Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!
A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A konferenciára idén először 0. nappal is készülünk!
Regisztráljon most még EARLY BIRD áron!
Megszavazta kedd délben az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén a természet helyreállításáról szóló uniós rendeletet.
Kifejezetten ellentmondásos, vitatott volt a jogszabály a kezdetektől fogva, a vitáknak pedig újabb tápot adott a közelmúltban a szerte Európában tapasztalt gazdatüntetési hullám is. Nem csoda, hogy az Európai Bizottság eredeti javaslata sokat enyhült máig, amikor a zárószavazásra sor került Strasbourgban, az Európai Parlament ülésén.
Az Európai Bizottság eredeti javaslata nem csupán a természetvédelmet, hanem a már eddig is valamilyen módon leromlott területek helyreállítását célozta, ráadásul nagyon konkrét, számszerűsített elvárásokkal.
A jogszabály életútja során éppen ezek a számszerűsített elvárások tűntek el sok esetben, helyettük inkább csak az előrehaladás kívánalma maradt.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben bizonyítható javulás van az érintett területeken, akkor nehezen lesz számonkérhető bármi más a tagállamokon.
Igazából senki sem lelkes
A puhulással ráadásul nem valami egészséges kompromisszum alakult ki, hanem inkább egy olyan öszvérmegoldás, amellyel végső soron senki nem lehet maradéktalanul elégedett. A rendelet ellenzői szerint a Bizottság eleve túl messzire ment, és még az enyhült szöveg is aránytalan terheket ró a sok más problémától is szenvedő agráriumra. Az inkább a környezetvédelem oldaláról közelítő képviselők és civil szervezetek szerint viszont a felpuhult javaslat nem elég arra, hogy az eredeti célokat, vagyis a leromlott ökoszisztémákat helyreállítsa.
A javaslatnak nem tettek jót a gazdák több országban is tapasztalt demonstrációi sem. Az agrárium oldaláról közelítő véleményezők már korábban is csupán egy újabb terhet, újabb feladatcsomagot láttak a természet helyreállításában.
Hogy pontosan milyen változásokat fog hozni a rendelet a gyakorlatban, azon belül is az agrártermelés mindennapjaiban, az alapvetően a tagállamokon fog múlni. Nekik kell ugyanis kidolgozniuk azokat a konkrét lépéseket, amelyekkel a meghatározott célok végrehajthatók.
Ami változik
A most elfogadott rendelet mindenekelőtt átfogó célkitűzést határoz meg, amely szerint a helyreállítási intézkedéseknek az EU szárazföldi és tengeri területeinek legalább 20 százalékát le kell fedniük 2030-ig, 2050-ig pedig az összes helyreállításra szoruló ökoszisztémára ki kell terjedniük.
Ez tükrözi az EU biológiai sokféleséggel kapcsolatos stratégiájában megfogalmazott azon fő célkitűzést, hogy 2050-re valamennyi ökoszisztéma helyreálljon, rugalmas és ellenálló legyen, valamint megfelelő védelemben részesüljön.
Mindezt egy sor, az ökoszisztémákra vonatkozó kötelező érvényű célkitűzés támasztja alá, amelyek konkrétan meghatározzák, hogy a tagállamoknak mit kell elérni – és azt is, hogy mikorra. A tagállamoknak nemzeti helyreállítási terveket kell kidolgozniuk arra vonatkozóan, hogy miként érhetik el ezeket a célokat nemzeti szinten állapotfelmérésekkel, helyreállítási tervezéssel, jelentéstétellel és a megfelelő finanszírozás révén.
A tagállamoknak mindenekelőtt az ökoszisztémákra vonatkozó célokat kell meghatározni az előírt élőhelytípusokra. Ezzel párhuzamosan folyamatot kell létrehozni egy, az egész EU-ra kiterjedő módszertan kidolgozására az említett ökoszisztémák állapotának értékelésére. Ez adott esetben lehetővé tenné a konkrét, további helyreállítási célokat a későbbiekben.
A természet-helyreállítási rendelet által érintett területek a következők:
- Közösségi jelentőségű fajok és élőhelyek
- Városi (települési) ökoszisztémák
- Folyók és árterek
- Beporzó rovarok
- Mezőgazdasági ökoszisztémák
- Erdei ökoszisztémák
Az agráriumot is érinti
A célok meghatározása után a tagállamok kötelesek lennének bevezetni a helyreállítási intézkedéseket, amelyek szükségesek a mezőgazdasági ökoszisztémák biológiai sokféleségének növeléséhez.
Érdemi javulást kell elérniük három mutatóból legalább kettőben.
Ilyenek például a gyepi pillangóindex, a szántóföldek talajában lévő szerves szénkészlet, valamint a nagy változatosságot mutató tájképi jellemzőkkel rendelkező mezőgazdasági területek aránya. Ez utóbbi esetében az eredeti bizottsági javaslat 10 százalékos arányt kötött ki, de a jogalkotás folyamán ez is felpuhult némileg, a konkrét szám helyett jelenleg csupán előrehaladás az elvárás, vagyis lényegesen enyhébb a kötelezettség.
A gyepi pillangóindex, valamint a rendelet által szintén nevesített beporzók védelmének ügyében felmerülhet természetesen az, hogy újabb kártevő elleni szereket korlátoznak vagy tiltanak be, ám erre feltehetőleg nem kell számítani.
Éppen azért, mert a megvalósítás módja a tagállamokon múlik, várhatóan nem igyekeznek majd az egyes országok tiltólistára tenni bizonyos kemikáliákat úgy, hogy azok a szomszédos államokban még forgalomban maradnak.
Ezen túlmenően, a mezőgazdasági területek madárindexének nemzeti szintű javítására külön célkitűzés kerülne meghatározásra, amelyeket 2030-ra, 2040-re és 2050-re kell elérni. Ezek a célok magasabbak lennének azokban a tagállamokban, amelyekben történelmileg a mezőgazdasági területeken élő madárállományok jobban megfogyatkoztak. Ez szintén olyan pont, ahol az eredeti javaslathoz képest enyhült a szöveg.
A tagállamok kötelesek lennének továbbá helyreállítani és nagy részben újra vizes élőhellyé alakítani a lecsapolt tőzeglápok 70 százalékát 2050-ig. Fontos, hogy a 30 százalékos szintet már 2030-ig el kell érni, 25 százaléknak pedig újból vizes élőhelynek kell lennie.
Nagyszabású faültetési program
A rendelet kitér az erdei ökoszisztémákra is. Az uniós tagállamoknak lépéseket kell tenniük az erdők biológiai sokféleségének növelésére, valamint bizonyos mutatók, mint például a lábon álló és fekvő holtfa, valamint az erdei madárindex tagállami szintű növekvő tendenciáinak elérésére. Az intézkedéseknek figyelembe kell venniük az erdőtüzek kockázatát is.
A társjogalkotók egy olyan rendelkezést is beillesztettek, amely felszólítja a tagállamokat, hogy 2030-ig uniós szinten járuljanak hozzá legalább hárommilliárd további fa ültetéséhez.
Van vészfék
Fontos, hogy a rendelet egésze tartalmas egy vészfék-rendelkezést is, amelynek értelmében az Európai Bizottság még szüneteltetheti a végrehajtást a későbbiekben.
Amennyiben az élelmiszerellátás- illetve termelés folyamata bármilyen módon, akár egyéb okok miatt is csorbát szenved, Brüsszel a vészfék alkalmazásával felfüggesztheti a jogszabályt.