2019. szeptember 19. csütörtök Vilhelmina

Hírek - Piac

6 kihívás, amivel a növényvédőszer-gyártóknak számolniuk kell

Az agribusinessglobal.com éves kereskedelmi találkozóján az iparág képviselői együtt gondolják át a növényvédőszer-gyártást és -forgalmazást érő új kihívásokat. Idén hat olyan jelenségre hívták fel a figyelmet, amelyet minden egyes piaci szereplőnek érdemes szem előtt tartania. A gazdákat természetesen ugyanúgy érinti az összes alábbi trend.
 
 
Feliratkozom az Agrárszektor hírlevélre
 Elmúltam 16 éves
 Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.

1. A SinoChem és a ChemChina egyesülése

Ha a Chemchina és a Sinochem összeolvad Kínában, akkor egy 100 milliárd dolláros piaci értékű társaság jön létre, amely messze a világ legnagyobb növényvédőszer-gyártójává és -forgalmazójává válik a  piacon. Ehhez még hozzájön a nem régiben megszerzett, 43 milliárd dolláros Syngenta is. A hatóanyagok  jelentős része Kínából érkezik Európába és Amerikába (ahol a formulázások megtörténnek, vagyis a magasabb hozzáadott értékű termék elkészül). A monopol helyzetbe kerülő ChemChina/Sinochem konglomerátum képes lesz a termékek jelentős része felett ellenőrizést gyakorolni. A gyártóknak ezért újra át kell gondolniuk, milyen hatóanyagokból épülnek fel a készítményeik.

2. Elhúzódó konszolidációk az egyesülések után

Látjuk, hogy a cégfúziók (Dow/DuPont, Syngenta/ChemChina, Bayer/Monsanto) sok pénzt és sok időt rabolnak el a vállalkozásoktól. Az elmúlt években lelassult az új molekuklák felfedezése, ehelyett inkább az új formulázásokra koncentráltak a gyártók. Miközben a cégóriások azzal vannak elfoglalva, hogy átfedő tevékenységi köreiket szétválasszák, és soraikat rendezzék, addig a kisebb cégek felcsippentik a piacról leeső morzsákat. A generikus készítményeket gyártók várhatóan rárepülnek a szabadalmak alól felszabaduló hatóanyagok "utángyártására".


3. A glifozátperek hatása

Az ipar és a termelés nem tud egyik pillantról a másikra lemondani a vitatott glifozátról, de nehéz figyelmen kívül hagyni a növekvő ellenállást a gyomirtó irányában. Brazília is megpróbálta betiltani a glifozátot, de mindössze 24 órára sikerült neki. Az iparág azon igyekszik, hogy a bíróságot és a véleményformálókat a tudomány felé terelje az érzelmek helyett - mind hiába. Talán csak idő kérdése, hogy a civil szervezetek észrevegyék: a Bayeren kívül minden más gyártónál is ott van néhány glifozátalapú gyomirtó, csak éppen nem Roundupnak nevezik ezeket. (Magyarországon több mint százféle glifozát hatóanyagú gyomirtót forgalmaznak.) A Bayernek azt tanácsolják az ülés résztvevői, kérje számon a perelőkön a profitvesztésből eredő károkat. A Bayer a maga részéről már azon dolgozik, hogy megtalálja a glifozát elfogadható utódját. 

4. Az e-kereskedelem elharapódzása

Eddig egyedül a műtrágyákat is forgalmazó Nutriennek jött be az e-kereskedelem, a többi forgalmazó nem keresett ezen a szegmensen - vélekednek a tanácskozás résztvevői. A növényvédőszer-gyártók nem félnek az Amazon.com-tól sem. Mint mondják: ők ha kell, 2 órán belül leszállítják az árut, ezt a netes értékesítő nem tudja megtenni. Másrészt egyre több a biológiai készítmény, amelyek értékesítésekor felhasználási útmutatást is igényel a vevő. A növényvédőszer-forgalmazók hazánkban is összekötik az értékesítést a szaktanácsadással, vagyis erős személyes kapcsolatot tartanak fenn a vásárlókkal. Emiatt ez a veszélyforrás pillanatnyilag kis jelentősségű, de figyelemmel kell kísérni a fejlődését.

5. Precíziós növényvédőszer-kijuttatás

A precíziós technikák terjedése gyorsabban fog végigsöpörni a gazdatársadalmon, mint ahogy az internet használata általánossá vált - vélekedtek a tanácskozás résztvevői. Óriási mennyiségű pénz áramlik a precíziós alkalmazások fejlesztőihez. Hozzátesszük: hamarosan a technikát alkalmazó gazdák is észlelhetik ezt a pénzáramlást a támogatásokban. A növényvédelmi iparágnak részt kell vennie ebben a folyamatban. Új, drónos kijuttatásra alkalmas technológiák kidolgozásával, új szolgáltatásokkal kell fellépnie a piacon. Maguk a drónforgalmazók erre sosem lesznek képesek.


6. A környezet- és fogyasztóvédelem hajtóereje

Nem új dolog, de érdemes megemlíteni a fogyasztók és a környezetvédelmi hatóságok oldalról erősödő nyomást, ami a rovarvilág kíméletére, a talajok és vizek élővilágának védelmére, valamint a szermaradék-mentes élelmiszerek irányába hat. Az egyre kisebb mennyiségben kijuttatható szereknek egyre hatékonyabb fomában kell elérniük a célszervezetet, és egyre ártalmatlanabb vegyületként kell lebomlaniuk. Előtérbe kerülnek a biológiai megoldások, amelyek a felhasználó részéről is nagyobb együttműködést igényelnek. Ez további lökést adhat a gyártók komplex szolgáltatói szerepkörének.

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA

    A szakértő szemével

    Támogató:

    Agrárszektor Konferencia 2019

    Most még kedvezményes áron >>

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu