Támadnak a csalók: magyarok tömegeit verik át ezzel, óriási lehúzás lehet a vége

agrarszektor.hu
Jelentősen megnőtt a csalók száma a hazai tűzifapiacon az energiaválság fennállása óta, és ezzel együtt a hiszékeny vásárlók is egyre többen vannak. A hatóság szerint a trükkös hirdetések zöme a közösségi oldalakon jelenik meg: sokszor nemcsak az átadott faanyag minőségével, hanem a mennyiségével is gond van.

Többszörösére nőtt Magyarországon a tűzifa iránti kereslet az elmúlt hónapokban, mióta kirobbant az energiaválság, még azok is megpróbálnak átállni a faalapú fűtésre, akik korábban villamos energiával, illetve gázzal fűtöttek. A megemelkedett kereslet a csalók figyelmét is felkeltette, és míg a korábbi években is akadtak, idén megsokszorozódott a gyanús hirdetések száma. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) rendszeresen ellenőrzi a különböző hirdetési portálokra, illetve a közösségi oldalakra feltöltött ajánlatokat: tapasztalataik szerint a csalók elsősorban hirdetések útján szerzik az ügyfeleiket, ahol soron kívüli kiszállítással és meglepően alacsony árakkal igyekeznek felhívni magukra a figyelmet - írja a Magyar Nemzet.

A telefonos kapcsolatfelvételnél a bizalmat még tovább igyekeznek erősíteni a csalók azzal, hogy kezdetben rendkívül meggyőzően és készségesen válaszolnak minden kérdésre, ám ez csak addig tart, míg a szállítmány meg nem érkezik, és a gyors lerakodás, illetve pénzátvételt után el nem tűnnek. A leborított fahalom sokszor már elsőre is kevesebbnek tűnik a megrendelthez képest, és gyakran derül arra fény, hogy a megrendelt áru fele sem érkezik meg, ráadásul a halom aljáról odvas, korhadt, kisebb fűtőértékű tűzifa kerül elő. Ezt követően azonban eredményes reklamációra már senki nem számíthat, jobb esetben csak mellébeszél a hirdető, de sok esetben fenyegetően, akár testi megtorlást kilátásba helyezve, látszatfelháborodással utasítja el a „jóhírét” rontó vevőt.

A legnagyobb hazai hirdetési portálok üzemeltetői egyre hatékonyabban szűrik ki a jogszerűtlen hirdetéseket és a csalókat, akik így egyre nagyobb számban jelennek meg a közösségi médiában, elsősorban a Facebook Marketplace-én, mivel ezen hirdetések ellenőrzését nem lehet hatékonyan elvégezni. Míg a hirdetési portálok megkövetelik a hirdető megfelelő beazonosítását, a közösségi portálon akár fiktív profillal is lehet hirdetni. A visszaélések kiszűrése érdekében a Nébih ellenőrei fokozottan vizsgálják a Facebookon megjelenő tűzifahirdetéseket

- közölte a Nébih. 

A csalások hatékony elkerülése érdekében a Nébih készített egy összefoglalót. E szerint a legfontosabb, hogy ismert kereskedőtől, erdőgazdálkodótól ajánlott tűzifát vásárolni, aki a Nébih­nél regisztrálta tevékenységét, így EUTR technikai azonosítószámmal vagy erdőgazdálkodói kóddal rendelkezik. A hatóság szerint a telephellyel, nyitvatartási idővel működő kereskedők megbízhatóbbak a csak tűzifa-közvetítéssel foglalkozóknál. Ha valaki hirdetés alapján vásárol, ellenőrizze, szerepel-e benne az EUTR-azonosító, amelynek valódiságát a Nébih honlapján könnyen lehet ellenőrizni. Amennyiben a közösségi oldalon megjelenő hirdető személye nem egyezik meg a technikai azonosító szám tulajdonosával, jobb, ha nem kötjük meg az üzletet. Ha mégis megtörtént a baj, és az eladó nem hajlandó egyeztetésre, minden esetben meg kell őrizni a kapott bizonylatot, és a vásárlással kapcsolatos minden adatot megtartva jelezni kell a hatóságnak a dolgot. Mindezek mellett a Nébih létrehozott egy feketelistát is, amelynek segítségével a hirdető telefonszáma alapján megtudható, hogy csalóval van-e dolgunk.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Elsősorban felelős partnerekre van szükség (x)

A TRM Pro Kft. a Zensteel® építőipari lemeztermékeivel az egyik meghatározó magyar gyártó. Célja, hogy területén a mezőgazdasági vállalkozók egyik legstabilabb partnere legyen.

KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2022
Jubilál a hazai agrárium hagyományos, év végi csúcsrendezvénye
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2022. december 5. 14:21