Vallottak a szakértők: ők lesznek az élelmiszerárstop legnagyobb vesztesei

agrarszektor.hu
Nagy Márton miniszterelnöki főtanácsadó szerint a kiskereskedők kénytelenek lesznek lenyelni az élelmiszerárstop okozta veszteséget, és nem valószínű, hogy továbbhárítják azt a beszállítóikra, ugyanakkor reálisnak tartja, hogy az áruházak más termékek árát emelik majd, bár erre korlátozott lehetőségük van. A legnagyobb hazai baromfiipari szereplő, a Master Good szerint az élelmiszerárstop nem más, mint egy három hónapig tartó akció, ahol az áruház vagy saját marzsa terhére csökkent árat, vagy a beszállítótól kéri el a különbséget. Kiemelte, azt már most látni, hogy a csirkehús esetében a kiskereskedőkön csattan majd az ostor, hiszen a madárinfluenza és a megnövekedett termelési költségek miatt az áruházak nem találnak olcsóbb csirkét más országokban sem.

Agrárium 2023 konferencia

Az évkezdet egyik legfontosabb rendezvénye Kecskeméten: a konferencia célja, hogy bemutassa azokat a legjelentősebb támogatási, jogszabályi, finanszírozási, piaci, innovációs és gépesítési változásokat, amelyek alapvetően meghatározhatják az ágazati vállalkozások 2023-as tevékenységét. Minden hazai agrárszereplőnek elengedhetetlen információs forrás!

Indokolatlannak tartja az élelmiszer-árszabályozással kapcsolatos beszállítói félelmeket Nagy Márton, aki szerint a rendelkezés kapcsán keletkező veszteségeket a kiskereskedelem viseli majd - mondta a Portfolio-nak a miniszterelnöki főtanácsadó. Nagy Márton szerint nem reális, hogy a kiskereskedők továbbhárítják a három hónapig érvényes árstopot a feldolgozókra.

Nagyon alaposan tanulmányozta a kormány a szerb szabályozást, mielőtt a döntés megszületett, és bizonyos különbségekkel vezeti be a mostani rendelkezést. A legfőbb eltérés az, hogy míg Szerbiában a kis- és nagykereskedelmi, valamint termelői árat egyaránt szabályozták, a mostani magyar kormánydöntés csak a kiskereskedelmi árakra vonatkozik. A feszültség tehát a kereskedelemnél jelentkezik. Szintén eltérő a szerb szabályozástól, hogy a hazai szabályozásnál nincs a beszállítókra vonatkozó előírás, kizárólag a kiskereskedelmi üzletekre vonatkozó polctartási, forgalmazási kötelezettséget fogja előírni a jogszabály

 - hangsúlyozta Nagy Márton.

Nem könnyű gyorsan váltani

A főtanácsadó szerint azért sem reális az, hogy a kiskereskedelmi szereplők továbbhárítják az árstopot a beszállítóikra, mert meglévő, a volument és az árakat is szabályozó szerződéseik vannak, amelyeket nem fognak egy három hónapos időszak kedvéért felrúgni. 

Ugyanezért az sem reális, hogy akár brazil, akár lengyel áruval helyettesítsék a magyar termékeket. Egy teljesen új beszállító megtalálása, és a vele való leszerződés nem megy egyik napról a másikra, időigényes váltani. Az átmeneti helyzetben ez nem is lenne indokolt, vélhetően a kereskedők is többre értékelik a helyi, stabil beszállítóikat

- vélekedett Nagy Márton.

Máshol még emelhetnek

Szerinte ezért az élelmiszerár-stop intézkedés költségeit a kiskereskedelmi szektornak kell kitermelnie. A kiskereskedelmi szektor legnagyobb szereplőinek a 2020-as éves profitja megközelítette a 80 milliárd forintot. Az intézkedésből fakadó vesztesége a legnagyobb üzletláncok 2020-as profitjának legfeljebb a 10 százaléka körül alakul, ez tehát várhatóan 5-10 milliárd forint lehet a főtanácsadó szerint. Azt Nagy Márton is elképzelhetőnek és reálisabbnak tartotta, hogy a kereskedők más termékek árának emelésével igyekeznek pótolni a veszteségeiket. 

Ebben azonban csak limitált mozgásterük van, hiszen, ha lehetett volna drágábban adni más termékeket, vélhetően eddig is meglépték volna az áremelést.

Ki fizeti az akciót?

Nem tart a beszállítókra nehezedő elviselhetetlen nyomástól Bárány László, a Master Good tulajdonosa sem. A régió legnagyobb csirkehústermelő cégének számító vállalat vezetője a Portfolio-nak úgy fogalmazott, 

itt nem másról van szó, mint egy három hónapig tartó akcióról. Mint minden akció esetében, itt is az jöhet szóba, hogy vagy az áruház saját marzsa terhére csökkent árat, vagy a beszállítótól kéri el a különbséget. A kérdés az, hogy az egyes beszállítók milyen alkupozícióban vannak a különböző kiskereskedelmi szereplőknél.  

Bárány László szerint a beszállítók pozícióját a csirkehús esetében erősíti az, hogy egész Európában hiány van élőcsirkéből. A madárinfluenza, és a kezelésére bevezetett korlátozások révén kisebb az állomány, mint korábban. A telepítési visszafogás mellett az emelkedő takarmányár, a jelentősen megdráguló gáz miatt sem adhatja olcsóbban a beszállító a csirkét. Ugyanez a helyzet a lengyel és általában az európai csirke esetében is, tehát ha a kereskedő lengyel partnerekhez menne tárgyalni, ugyanezzel szembesülne - vélekedett Bárány László. Az ágazati szereplő szerint mindezen okok, és a kiskereskedelem tartási kötelezettsége miatt a veszteséget kénytelenek lesznek elviselni az áruházláncok.

A baromfiágazat nem tud lemondani az áremelési kényszeréről, a fogyasztói ár pedig maximálva van, vagyis valóban a kiskereskedelmi árrés változhat - érvelt a kereskedők veszteségének valószínűsége mellett Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács (BTT) elnöke is. Szerinte a madárinfluenza révén jelenleg is 15-20 százalékos kínálati csökkenés érvényesül a vágócsirke esetében, miközben a termelési költségek drasztikusan megemelkedtek, ezért valóban nem reális a külföldi dömpingáru behozatala.

A baromfiágazat további veszteségeket nem tud elviselni, nincs már tartalék erre. Reméljük, hogy sem most, sem pedig később sem az ágazati szereplőknek kell veszteségeket vállalniuk a rendelkezés miatt

- fogalmazott az elnök.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Elsősorban felelős partnerekre van szükség (x)

A TRM Pro Kft. a Zensteel® építőipari lemeztermékeivel az egyik meghatározó magyar gyártó. Célja, hogy területén a mezőgazdasági vállalkozók egyik legstabilabb partnere legyen.

KONFERENCIA
Agrárium 2023
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye március 21-én Kecskeméten.
EZT OLVASTAD MÁR?