Kiderült, miért keresik a magyarok a pálmaolajmentes termékeket: ez áll a háttérben

Kiderült, miért keresik a magyarok a pálmaolajmentes termékeket: ez áll a háttérben

agrarszektor.hu
Részletesen vizsgálták a pálmaolajat tartalmazó termékek fogyasztói megítélését a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kutatói. A Sustainability szaklapban frissen megjelent tanulmány szerint a magyar fogyasztók ezzel kapcsolatos ismeretei szűkösek, vásárlásuk során azonban mégis vannak olyan fogyasztói csoportok, akik inkább a pálmaolajmentes termékeket keresik.

Közeleg a tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye: Agrárium 2024 konferencia, március 19., Kecskemét

Előad többek között Nagy István, Kulik Zoltán, Andréka Tamás, Győrffy Balázs, Éder Tamás, Hadászi László, Ruck János, és még sokan mások.

Kistermelőknek, őstermekőknek és fiatal gazdáknak 50% kedvezményt biztosítunk!

NAK szaktanácsadók és kamarai tagok pedig 35% kedvezményben részesülhetnek!

A pálmaolaj nagymértékű termelése és fogyasztása világszerte számos környezeti és társadalmi kockázatot rejt magában, melyek megítélése jelentős vásárlói magatartást befolyásoló tényező. A valós hatások mellett ugyanakkor elterjedt a köztudatban egy téves elképzelés is, mely szerint a pálmaolajmentes termékek egészségesebbek lehetnek, holott ezt semmilyen tudományos bizonyíték nem támasztja alá. Mindenesetre a valós és vélt hatások miatt egyre többen vannak olyanok, akik bevásárlásaik során tudatosan keresik a pálmaolajmentes termékeket - írja a a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) sajtóközleményében. 

EZ IS ÉRDEKELHET

A MATE Gazdaságtudományi Intézet kutatói online felmérésük során arra voltak kíváncsiak, hogy a magyar fogyasztók miként vélekednek ezekről a kérdésekről, azaz mennyire ismerik és hogyan ítélik meg a pálmaolaj egészségre és környezetre, valamint a termelő országok társadalmára gyakorolt hatását.Fontos kérdés volt az is, hogy ezek közül melyek hatnak leginkább a fogyasztók személyes meggyőződésére, azaz melyik lehet az a tényező, ami miatt a vásárlók a leginkább kerülni kívánják a pálmaolajat tartalmazó termékeket.

Eredményeink szerint a válaszadók nagyobb része egyáltalán nem vagy csak némileg ismeri a pálmaolaj környezetre, társadalomra és egészségre gyakorolt hatásait. A fogyasztók kevés ismerete ellenére a pálmaolaj környezetre gyakorolt hatását a válaszadók több mint fele inkább vagy teljes mértékben káros hatásúnak tartotta. A fogyasztási hajlandóság szempontjából pedig elsősorban az egészségre gyakorolt vélt hatások, másodsorban pedig a valós környezeti problémák voltak a legfontosabbak az emberek számára. Kutatásunk alapján látszik az, hogy van jogosultsága a pálmaolajmentes termékeknek a magyar piacokon, de a vásárlói magatartás további kutatásának szükségessége is látszik. Fontos később felmérni, hogy a kockázatok mellett milyen egyéb tényezők vezetnek a pálmaolajmentes termékek vásárlása felé

- mutat rá Plasek Brigitta, a MATE Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola PhD-hallgatója és a Sustainibility szaklapban megjelent tanulmány első szerzője.

Forrás: MATE
Úgy véljük, hogy a pálmaolajmentes termékeket fejlesztő vállalatok kommunikációjának fontos része lehetne a termeléskor felmerülő környezeti és társadalmi kockázatok bemutatása. Ha feltűntetnék a csomagoláson, hogy az adott termék pálmaolajmentes, és ezáltal sokkal inkább környezetbarát, akkor az érintett fogyasztók máris elkezdhetnek a pálmaolaj környezeti kockázatairól több információt gyűjteni. Ily módon a fogyasztók pontos ismeretekre tehetnének szert, vásárlásuk során pedig még tudatosabbak lehetnek

- mutat rá a fiatal kutató, aki munkáját Dr. Temesi Ágoston egyetemi adjunktus vezetésével végzi.

A kutatás alapvető feltételezése az volt, hogy másképp befolyásolják a pálmaolajmentes termékek iránti vásárlási hajlandóságot az általánosságban és a kifejezetten pálmaolajjal kapcsolatban érzékelt különböző hatások. A kettő közti különbség érzékeltetésére bemutatunk egy-egy vizsgált állítást a környezeti hatás esetén. Általános kérdésként szerepelt például az, hogy a válaszadó hogyan ítéli meg a következő kérdést: "A sarki jégsapkák olvadása miatt a szigetek és part menti területek az áradás veszélyének vannak kitéve".Pálmaolajjal összefüggésben ez a kérdés így hangzott: "A pálmaolaj-termelés csökkentése segíthet ellensúlyozni az éghajlatváltozás hatásait".

EZ IS ÉRDEKELHET

Az eredmények azt mutatták, hogy ha a válaszadó a környezeti és a vélt egészségügyi hatásokat a pálmaolajjal összefüggésben érzékeli, az közvetlenül vezet a pálmaolajmentes termékek vásárlásához. Ezzel szemben az általánosságban érzékelt hatások információkeresésre ösztönözhetik a fogyasztót, ami aztán a pálmaolajmentes termékek vásárlásához vezethet. Más a helyzet a társadalmi kockázatok esetén, ez ugyanis csak általánosságban érzékelve, indirekt úton, az információkeresésen keresztül, vagy direkten vezethet a pálmaolajmentes termékek vásárlásához.

Címlapkép forrása: Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE)

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Heti fókusz: Stop stressz! (x)

A tél végi szokatlanul meleg időjárás után fel kell készülnünk a kora tavaszi fagykárok megjelenésére szántóföldi kultúráinkban is.

Támogatott tartalom

Nagy termőképességű LG kukoricák (x)

Tavaly rég nem látott mélységbe zuhant a kukorica vetésterülete Magyarországon. A VSZT felmérése szerint a vetésterület 746 ezer ha körül alakult a 2023-as évben.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Még a legjobb áron!
AgroFood 2024
Még a legjobb áron!
Agrárium 2024
50% kedvezmény kistermelőknek, őstermelőknek és fiatal gazdáknak!
EZT OLVASTAD MÁR?