Traktortörténelmi pillanatok: a jókor jó helyen levő traktor és a repülőgép esete

1962. szeptember 19-én Jim Meads és gyerekei sétálni indultak az angliai Hatfield közelében. Útközben Mr. Meads elkészítette élete talán legikonikusabb fotóját. Ki ez az ember, aki nem akar belenézni a kamerába? Miért nem vállalja az arcát? Mit néz? Milyen gépet vezet épp? Milyen különös események vezettek e kép megszületéséhez?

Agrárium 2023 konferencia

Az évkezdet egyik legfontosabb rendezvénye Kecskeméten: a konferencia célja, hogy bemutassa azokat a legjelentősebb támogatási, jogszabályi, finanszírozási, piaci, innovációs és gépesítési változásokat, amelyek alapvetően meghatározhatják az ágazati vállalkozások 2023-as tevékenységét. Minden hazai agrárszereplőnek elengedhetetlen információs forrás!

Az alábbi képen egy Fordson Super Major traktor látható, amelyet a Ford Motor Company Ltd. gyártott 1960 és 1964 között. A jármű 51,8 lóerős teljesítménnyel rendelkezett, valamint az akkoriban újnak számító differenciálzárral és a kerekek közötti teherátviteli rendszerrel.

A kép az angliai Hatfieldben, a brit de Havilland repülőgépgyártó cég repterén készült. A traktort vezető fiatalember, Mick Sutterby nem azért fordult el, mert nem akarta, hogy lefényképezzék. Bár azt azért közölte a fotós Jim Meads-zel és gyerekeivel, hogy nem lenne szabad a reptér területén tartózkodniuk. Mick Sutterby elfordulásának okát akkor érthetjük meg, ha megnézzük a teljes képet.

Jim Meads a szomszédja volt a de Havilland egyik tesztpilótájának, Bob Sowray-nek, aki egyszer megemlítette neki, hogy aznap próbarepülést fog végrehajtani az English Electric Lightning F1 névre keresztelt vadászbombázóval. Jim Meads pedig úgy gondolta, hogy ez megér egy képet, így a gyerekeivel és a fényképezőgépével a reptér felé vették az irányt. Találtak egy jó helyet, ahol láthatták a felszálló repülőgépet, és Jim Meads arra készült, hogy készít egy képet a gyerekeiről, a háttérben a leszálló Lightning F1-gyel. Ekkor még nem tudta, hogy nem Bob Sowrayt fogja lefényképezni a nap során, hanem a de Havilland másik tesztpilótáját, George Airdet.

Amíg a gépre vártak, felbukkant Mick Sutterby, aki a reptér gyepének karbantartásának volt az egyik felelőse a reptér Fordson Super Majorján. Szólt Meads-éknek, hogy rossz helyen vannak, ám ekkor meghallották a közeledő repülőgép zaját, és azt is, hogy valami nem stimmel vele. Mick Sutterby elfordult, hogy megnézze, mi történik mögötte, Jim Meads meg előkapta a fényképezőgépét, és elkészítette később ikonikussá vált képét. A képen az látható, ahogy a meghibásodott English Electric Lightning F1 XG332 irányíthatatlanul zuhan a föld felé, ám a pilótának még volt annyi ideje, hogy katapultájon, noha nagyon közel volt a földhöz.

George Aird nem panaszkodhatott a szerencséjére. Nemcsak, hogy sikerült katapultálnia, de még a földet érést is túlélte. Egy közeli üvegház tetejébe csapódott, azt átszakítva és mindkét mindkét lábát eltörve közben. A megrázkódtatástól az eszméletét is elveszítette, később az üvegházi locsolóberendezés térítette magához.

Az XG332-es és a fotó teljes története eredeti nyelven ezen az oldalon olvasható.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Elsősorban felelős partnerekre van szükség (x)

A TRM Pro Kft. a Zensteel® építőipari lemeztermékeivel az egyik meghatározó magyar gyártó. Célja, hogy területén a mezőgazdasági vállalkozók egyik legstabilabb partnere legyen.

KONFERENCIA
Agrárium 2023
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye március 21-én Kecskeméten.
EZT OLVASTAD MÁR?