Megszereztük Brüsszel tervét – tényleg vége lehet a területalapú támogatásnak

Megszereztük Brüsszel tervét – tényleg vége lehet a területalapú támogatásnak

Nagyjából 450 hektár felett el lehetne felejteni minden területalapú támogatást, de már 90 hektár után meredeken, lépcsőzetesen csökkenni kezdene – áll az Európai Bizottság álláspontját megjelenítő, Brüsszelben keringő javaslatban. A holnap nyilvánosságra hozandó, egy nappal korábban kiszivárgott anyagot megszerezte az Agrárszektor. A szövegben drámai változásokat vázol fel a Bizottság a Közös Agrárpolitika jövőjét illetően: a degresszió minden korábbinál szigorúbb lenne, 20 ezer euró felett nagymértékben esne az igénybe vehető támogatás, a felső plafon pedig 100 ezer euró lenne – efelett semmilyen területalapú támogatás nem járna a jövőben. A kedvezményezett csoportok között lennének a kisebb szereplők mellett a fiatal gazdák, a családi gazdálkodók, a női termelők és a természeti károkkal sújtott területeken gazdálkodók, tényleges agrártermelés nélkül pedig tilos lenne agrártámogatást folyósítani.

Rangos Agrárdíjak az Agrárszektor 2025 konferencián!

A Portfolio Csoport az idén 13. alkalommal rendezi meg siófoki Agrárszektor Konferenciáját, amely az ágazat egyik legnagyobb és legjelentősebb szakmai eseményének számít. A decemberi rendezvényen immár 11. alkalommal adjuk át tíz kategóriában rangos agrárdíjainkat, amelyekre az ágazat bármely kiemelkedő szakmai munkát végző szereplője pályázhat, illetve nevezhető.

Nevezzen Ön is szeptember 15-ig!

Mikroszkopikus méretűre zsugorodna a területalapú támogatás a jövőben egy Brüsszelben keringő, az Európai Bizottság által értesüléseink szerint holnap nyilvánosságra hozandó, de már ma kiszivárgott javaslatcsomag szerint. A Közös Agrárpolitika jövőjét a Bizottság álláspontját rögzítő javaslat szerint a korábbi hírek szerint valóban meghatározná a jövedelemalapú szemlélet az eddigi területalapú megközelítés helyett.

EZ IS ÉRDEKELHET

Előnyben a kicsik és a fiatalok

Az anyagban a jelenlegihez képest kétségkívül jelentős változások vannak a degresszív területalapú jövedelemtámogatás esetében. Mint a javaslat fogalmaz, a tagállamok területalapú jövedelemtámogatást nyújtanak a támogatható hektárszámra a mezőgazdasági termelőknek jövedelmi szükségletek kielégítésére, ám a szöveg úgy fogalmaz, hogy

a támogatható hektáronkénti kifizetést a mezőgazdasági termelők csoportjai vagy földrajzi elhelyezkedése szerint differenciálni kell objektív és megkülönböztetéstől mentes kritériumok alapján.

A javaslat meghatározza azokat a kritériumokat is, amelyek alapján a kifizetések differenciálásának alapjául szolgáló csoportokat vagy földrajzi területeket meghatározzák. Ezek szerint az Európai Bizottság a mezőgazdasági termelőknek egy reprezentatív referencia-időszakban mezőgazdasági tevékenységből származó jövedelme alapján juttatna területalapú támogatást. A szöveg hozzáteszi:

Mindez megerősíti azt a korábbi elképzelést, hogy az Európai Bizottság a tényleges területalapú támogatástól valóban elindulna a jövedelemalapú támogatás felé azzal, hogy a fent említett csoportokat kedvezményezett helyzetbe hozná. A kifizetések differenciálása történhet olyan éves átalányösszegű kifizetések formájában, amelyek a támogatható hektáronkénti területalapú jövedelemtámogatást részben vagy egészben helyettesítik.

EZ IS ÉRDEKELHET

Csökkenés már 20 ezer eurótól

A legfontosabb pont talán az, hogy a tagállamok növelik a fiatal mezőgazdasági termelőknek nyújtott támogatható hektáronkénti támogatást, miközben csökkentik a területalapú jövedelemtámogatás éves összegét.

