Megszólalt a szakértő: versenyképesebb mezőgazdaság formálódik itthon

Megszólalt a szakértő: versenyképesebb mezőgazdaság formálódik itthon

agrarszektor.hu
Zajlik az élet az Agrármarketing Centrumnál: dübörög a Hungarian Food Business Program, zajlanak az őszi OMÉK előkészületei, futnak a belföldi kampányok, valamint gőzerővel dolgoznak a külföldi kampányokon, kiállításokon is. Mindemellett a B2B találkozók is pörögnek. Az AMC pedig a hazai élelmiszer-gazdaság erősítésén dolgozik - nemcsak itthon, hanem egyre inkább a nemzetközi piacokon is. Az aktualitásokról most Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese adott helyzetképet.

Rangos Agrárdíjak az Agrárszektor 2025 konferencián!

Jelentkezzen vagy jelölje kollégáját, barátját, ismerősét a Portfolio Agrárdíjaira!

A decemberi Agrárszektor konferencián immár 11. alkalommal adjuk át 10 kategóriában rangos agrárdíjainkat, amelyekre az ágazat bármely kiemelkedő szakmai munkát végző szereplője pályázhat, illetve nevezhető.

Nevezzen Ön is szeptember 15-ig!

Ha az élelmiszer-gazdaságról beszélünk, akkor a teljes értékláncban kell gondolkodni - a termőföldtől az asztalig

- mondta Giczi Gergely.

 A nyári csapadékmentes időszak ugyan visszafogta a várakozásokat, de az utolsó pillanatban érkezett esőzések pozitívan befolyásolták a kilátásokat, különösen a kukorica esetében. A már betakarított kultúráknál - repce, búza, árpa - átlagos vagy kissé jobb hozamok születtek, így a szakember szerint „az ország kenyere biztosított a következő egy évre is”. A napraforgóval kapcsolatban pedig akár kellemes meglepetés is érheti a termelőket.

EZ IS ÉRDEKELHET

Fejlesztési dömping a vidéken

A kormányzati döntés értelmében a KAP Stratégiai Terv II. pillérének önereje 80%-ra emelkedett, így összesen közel 2900 milliárd forint juthat vidékfejlesztésre 2027-ig.

Az élelmiszeripar nemcsak követi, hanem diktálja is az iramot

A 2024-es ÉLIP-pályázatokra több 800 milliárd forintnyi beruházási igény érkezett, miközben a meghirdetett keretösszeg „csak” 200 milliárd forint volt.

Ez jól mutatja, hogy az ágazat tudja: a fejlesztés az egyetlen út a következő évtizedek sikereihez

- fogalmazott a szakember.

EZ IS ÉRDEKELHET

A versenyképes üzemméretek kialakulása és a legmodernebb technológiák bevezetése új szintre emeli a szektort. A hazai agrárpolitika egyik régi célkitűzése, hogy alapanyagok helyett egyre nagyobb arányban feldolgozott termékek kerüljenek exportra - ebben is látványos előrelépés történt. Míg egy évtizede az export három egyenlő részre oszlott (alapanyag, elsődleges feldolgozás, magas feldolgozottságú termék), ma már az utóbbi kategória részesedése meghaladja a 40%-ot, és az évtized végére az 50%-os arány is elérhető lehet.

Innováció nélkül nincs verseny

Az AMC ügyvezető-helyettese szerint különösen fontos, hogy a feldolgozott termékeknél megjelenjen a hozzáadott érték és az egyediség:

Minél magasabban feldolgozott egy termék, annál inkább megkülönböztethető és érvényesíthető a kívánt értékesítési ár.

Ezért a folyamatos termékfejlesztés és a fogyasztói igények követése elengedhetetlen - az Agrárminisztérium idén is meghirdette a termékinnovációs versenyét, amelynek díjátadójára az őszi OMÉK-on kerül majd sor.

OMÉK, Hungarian Food Summit, világkiállítások - mozgalmas év az AMC-nél

Az Agrármarketing Centrum 2025-ben is számos belföldi és nemzetközi eseményen van jelen. Dolgos évünk van, ez kétségtelen

- jegyzi meg Giczi Gergely.

Itthon zajlik a korábban lezárult Vidékfejlesztési Program eredmény-kommunikációs kampánya, népszerűsítő akciók futnak sertéshúsra, tejtermékekre, nyári gyümölcsökre (meggy, dinnye, alma). Emellett a szervezet már több mint tíz nemzetközi kiállításon és hat külföldi B2B programon vett részt - de a legnagyobb dobás még hátravan: szeptember 18-21. között rendezik meg a 82. OMÉK-ot a Hungexpón, ahol második alkalommal kap helyet a Hungarian Food Summit is. A rendezvényen közel 80 magyar élelmiszergyártó találkozhat mintegy 200 nemzetközi beszerzővel.

Ez új. Ilyet ebben a nagyságrendben korábban még senki nem csinált.

EZ IS ÉRDEKELHET

Külföldön is versenyképesek lehetnek a magyar élelmiszerek

A HFBP három pillére - kiállítási jelenlét, B2B események és digitális katalógus - egymást erősítve segíti a magyar élelmiszeripart az exportpiacokon való megjelenésben. Az eddigi három évben 26 külföldi üzletember-találkozón - legalább egy alkalommal - 158 hazai cég vett részt, ez több mint 1300 nemzetközi beszerző jelent meg. A katalógusban közel 300 magyar gyártó több mint 2500 terméke szerepel. Giczi Gergely szerint a hazai élelmiszeripari szereplők számára egyértelmű az irány:

Legyenek nyitottak a nemzetközi trendekre, bátran használják a közösségi agrármarketing eszközeit az exportfejlesztésben, akarják folyamatosan fejleszteni a kompetenciáikat. És ami talán a legfontosabb: találkozzunk minél gyakrabban, a határainkon túl!

Címlapkép forrása: Stiller Ákos
A cikk megjelenését a támogatta.
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. augusztus 11. 06:01