Megszólalt a szakértő: rohamléptekkel kell behozni a hazai élelmiszeripar lemaradását

Megszólalt a szakértő: rohamléptekkel kell behozni a hazai élelmiszeripar lemaradását

Az a véleményem, hogy aki nem fejlődik, az elsüllyed. Úgy kell működni, mint a cápáknak, folyamatosan mozogni kell, úszni előre - hangsúlyozta Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember az Agrárszektornak adott interjújában elmondta, egyértelművé vált, hogy a hazai élelmiszeriparban változásokra van szükség, amiket csak beruházásokkal lehet elérni - amíg ez nem valósul meg, addig alacsony hozzáadott értékű termékeket tudnak gyártani itthon. A feladat nem lesz egyszerű, hiszen hatékonyságnövelő beruházásokra van szükség, ami az elmúlt 10-20 évben elmaradt a magyar élelmiszeriparban, most pedig rohamléptekkel kellene behozni.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A magyar élelmiszeripar nemzetközi összevetésben jelentős lemaradásban van, ezt számos helyen hallhattuk már. Mit gondol, hogyan lehetne elérni azt, hogy versenyképes legyen az európai feldolgozóiparral?  

Azzal egyetértek, hogy lemaradásban vagyunk, és már nemcsak Nyugat-Európához, hanem a közép- és kelet-európai országokhoz képest is, mint Lengyelország vagy Csehország. Itt elsődlegesen hatékonyságnövelő beruházásokra van szükség, ami az elmúlt 10-20 évben elmaradt a magyar élelmiszeriparban - ezt most rohamléptekkel kellene behozni. Gondolok arra, hogy nagyobb hatékonyságú gépeket, robottechnológiát kellene meghonosítani, valamint termékfejlesztésben is nagyon sokat kell előre lépni, mert még mindig alacsony hozzáadott értékű termékeket gyártunk.

Mindemellé komoly drágulásnak indultak az élelmiszerek itthon, ami szintén nem tett jót a szektornak. A vállalatnál éreztek emiatt visszaesést bármely termékük esetében? 

A tej, tejtermékek árának emelkedéséről sokat lehetett olvasni, hallani. Ez elsődlegesen nyugat-európai trendekből fakadóan indult el. A tej ára 2021 októbere óta folyamatosan emelkedik, havi szinten 5-10 forinttal, ez a csúcson, 2022 decemberében, 2023 januárjában 220-230 forintos szinten járt. Emellé bejött az energiaválság, amelynek hatására tavaly a Nádudvarinál ötszörösére emelkedett a gáz és az áram költsége. Míg 2021-ben 400 millió forint volt, ez 2022-ben megközelítette a 2 milliárdot. De az energia közvetett módon is hatott, más termékek árába beépülve, gondolok itt például a csomagolóanyagokra, mindennek kirívó mértékben emelkedett az ára. A Nádudvari brand megtartotta erejét a piacon, az árbevételünk 12 milliárdról 16,7 milliárdra emelkedett. Vannak azonban termékek, amelyek kikerültek a fogyasztói kosarakból, mivel a reáljövedelmek csökkentek, kisebb a vásárlóerő. A krémtúrók, körözöttek volumene például mérséklődik

Három szegmensben vagyunk jelen, húskészítményeket és mirelit panírozott termékeket is gyártunk, és azt látjuk, hogy a sertéshúskészítmények is volumencsökkenésben vannak tavaly ősz óta. Az, ami a tejnél volt tapasztalható, hogy megdrágultak az alapanyagok, a húsnál tavaly szeptember óta tart. Ez annak köszönhető, hogy a nyugat-európai sertésállomány gyorsabban csökkent, mint ahogy a kereslet csökkent volna a boltokban. Ha ez a sertésállomány helyreáll, akkor hirtelen lesz nagy csökkenés az árakban, de azt most még nem látjuk, hogy mikor fog megtörténni. Ami látszik, hogy bizonyos termékeknél nincsenek akkora volumenek a vágóhidakon, emiatt vannak magasan az árak. A ZMP - ami a hasított félsertés német tőzsdei ára - 2,43 euró, ami egy éve még 1,19 volt. Nehéz lesz a sertésnek a baromfival felvenni a versenyt, ha ezek az ártendenciák folytatódnak, akkor a fogyasztók a baromfitermékek felé fognak fordulni.

Nagy újításnak számít az, hogy joghurtokat dobtak a piacra, hiszen a boltokban javarészt import joghurtokkal találkozhatunk. Milyen tapasztalataik vannak ezzel kapcsolatban, mennyire keresik őket a fogyasztók? 

A natúrjoghurt-piacon a top 3-ban benne vagyunk. Tavaly az új poharazógéppel kezdtük el a réteges joghurt gyártását, 2022 október-novemberében debütáltunk a boltokban. Úgy tűnik, hogy már idén, az első teljes évünkben a második helyre tudunk ezzel ugrani a piacon. Emellé hoztunk be egy újabb technológiát, amivel már kevert gyümölcsjoghurtokat is tudunk gyártani. 40 kóstoláson vagyunk túl, most már a célegyenesben van a termék, hamarosan a mintatermék a kereskedelmi partnereinknél lesz, és augusztus-szeptemberben már a boltokban is elérhetők lesznek.