A javaslat ráadásul rigorózus határokat húz meg a differenciálás kapcsán. Ezek a következők:

  • A 20 ezer és 50 ezer euró közötti, egy mezőgazdasági termelőnek nyújtandó támogatás összegét 25 százalékkal csökkentenék,
  • Az 50 ezer és 75 ezer euró közötti éves jövedelemtámogatás összegét 50 százalékkal csökkentik,
  • A 75 ezer és 100 ezer euró közötti éves jövedelemtámogatás összegét pedig 75 százalékkal csökkentenék.
  • A javaslat szerint ráadásul a területalapú jövedelemtámogatás teljes összege nem lehet magasabb, mint legfeljebb 100 ezer euró.

Jogi személy esetében a felső határérték a jogi személy ellenőrzése alatt álló összes gazdaságra vonatkozik – teszi hozzá az anyag.

Egyelőre nem világos, hogy ezt a teljes támogatási volumen esetében szeretné-e elérni az Európai Bizottság, vagy csak az alaptámogatás esetében – utóbbi esetben az Agro-ökológiai Program (AÖP) kivételt jelentene a szigor alól.

Csak igazi termelőknek járna

Az anyag ugyanakkor ezen a ponton némi engedményt is tesz: azok a mezőgazdasági kistermelők, akiknek a fő tevékenysége nem a mezőgazdaság, de legalább a tagállamok által meghatározott minimális szintű mezőgazdasági tevékenységet folytatnak, úgy kell tekinteni, hogy mezőgazdasági termelőnek minősülnek.

A nyugdíjasok sem kaphatják?

Az elképzelés szerint a tagállamoknak biztosítaniuk kell azt is, hogy a legkésőbb 2032-ig a nyugdíjkorhatárt elérő kérelmezők, akik öregségi nyugdíjban is részesülnek, már nem kapnak ilyen támogatást. Szintén a tagállamokra hárulna az is, hogy biztosítsák, hogy a támogatható hektárszám csak olyan területeket foglaljon magában, amelyek ténylegesen a mezőgazdasági termelők rendelkezésére állnak. További kritérium, hogy az érintett területeken tényleges mezőgazdasági tevékenységet végezzenek, az a gazdálkodó ellenőrzése alatt álljon. Ha pedig ezeken a területeken nem csak mezőgazdasági tevékenységet folytatnak, akkor az agrártevékenységnek kell túlsúlyban lennie a támogatás folyósításához.

EZ IS ÉRDEKELHET

Választható kistermelői támogatás

A javaslat szól a kistermelőknek nyújtott támogatásról, amelyet a legkisebb szereplők a tagállam által meghatározottak szerint kaphatnak meg és választható lenne. A tagállamok differenciálhatják az így nyújtott támogatást a mezőgazdasági termelők különböző csoportjai számára. Fontos kikötés ugyanakkor, hogy a tagállamoknak gondoskodniuk kell arról, hogy a támogatást ne kapják meg azok a szereplők, akik valójában nem termelnek mezőgazdasági termékeket a gazdaságukban.

„Összeáll a kép”

Nem egyértelmű az sem, hogy a Bizottság mennyire ragaszkodik az anyagban foglalt elképzelésekhez a jövőbeni tárgyalások során, de sokatmondó, hogy a holnapra tervezett nyilvánosságrahozatal előtt egy nappal kiszivárgott a szöveg. Egy, a brüsszeli döntéshozatalra rálátó forrásunk az Agrárszektornak felvetette: elképzelhető, hogy a szivárogtatás szándékos volt, hogy felmérjék előzetesen a hatásokat, tehát ennek fényében kell értékelni ezt az anyagot. Hozzátette:

Abból a szempontból mindenképpen komolyan kell venni a most napvilágot látott javaslatot, hogy teljes mértékben egybevág azzal, amit az előző anyagokból ki lehetett olvasni. Már 2021-ben nyilvánossá vált az a jelentés, amelyben a területalapú támogatások megszüntetését helyezte kilátásba egy, a német kormány által megrendelt szakértői anyag, akkoriban már felbukkant a célzott támogatás hangsúlyozása, vagyis az, hogy az agrártámogatás ne minden termelőknek, hanem a Bizottság szerint arra rászorulóknak jusson. Ezt a gondolatot egyébként 2023 szeptemberében egy NGO már összekötötte Ukrajna tagként való felvételével is. Ennyiben tehát összeáll a kép, aki tud a sorok között olvasni, annak így már visszamenőleg is logikussá válik az egész eddigi folyamat.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
EZT OLVASTAD MÁR?