Egyre több ilyen zöldséget árulnak a magyar boltokban: ezt jobb, ha mindenki tudja

Egyre több ilyen zöldséget árulnak a magyar boltokban: ezt jobb, ha mindenki tudja

agrarszektor.hu
Már elérhetőek a hazai üzletek polcain a magyar termesztésből származó friss tavaszi zöldségek - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A növényházakban megtermelt paradicsom, paprika, uborka és salátafélék vitamin tartalma és élelmiszeregészségügyi biztonsága egyaránt igen magas, ráadásul a friss magyar áruk mind ízben, mind frissességben felülmúlják az importot.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A hajtatott zöldségek termesztésének előnye, hogy külső, időjárási tényezőktől függetlenül, fedett termőhelyen, szabályozott víz-, levegő-, fény- és hőhatás mellett termelhetők. A zárt termesztőberendezések alkalmazása a hazánkhoz hasonló mérsékelt éghajlati viszonyokkal rendelkező területeken terjedt el, ahol a szabadföldi termesztés kora tavasztól késő őszig tart. Ezzel a megoldással, fűtött vagy fűtetlen viszonyok között, fóliában vagy üvegházban a termesztési szezontól függetlenül folyik a termelés.

A tavasz kiemelkedő agráreseménye: Agrárium Konferencia Kecskeméten

Április 6-án rendezi meg Kecskeméten a Portfolio Csoport tavaszi Agrárium 2022 konferenciáját, amely a gazdálkodási évet megalapozó, illetve megerősítő információkat nyújt a hazai agrárgazdaság szereplőinek. A rendezvény bemutatja és részletesen kifejti azokat a legfontosabb jogszabályi, támogatási, piaci, finanszírozási, innovációs és jövedelmezőségi változásokat, amelyek döntően befolyásolhatják az agrárvállalkozások tevékenységeit. A konferencia gyakorlati útmutatással és naprakész információkkal járul hozzá ahhoz, hogy az agrárgazdasági vállalkozások eredményes gazdasági döntéseket hozhassanak. A rendezvény valamennyi üzemméretű gazdálkodónak hasznos tájékoztatást nyújt a 2022-es évet érintő legjelentősebb agrárgazdasági változásokról. Ne hagyja ki az Agrárium 2022 Konferenciát április 6-án Kecskeméten!

A 1,7 millió tonnás magyar zöldségtermelésnek közel negyede származik a zöldséghajtatásból. Ez mintegy 2600 hektár technikai felületet jelent, amely - a többes (többszintes) hasznosítást is figyelembe véve - körülbelül 3400 hektár termőföldnek felel meg. A legfontosabb hajtatott zöldségfajok között szerepel a paprika (kb. 1500 hektár), a paradicsom (kb. 310 hektár), az uborka (kb. 100 hektár), és a hajtatott salátafélék (kb. 665 hektár). Fő hajtatási területeink a dél-magyarországi (77%) és a közép-magyarországi (13%) régiókban találhatóak. A 2020-as felmérések alapján (KSH) a növényházak területének 66%-a fűtetlen volt, 16%-án termálvízzel fűtött, 5,1 % pedig gáz, 2,3% biomassza, 11% pedig egyéb fűtésű. A fűtött hajtatóberendezések közel 94%-át geotermikus energiával fűtik. Hazánkban a megújuló energiaforrások közül a mély-geotermikus energiahasznosításban jelentős potenciál rejtőzik, a fenntartható reális éves geotermikus jelenlegi kapacitásokat akár hatszorosára is lehetne növelni. 2013-ban a kormány elérhetővé tette ezen energia felhasználását a hajtatókertészek számára, egyedülálló módon hazánkban. A 2014-2020. évi EU költségvetési időszakban a Vidékfejlesztési Program keretében nyílt lehetőség fejlesztésekre, amelyre az ágazat részéről nagy igény mutatkozott. A geotermikus energia felhasználásával hazánk jelentős előnyt kovácsolhat a termesztésben a jelenleg fellépett energiaválságban.

A hazai hajtatott zöldségek azon ritka termékek közé tartozhatnak, ahol az az egész éven át történő áruházlánci beszállítás és a minőségi kínálat megoldott. A friss fogyasztás nemzetközi trendjének és az egyre szélsőségesebb időjárás figyelembevételével a növényházi termelés biztonságos, jó minőségű és időzített termékeket biztosít a hazai és nemzetközi piacra. Növényházi termeléssel a termelési időszak széthúzására, ezáltal a hazai ellátás bővítésére, valamint az export növelésére is van lehetőség. Ezt igazolják a külkereskedelmi adatok is, ahol jól látható, hogy jelentősen megnövekedett az elmúlt években a hazánkban megtermelt zöldségek kivitele. A KSH adatai szerint az előző évhez képest 2021-ben 51%-kal nőtt a paradicsom, 16%-kal a paprika, és 11%-kal a salátafélék exportja.

A fogyasztók számára is kiemelten fontos, hogy a növényházi termesztésből származó termékek élelmiszeregészségügyi biztonsága is magas, a hazai hajtatott paprika, paradicsom és uborka kultúrákban már 80-90%-ban a károsítók természetes ellenségeit felhasználva biológiai növényvédelmet alkalmaznak. Továbbá beltartalmuk, sőt élvezeti értékük, ízük is jobb, mint a külföldről érkezett import termékeknek.

A hazai trendek alapján, egyre népszerűbbek a különlegesebb ízű vagy színvilágú zöldségek. A paradicsom esetén a sárga és csokoládé színű koktél és cherry típusú paradicsomok, a paprikából pedig egyre keresettebbek az édesebb, színesebb termékek. Ebből adódóan megnőtt az igény a hazai kaliforniai-, pritamin-, kápia-, és bocskor paprika iránt is. A salátafélék szortimentje is igen változatos, a fejes saláta mellett, római- madársaláta, valamint a rukkola iránti kereslet is jelentős. Ezek mellett nem szabad megfeledkezni a friss hazai kígyóuborkáról, a hónapos retekről és az újhagymáról sem, amelyek ugyancsak hozzájárulnak vitaminkészleteink feltöltéséhez.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?