Az alapanyagokat csak Magyarországról szerzik be?

Az általunk felhasznált tej 100%-ban magyar. A NAGISZ Csoportnak két saját telepe van, ezek adják a tej 50-55 százalékát. A többi tej is 50 kilométeres körzetből érkezik hozzánk. Így van meg az a 30-35 millió liter tej, amivel dolgozunk. A többi alapanyagnál is törekszünk rá, hogy Magyarországról szerezzük be, vannak azonban olyan termékek, amelyek Magyarországon nem nagyon elérhetők, ezeket külföldről hozzuk. Például a szántóföldi zöldségtermesztésben Magyarország nagyon lemaradt. A mirelit vegán termékeink, a rántott brokkoli, karfiol alapanyagának döntő többsége Lengyelországból érkezik. Pillanatnyilag Magyarországon nincs olyan beszállító, akitől ezt meg tudnánk vásárolni abban a mennyiségben, amennyire szükségünk van.

Mekkora a kereslet ezekre a vegán termékekre?

2021 óta foglalkozunk aktívabban az exportpiacokkal, és 2022-ben már egymillió euró felett volt az exportforgalmunk. Ez elsődlegesen Románia, Szlovákia, Szerbia, de idén már több megkeresésünk van a nyugati piacokról is, Ausztriából, Németországból. Ez döntő többségében a vegán termékekre irányul. Most a minták küldése van folyamatban, listázások kezdődtek meg. Azt látjuk, hogy Nyugat-Európában valóban trendi, és növekedésben van ez a szegmens.

Korábban említették, hogy a Nádudvari célja az, hogy hosszabb távon európai szinten is versenyképes élelmiszeripari vállalattá váljon, ennek érdekében folyamatos beruházásokkal fokozzák a hatékonyságot. Milyen fejlesztésekről van szó?

2021 óta vagyok a cég ügyvezetője, azóta is folyamatosan a gázpedálon állok a beruházásokkal, amit az új tulajdonos, az OTP-csoport is támogat. Hamarosan egy 1,23 milliárdos pályázatot fogunk befejezni, ennek keretében a húsüzemben egy új fagyasztóraktárat létesítettünk, illetve a tejüzemben is építettünk új hűtőraktárat és technológiai beruházásokat hajtottunk végre, új poharazógép és robottechnológia került bevezetésre. Reagálva arra, hogy az energia iszonyatosan megdrágult, cégen belüli intézkedésekkel egy 10 százalékos fajlagos költségcsökkenést tudtunk elérni 2022-ben hatékonyság javítással, gyártásoptimalizálással.

Ugyanakkor vannak olyan eszközeink, amelyek már nem annyira hatékonyak, például a 20-30 éves hűtőink, ezeknek a cseréje folyamatosan meg fog történni. Egy 650 millió forintos beruházási program keretében fogjuk ezeket kicserélni. A két üzemünk tetején 200-200 kw napelempark létesül. Hővisszanyerőket is fogunk alkalmazni, a hulladékhővel, ami a hűtőrendszerekből kijön, használati meleg vizet állítunk elő, amivel a gázfogyasztásunkat szeretnénk csökkenteni. Összességében eddig 10 százalékot csökkentettünk az észszerűsítésekkel, most a beruházásokkal egy másik 10 százalékot szeretnénk csökkenteni.

Mi az, amit idén, 2023-ban mindenképpen végig szeretnének vinni a Nádudvarinál? Mennyire lehet előre tervezni egy ilyen gazdasági környezetben? 

Az a véleményem, hogy aki nem fejlődik, az elsüllyed. Úgy kell működni, mint a cápáknak, folyamatosan mozogni kell, úszni előre. Idén a már említett 650 milliós energetikai beruházás van tervben, ennek az előkészítési fázisa már megtörtént, most vagyunk szerződéskötésben. A következő 3-6 hónapban igen aktívan erre fogunk koncentrálni. Automatizálni is szeretnénk természetesen, fejleszteni, de ezek kisebb nagyságrendűek. Ha a 2022-es eredményeket nézzük az élelmiszeriparban, meghatározó volt, ha valakinek alacsony energiaköltsége volt, azoknál a cégeknél nagyon nagy eredmény képződött. 2023-ban, amikor már szinte mindenki spot áron veszi az energiát, már sokkal inkább számíthat az, hogy ki mennyire tud hatékonyan dolgozni.

Mindezek mellett a tejnél a joghurtokra fókuszálunk, a hústermékeknél a kolbászokra. Debreceni kolbászban szinte mi vagyunk a legnagyobb gyártó, melynek a nyári párja a grillkolbászok kategóriája. Tavaly jöttünk ki a megújult grillkolbászokkal, és már az első évben 100 tonna feletti értékesítést könyvelhettünk el. Azt gondoljuk, hogy idén megduplázzuk ezt a forgalmat. Májasban pedig folyamatosan fejlesztünk, most jövünk ki a viaszos borjúmájasokkal, ennek érdekében is technológiai fejlesztést kellett megvalósítani, gépeket venni, de ebben is határozott célunk, hogy a top 3-ba kerüljünk.

Képek forrása: Végh László

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?