Őrület, ami a boltokban zajlik: ennyiért árulják most a trappista sajtot

Őrület, ami a boltokban zajlik: ennyiért árulják most a trappista sajtot

agrarszektor.hu
Az elmúlt hetekben igazi „sajtháború” tört ki a boltokban Magyarországon, sorra jelentik be az árcsökkentéseket és az akciókat. A sajtok mellett más tejtermékekért is kevesebbet kell fizetnünk, ugyanakkor mindez ellenére elmondható, hogy a válság előtti szintet meg sem közelítik az árak. Arról is sokat hallhattunk vagy épp találkozhattunk vele, hogy rengeteg import sajt került a polcokra, ami nem tett jót a hazai termelőkkel sem. Hogy pontosan mi áll az árcsökkenés és az importdömping hátterében, valamint, hogy mennyiért juthatunk hozzá kedvelt sajtunkhoz, az az alábbi cikkünkből kiderül.

Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!

A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A rendezvényre idén először konferencia előesttel is készülünk!

Regisztráljon most még EARLY BIRD áron! 

Bizonyára sokaknak örömhírrel szolgálhatott az elmúlt hetekben az, hogy a legtöbb multi Magyarországon bejelentette, hogy jelentősen csökkentik bizonyos tejtermékek árát - ez persze nem jelentette azt, hogy a „régi” árakat kaptuk vissza. Kérdés, hogy vajon minek köszönhető, hogy valamelyest el kezdtek bezuhanni árak? Lapunk korábban beszámolt arról, hogy Raskó György agrárközgazdász szerint nem a GVH ellenőrzései miatt lettek olcsóbbak bizonyos élelmiszerek. A szakértő szerint a tejnél például amiatt volt árcsökkenés, mert jelentősen csökkent a nyerstej ára, illetve mert a magas árak miatt kevesebb tejterméket vásároltak az emberek. Az agrárközgazdász szerint tehát a fogyasztás visszaesése, a nyersanyagárak csökkenése és a forint erősödése áll az árcsökkenés mögött. 

EZ IS ÉRDEKELHET

Letarolta az import a hazai boltokat

Az Agrárszektor is megírta korábban, hogy a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető-igazgatója, Harcz Zoltán elmondta, hogy körülbelül minden második kilogramm Magyarországon polcra került sajt import, a vajaknál és joghurtnál 60-70 százalékos az import aránya. Továbbá kiemelte, hogy a szervezetnek nincs és nem is szabad, hogy rálátása legyen arra, hogy az adott kiskereskedelmi láncok és a tejfeldolgozók megállapodásai alapján milyen paraméterek és milyen árak mellett értékesítik a termékeket.

A magyarok mondhatni, hogy igazi „trappistás nemzet”, ami többnyire az alacsony árának volt köszönhető. A trappista beleégett a köztudatba, a fogyasztók már reflexszerűen keresték az üzletek polcain. A termék árát tudatosan tartották alacsonyan az üzletek, a gyártók ezzel azonban nehéz helyzetbe kerültek, mivel egy feszes piacon voltak kénytelenek dolgozni, ahol a költségeiket a minimumon kellett tartaniuk.

EZ IS ÉRDEKELHET

Drágulás után csökkenés

Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 217,22 forint/ kilogramm volt 2023 februárjában. A fehérjetartalom 0,01 százalékpontos romlása és a zsírtartalom 0,01 százalékpontos javulása, valamint az alapár 3 százalékos csökkenése mellett a nyerstej átlagára 3 százalékkal mérséklődött 2023 februárjában a 2023. januárihoz képest, és 63 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát. Ugyanakkor a nyerstej árának egy hónap alatt bekövetkező csökkenése a termékpálya további fázisaiban is megmutatkozott. Az AKI PÁIR adatai szerint a tej és tejtermékek értékesítési ára közül egyedül a kefir értékesítési ára emelkedett (+3 százalék), a tejfölé stagnált, a tehéntúróé, a natúr és a gyümölcsös joghurté, valamint a fogyasztói tejé egyaránt 1-2 százalékkal, a natúr vajkrémé, a trappista sajté, az adagolt vajé, valamint az ömlesztett sajté 3-8 százalékkal csökkent.

A KSH adatai szerint kismértékben emelkedett az adagolt vaj és a 2,8 és 1,5 százalék zsírtartalmú ESL- (hosszan friss) tejek (egyaránt +1 százalék) fogyasztói ára, azonban a tejfölé és a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT- (tartós) tejé stagnált, míg a gyümölcsös joghurté (-1 százalék) és a trappista sajté (-2 százalék) csökkent. Nagy mennyiségben érkezik az országba Németországból és Lengyelországból trappistaként értékesített sajt, ami a valóságban nem trappista. Németország komoly sajtfogyasztó nemzet, viszont az infláció miatt a lakosság visszafogta a vásárlásait. Ez többlet kialakulásához vezetett az országban, amit Németország elkezdett exportálni alacsony áron, más piacokra, többek között Magyarországra. Mindez pedig egy tarthatatlan versenybe hajszolhatja a gazdákat itthon.

EZ IS ÉRDEKELHET

Milyen árakkal találkozhatunk jelenleg a boltokban?

Ahogyan fentebb is taglaltuk, szinte sajtverseny folyik a magyar üzletekben, most viszont nézzük, hogy ez az árakban hogyan is mutatkozik meg pontosan:

  • a Tescoban márkától függően a 700 grammos trappista sajt 3000 és 3900 forintos áron található,
  • a Kifli.hu-n ugyanez a kiszerelés 4090 forint,
  • az Auchanban 3000 és 3200 forint között.

A 100 grammos vaj márkától függően

  • az Auchanban 400 és 940 forint között van,
  • a Kifli.hu-n 540 és 940 forint,
  • a Tescoban pedig 380 és 1000 forint között.

Az 1 kg-os, 20%-os tejföl

  • az Auchanban 2660 forint,
  • a Kifli.hu-n a 20%-os, 800 grammos kiszerelés 1950 forint,
  • a Tescoban a 20%-os 850 grammos vödrös tejföl pedig 2200 forint.

Az 1 literes tej (%-tól függően)

  • az Auchanban 275 és 680 forint között érhető el,
  • a Tescoban 400 és a 750 forint,
  • a Kifli.hu-n 300 és 750 forint vásárolható meg.

Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
Budapest Economic Forum 2024
Egész napos makrogazdasági konferencia
Fókuszban a KKV versenyképesség - Pécs
Ingyenes gazdasági fórum
EZT OLVASTAD MÁR?