscsomagot nyújtunk partnereinknek, illetve továbbra is aktívan keressük az exportpotenciállal rendelkező kkv-k partnerségét.
   
Magyarország számos ágazatban - egészségügy és biotechnológia, ICT, gépgyártás, mérnöki szolgáltatások– nemzetközileg is versenyképes szakértelemmel, termékekkel és szolgáltatásokkal rendelkezik, így ezek a legversenyképesebb exportcikkeink. Külön hangsúlyt fektetünk az ígéretes hazai startupok nemzetközi szintű érvényesülésére is. Ezért október végén elindítottuk InnoTrade nevű startup programunkat, amelynek részletei a hivatalos oldalon megtalálhatók.

Miben segíti a külpiacra vágyó vállalkozásokat az MNKH által indított startup program, milyen előnyöket biztosít számukra?

Arra a megállapításra jutottunk, hogy a startupok külpiacra jutásának legnagyobb akadálya a célpiac ismeretének hiánya, illetve a versenytársak és helyettesítő termékek figyelmen kívül hagyása. A legtöbb projekt azért nem tud nemzetközi sikert elérni, mert nem az adott piac vásárlói igényei felől közelíti meg a termékfejlesztést. Sok esetben nem vizsgálják meg kellő alapossággal, hogy a célpiacon szükség van-e az általuk kínált termékre vagy szolgáltatásra.

A hazai projektek iránti piaci igények felmérésével igyekszünk kiküszöbölni ezt a problémát, továbbá felkészítjük és eljuttatjuk a cégeket nemzetközi vásárokra, kiállításokra, ahol külpiaci tapasztalatot szerezhetnek. Segítjük őket abban is, hogy a lehető legtöbb sikeres üzlet jöhessen létre.

Startup programunkat a civil, a vállalati és a kormányzati szférával, - a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatallal - különböző vállalkozói inkubátorházakkal együttműködve valósítjuk meg. Közös célunk, hogy a hazai startupok számára konkrét szakmai támogatást nyújtsunk.

Ennek érdekében 15 olyan világszinten jelentős eseményt jelölünk ki a hazai startupok képviselőivel közösen, amelyekre kijutási lehetőséget biztosítunk. Az internetes oldalon tudnak jelentkezni a hazai start upok, amelyek közül egy független, szakmai zsűri fogja eldönteni, hogy mely vállalkozások kaphatnak lehetőséget a nemzetközi rendezvényeken. A kijutott vállalakozásokat aktív kommunikációval támogatjuk.

Cserében azt kérjük a kiutazó startupoktól, hogy a hazai rendezvényeinken előadás formájában osszák meg tapasztalataikat, így segítve a többi, még az út elején járó vállalkozást.

Az Export Expressz harmadik pillére a már sikeres, határon túli magyar származású üzletembereket kívánja aktivizálni annak érdekében, hogy tapasztalataikkal és kapcsolataikkal segítsék a hazai kkv-kat, és rajtuk keresztül a magyar exportképességet.

Pontosan. Abból az alapvetésből indulunk ki, hogy a világban élő honfitársaink segítségünkre lehetnek abban, hogy a magyar termékek népszerűek legyenek külföldön és a piacképes szolgáltatások is vevőt találjanak a határon túl. A hosszú távú terv az, hogy az MNKH új programja, a „Magyarok a külpiacokon” globális rendszerré váljon.


A Déli és Keleti Nyitás mellett a környező országokban is erősítik az MNKH és így a hazai vállalkozások jelenlétét. Miért van erre szükség?

A szomszédos országokba irányuló magyar export értékében megegyezik a Németországba irányuló kivitellel, azaz meghaladja a 25 százalékot, és az export nagy részét a hazai kkv-k adják. A külpiaci növekedésükhöz viszont segítséget igényelnek. Ezért a hét szomszédos országban, illetve Lengyelországban az elkövetkező időszakban összesen 22 irodát nyitunk meg, amelyek közül az elsőt már átadtuk Szerbiában, Újvidéken. Az új irodák jól kiegészítik a már meglévő kereskedőházainkat.

Konkrétan milyen módon fog hozzájárulni a Kereskedőház a hazai és a határon túli magyar vállalkozások kapcsolatának szorosabbra fűzéséhez?

A kereskedelmi ügyleteken túl segíthetünk a telephely kiválasztásában, a cégalapításban vagy a közös vállalatok létrehozásában is. Jövőbeli kollégáink olyan kapcsolati tőkével és információkkal kell, hogy rendelkezzenek, amellyel a cégek kereskedelmi, jogi, pénzügyi folyamatait minden élethelyzetben támogathatják. Nem munkaviszonyban, hanem eredményorientált vállalkozási szerződés formájában működtetjük majd az irodákat.

Milyen eredményeket várnak a hamarosan megnyíló irodáktól?

A hálózattal kapcsolatos feladatok ellátására a Kereskedőház létrehozta az MNKH Közép-európai Kereskedelemfejlesztési Hálózat Kft-t., amely 100 százalékban a szervezet tulajdona. Ez a vállalat irányítja a mintegy nyolc országban folyó tevékenységet, összehangolja azt a Kereskedőház stratégiájával és napi munkafolyamatokkal. Közösen igyekszünk kielégíteni az export megkereséseket és olyan adatbázist, illetve kapcsolatrendszert építenénk ki a határon túli vállalkozásokkal, amely közvetlen, naprakész információval látja el az MNKH-t és a hazai vállalkozásokat. Ehhez a munkához nem pályakezdőkre, hanem tapasztalt szakemberekre van szükségünk. Elvárásunk, hogy mindegyik szerződött partnerünk sikertörténetekkel tegye le névjegyét és megalapozza a Kereskedőház jó hírét a rá bízott régióban.

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

Agrometeorológia

IDŐJÁRÁSA

A szakértő szemével

Hollósi Dávid
igazgató
Takarék Agrár Igazgatóság

Adja fel hirdetését gyorsan, ingyenesen!

Itt keressen minket
© 2017. Agrárszektor.hu