Brutális drágulás Magyarországon: ezek az élelmiszerek lassan luxusnak számítanak

Brutális drágulás Magyarországon: ezek az élelmiszerek lassan luxusnak számítanak

agrarszektor.hu
Egészen elképesztő tempóban drágulnak az élelmiszerek a magyar boltokban: a tojás ára például a tavalyi évhez képest több mint duplájára nőtt, épp úgy, mint a félzsíros tehéntúró. A trappista sajtnál még nagyobb mértékű drágulás volt megfigyelhető, de még az 1,5 százalékos UHT tej ára is csaknem kilencven százalékkal nőtt meg a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a 2,8 százalékos tej február óta az élelmiszerárstop hatása alá tartozik. A boltokban tapasztalható árakat nézve az ársapkának nem sikerültelérnie a célját.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) Piaci Árinformációs Rendszerének (PÁIR) adatai szerint az október 3-9-i héten a 10 darabos, ketreces, M-es (tehát a gyengébb minőségű) tojás darabjának fogyasztói ára a kiskereskedelemi üzletláncokban 92 forint volt. Ez 14,5%-os drágulást jelent az előző héthez, és duplázódást tavaly október elejéhez képest. Az L-es méret már 106 forint volt, ami egy hét alatt 9,3%-ot emelkedett, egy év alatt viszont már 108,5%-os volt az áremelkedés - írta meg a Népszava. A jobb minőségű, mélyalmos, L-es méretű tojás már 116 forintba került a múlt héten, holott egy héttel korábban még 95 forint volt, év elején pedig még csak 51 forintot kértek érte. A portál szerint nagyobb élelmiszerboltokban hétfőn mérettől és minőségtől függően már 104-150 forintért árulták a tojást, de saját márkás kiszerelésben 77-85 forintért is lehet még mélyalmos tojást kapni. Hogy egy üzletlánc saját márkájáról, vagy gyártói márkáról van-e szó, az más termékek árát is jelentősen befolyásolja.

A 250 grammos félzsíros tehéntúró esetében kilónként több, mint ezer forintot is meg lehet spórolni a saját márkás termékkel. Ennek a kiszerelésnek a kilós ára az AKI adatai szerint a múlt héten 2283 forint volt, a gyártói márkás viszont 3363 forintba került. Utóbbi tavaly október eleje óta több, mint duplájára drágult, hiszen akkor még 1398 forint volt a fogyasztói ára. Egy kiló, gyártói márkás trappista sajt a múlt héten 4462 forintba kerül, ami 117%-os drágulás tavalyhoz képest. Ehhez képest a saját márkás termékért „csak” 3490 forintot kértek.

EZ IS ÉRDEKELHET

Hogy ilyen árakra egyre kevésbé van fizetőképes kereslet, azt nem csupán az jelzi, hogy a legutolsó adatok szerint a KSH a nyár mindhárom hónapjában visszaeső forgalmat mért az élelmiszerkiskereskedelemben, hanem az is, hogy az egyes termékek árai - akár akcióként feltűntetve - elkezdtek csökkenni. Az AKI adatai szerint a tavaly óta jócskán megdrágult gyártói márkás trappista sajt fogyasztói ára a múlt héten már 1,28%-kal csökkent. Egyelőre nem látni, ez mennyire lesz tartós trend, vagy hogy egyáltalán tekinthető-e annak, hiszen a tavasz folyamán voltak ennél nagyobb, 9-12%-os heti áresések is, amelyeket azonban 16-17%-os drágulások követtek. Szeptember közepén is csökkentek némileg az árak, hogy azután még inkább megemelkedjenek.

Kisebb hullámzások láthatók a 1,5 százalékos UHT tej fogyasztói árában is. A gyártói márkás termék literenkénti ára múlt héten 507, a saját márkásé 371 forint volt; előbbiért év elején még csak 311, utóbbiért 226 forintot kellett fizetni. A saját márkás tej a múlt héten is 5,6%-kal drágult, a gyártói márkás tej viszont 0,82%-kal olcsóbb lett, noha ez a tavalyi évhez képest még mindig 89%-os drágulás. Itt látszik a legjobban, hogy a február 1-től bevezetett élelmiszerárstop milyen torz árazási szerkezetet alakított ki a kiskereskedelemben, hiszen a 1,5 százalékos UHT tej fogyasztói ára mindkét kategóriában magasabb, mint a jobb minőséget képviselő, de árstopos 2,8 százalékos UHT tejé. A gyártói márkás, 2,8 százalékos UHT tej 308, a saját márkás 222 forintba került múlt héten.

Az AKI grafikonjain az is látható, hogy az élelmiszerárak már tavaly év végén, az idei év elején elkezdtek emelkedni. A kormány is erre reagálva vezette be a választások, illetve még az orosz-ukrán háború kitörése előtt 7 termékre az élelmiszerárstopot, amelyet azóta is újra és újra meghosszabbítanak, legutoljára 2022. december 31-ig. Az árstop azonban paradox módon árfelhajtó hatással bír több más élelmiszerre is, ahogy arról Raskó György agrárközgazdász is beszélt az Agrárszektornak.

EZ IS ÉRDEKELHET
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 26. 13:31