Brutális drágulás Magyarországon: ezek az élelmiszerek lassan luxusnak számítanak

Brutális drágulás Magyarországon: ezek az élelmiszerek lassan luxusnak számítanak

agrarszektor.hu
Egészen elképesztő tempóban drágulnak az élelmiszerek a magyar boltokban: a tojás ára például a tavalyi évhez képest több mint duplájára nőtt, épp úgy, mint a félzsíros tehéntúró. A trappista sajtnál még nagyobb mértékű drágulás volt megfigyelhető, de még az 1,5 százalékos UHT tej ára is csaknem kilencven százalékkal nőtt meg a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a 2,8 százalékos tej február óta az élelmiszerárstop hatása alá tartozik. A boltokban tapasztalható árakat nézve az ársapkának nem sikerültelérnie a célját.

HOLNAP JÖN AZ AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA 

Fenntarthatóság és innováció az agráriumban

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is! Még nem késő regisztrálni!

Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) Piaci Árinformációs Rendszerének (PÁIR) adatai szerint az október 3-9-i héten a 10 darabos, ketreces, M-es (tehát a gyengébb minőségű) tojás darabjának fogyasztói ára a kiskereskedelemi üzletláncokban 92 forint volt. Ez 14,5%-os drágulást jelent az előző héthez, és duplázódást tavaly október elejéhez képest. Az L-es méret már 106 forint volt, ami egy hét alatt 9,3%-ot emelkedett, egy év alatt viszont már 108,5%-os volt az áremelkedés - írta meg a Népszava. A jobb minőségű, mélyalmos, L-es méretű tojás már 116 forintba került a múlt héten, holott egy héttel korábban még 95 forint volt, év elején pedig még csak 51 forintot kértek érte. A portál szerint nagyobb élelmiszerboltokban hétfőn mérettől és minőségtől függően már 104-150 forintért árulták a tojást, de saját márkás kiszerelésben 77-85 forintért is lehet még mélyalmos tojást kapni. Hogy egy üzletlánc saját márkájáról, vagy gyártói márkáról van-e szó, az más termékek árát is jelentősen befolyásolja.

A 250 grammos félzsíros tehéntúró esetében kilónként több, mint ezer forintot is meg lehet spórolni a saját márkás termékkel. Ennek a kiszerelésnek a kilós ára az AKI adatai szerint a múlt héten 2283 forint volt, a gyártói márkás viszont 3363 forintba került. Utóbbi tavaly október eleje óta több, mint duplájára drágult, hiszen akkor még 1398 forint volt a fogyasztói ára. Egy kiló, gyártói márkás trappista sajt a múlt héten 4462 forintba kerül, ami 117%-os drágulás tavalyhoz képest. Ehhez képest a saját márkás termékért „csak” 3490 forintot kértek.

EZ IS ÉRDEKELHET

Hogy ilyen árakra egyre kevésbé van fizetőképes kereslet, azt nem csupán az jelzi, hogy a legutolsó adatok szerint a KSH a nyár mindhárom hónapjában visszaeső forgalmat mért az élelmiszerkiskereskedelemben, hanem az is, hogy az egyes termékek árai - akár akcióként feltűntetve - elkezdtek csökkenni. Az AKI adatai szerint a tavaly óta jócskán megdrágult gyártói márkás trappista sajt fogyasztói ára a múlt héten már 1,28%-kal csökkent. Egyelőre nem látni, ez mennyire lesz tartós trend, vagy hogy egyáltalán tekinthető-e annak, hiszen a tavasz folyamán voltak ennél nagyobb, 9-12%-os heti áresések is, amelyeket azonban 16-17%-os drágulások követtek. Szeptember közepén is csökkentek némileg az árak, hogy azután még inkább megemelkedjenek.

Kisebb hullámzások láthatók a 1,5 százalékos UHT tej fogyasztói árában is. A gyártói márkás termék literenkénti ára múlt héten 507, a saját márkásé 371 forint volt; előbbiért év elején még csak 311, utóbbiért 226 forintot kellett fizetni. A saját márkás tej a múlt héten is 5,6%-kal drágult, a gyártói márkás tej viszont 0,82%-kal olcsóbb lett, noha ez a tavalyi évhez képest még mindig 89%-os drágulás. Itt látszik a legjobban, hogy a február 1-től bevezetett élelmiszerárstop milyen torz árazási szerkezetet alakított ki a kiskereskedelemben, hiszen a 1,5 százalékos UHT tej fogyasztói ára mindkét kategóriában magasabb, mint a jobb minőséget képviselő, de árstopos 2,8 százalékos UHT tejé. A gyártói márkás, 2,8 százalékos UHT tej 308, a saját márkás 222 forintba került múlt héten.

Az AKI grafikonjain az is látható, hogy az élelmiszerárak már tavaly év végén, az idei év elején elkezdtek emelkedni. A kormány is erre reagálva vezette be a választások, illetve még az orosz-ukrán háború kitörése előtt 7 termékre az élelmiszerárstopot, amelyet azóta is újra és újra meghosszabbítanak, legutoljára 2022. december 31-ig. Az árstop azonban paradox módon árfelhajtó hatással bír több más élelmiszerre is, ahogy arról Raskó György agrárközgazdász is beszélt az Agrárszektornak.

EZ IS ÉRDEKELHET
Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?