Áll a bál Franciaországban: kritikus a helyzet, kifakadtak a termelők

Áll a bál Franciaországban: kritikus a helyzet, kifakadtak a termelők

agrarszektor.hu
Franciaországban a paradicsom piaca július közepe óta mélyrepülésben van: a nagy termés mellett látványosan visszaesett a belföldi kereslet. Augusztus hónapban katasztrofálisan alacsony szintre süllyedtek az eladások, és a termelési költségek növekedése miatt egyre több gazda lett veszteséges. Antoine Cheminant, Nantes környéki termelő szerint „a koktélparadicsom piaca már 7 hete kritikus állapotban van. Két éve, a járvány idején mindenki hálásan gondolt ránk a „Made in France” termékeink miatt, de szerintem ezt már el is felejtették. Az egyre mélyebb válság közepette termelőként egyszerűen nem értjük, miért található ennyi import paradicsom a boltok polcain.” A termelők ezért szeptember 8-9-én kezdtek megmozdulásokat szervezni, melyek során narancssárga matricát helyeznek el az import paradicsomok műanyag dobozain.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Cheminant szerint a fogyasztókkal meg kell értetni, mivel jár a marokkói paradicsomtermesztés. Soha nem fognak tudni árban versenyezni velük, például azért sem, mert a munkaerő 17-szer drágább Franciaországban. Az egyre aggasztóbb aszályos időszakok közepette a paradicsomtermesztés további nyomást helyez majd az ország amúgy is ingatag ivóvíz-ellátására, nem beszélve arról, hogy nagy energiaigényű lepárlóüzemeket kell működtetni, amelyek környezetvédelmi hatásai igen súlyosak. Ezekre a különbségekre utalva kellene végre felnyitniuk a fogyasztók szemét, növelni tudatosságukat. Ráadásul a hazai és az import termékek csomagolása a megtévesztésig hasonló, azt sem értik, miért nem tüntetik fel jobban látható módon a termék eredetét - apró betűkkel a dobozok alján olvasható - írja a FruitVeB.

EZ IS ÉRDEKELHET

Megkérdeztük a vásárlókat, félelmünk beigazolódott, tényleg fogalmuk sincs, honnan jött a paradicsom, sokan azt hisztik, hogy francia árut vásároltak. Nem célunk, hogy harcosan lépjünk fel, minden boltban beszélünk az üzletvezetővel, és elmagyarázzuk, mire készülünk, amit általában meg is értenek, el is fogadnak. A beszélgetés során megpróbáljuk megérteni, hogy a beszerzés során miért részesítik előnyben a marokkói árut, miközben a francia ágazat válságban van. Célunk az értelmes párbeszéd kialakítása annak érdekében, hogy konstruktív megoldást találjunk a helyzetre.

EZ IS ÉRDEKELHET

Franciaország az Egyesült Államok és Németország után a világ harmadik legnagyobb paradicsomimportőre, tavaly 513,7 ezer tonna árut szereztek be külföldről, ebből 357 ezer tonnát Marokkóból. Az észak-afrikai ország Mexikó (1903 ezer tonna), Hollandia (933 ezer tonna) és Spanyolország (662 ezer tonna) után a világ negyedik legjelentősebb paradicsomexportőre, de ágazati előrejelzések szerint már az idén megelőzheti Spanyolországot.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 20. 06:02