A hazai gasztronómiai kultúra az elmúlt tíz évben hatalmas fejlődésen ment át. Az elmúlt években az egyre kedveltebb ginek területén például jelentős növekedést értünk el a forgalmat tekintve
– mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A gin értékesítési adatok is tükrözik a növekvő népszerűséget: 2021 és 2022 között 40%-os növekedés volt tapasztalható, amit 2023-ban is újabb 12% követett. A long drinkek térhódítása és az otthoni koktélfogyasztás népszerűsége is hozzájárult ahhoz, hogy a gin az egyik legkedveltebb szeszes itallá vált. A fogyasztók ma már tudatosan keresik az eredeti, természetes összetevőket, az összetett ízprofilokat, sőt, egyre inkább számít a csomagolás esztétikája is – hiszen sokan ajándékként választanak italt.
A kommunikációs vezető hozzátette, hogy az eladott darabszámokban egyértelműen megfigyelhető, hogy májustól növekszik a gin eladás, a nyári hónapokban júliusban-augusztusban nagyjából a normál eladás duplája kerül értékesítésre, emellett decemberben még a nyári időszaknál is több gint vásárolnak az emberek az ünnepekre. Ugyanakkor az áruházlánc tapasztalatai szerint a magyar gin iránti kereslet folyamatosan növekszik, és a fogyasztók egyre inkább keresik a hazai, minőségi gin termékeket. A nemzetközi sikerek és a trendek is hozzájárulnak ehhez a sikerhez. Azonban a borokkal ellentétben, ahol a magyar származás kiemelt érték a vásárlók szemében, a gin esetében kevésbé hangsúlyos ez a preferencia.
Bárány Péter, a Gin Market alapító-ügyvezetője a trendekkel kapcsolatban elmondta, hogy a gin fogyasztók leginkább a longdrink és a koktélok kedvelői, akik nem feltétlenül az alkohol miatt választják a gin tonikot, sokkal inkább az ízek harmóniája miatt. Bár a gin tonik fogyasztók nagyobb része nő, egyre elterjedtebb - főleg Nyugat-Európában -, hogy a férfiak tisztán, jégkockával fogyasztják. A tipikus ginfogyasztó életkora 24-50 év közé tehető.
A magyar ginek piaca öt éve töretlenül fejlődik. Mára elképzelhetetlen, hogy egy kiskereskedelmi egység, delikátesz üzlet vagy vendéglátóhely ne áruljon magyar gint. Az idei Gin Marketre két teljesen új magyar márka is érkezik, ami jelzi a folyamatos vevői igényt
– tette hozzá, és kiemelte, hogy a hazai ginek nemzetközi versenyképessége sem kérdéses.
Az ismert magyar márkák többsége nemzetközi versenyeken kiváló eredményeket ért el. Ár-érték arányban jónak mondhatók, de nem szabad összehasonlítani őket az olcsóbb, "locsolós" nemzetközi ginekkel, amelyek gyakran csak alapanyagként szolgálnak az italokban. A magyar gin piac további növekedési potenciállal rendelkezik. A volumen növelésével csökkenthető lenne az önköltség és ezáltal a polci ár is, de ez egyelőre még várat magára.
A gin markáns íze a borókabogyónak köszönhető, ugyanakkor a készítése során használt egyéb fűszerek és gyógynövények – például koriander, citrusfélék, angyalgyökér, levendula, vagy akár rózsaszirmok – mind hozzájárulnak az ital komplex, változatos ízprofiljához. A gin sokoldalúsága abban rejlik, hogy könnyen és elegánsan kombinálható más ízekkel, ugyanakkor megőrzi a saját karakterét is.
Ezt a trendet érzékelik a IV. Gin Market Budapest szervezői is, akik 2025. június 13-14. között várják a látogatókat az óbudai Budapest Garden 13 ezer négyzetméteres rendezvényterületén.
A SPAR Magyarország támogatásával megvalósuló fesztiválra mintegy 10 ezer vendéget várnak a szervezők. A rendezvény idén új irányokat mutat, különös figyelmet szentelve a tudatos életmódnak és a változatos ízvilágnak, beleértve a 0.0%-os ginváltozatokat is. A látogatók profi bártenderek segítségével kóstolhatják meg a különféle gin-tonikokat, köztük természetesen alkoholmentes változatokat is.
Forrás: Gin Market