Rangos Agrárdíjak az Agrárszektor 2025 konferencián!
Jelentkezzen vagy jelölje kollégáját, barátját, ismerősét a Portfolio Agrárdíjaira!
A decemberi Agrárszektor konferencián immár 11. alkalommal adjuk át 10 kategóriában rangos agrárdíjainkat, amelyekre az ágazat bármely kiemelkedő szakmai munkát végző szereplője pályázhat, illetve nevezhető.
Nevezzen Ön is szeptember 15-ig!
Jelentősen, több mint 50%-kal csökkent a sörtermelés Magyarországon 1990 és 2023 között - derült ki az MTI által közzétett friss grafikonból. Amíg 1990-ben 991,8 millió liter sört állítottak elő hazánkban, addigra ez 2023-ra 490,8 millió literre esett vissza. A csökkenés jóformán folyamatos volt, bár 2004 és 2007 között volt egy hosszabb időszak, amikor nőni tudott a termelés. 2007-től 2023-ig viszont csak néhány alkalommal volt megfigyelhető növekedés a sörtermelésben, és az is mindig csak az előző évhez viszonyítva állt fenn.

A sörgyártás visszaesése számos tényezőre vezethető vissza, köztük a koronavírus okozta forgalomkiesésre, az alapanyagok és előállítási költségek növekedésére, a megváltozó fogyasztói szokásokra, de ide kell venni a klímaváltozás hatásait is. Az utóbbi időben egyre több cikk és tanulmány foglalkozik vele, hogy a globális felmelegedés nemcsak a hazai zöldség-gyümölcs ágazatot érinti érzékenyen, de a szántóföldi növénytermesztésben is egyre komolyabb kihívást jelent. Az időjárás jelentősen befolyásolhatja nemcsak a sörárpa termést, ám azon keresztül a készülő sörök beltartalmi értékeit és ízét is.
Nem szárnyal a fogyasztás se
A vizsgált időszakban jócskán visszaesett a hazai sörfogyasztás is. Amíg 1990-ben még az egy főre jutó éves fogyasztás 105,1 litert tett ki, addig ez 2023-ban már csak 64,5 liter volt. Vagyis alig több, mint 30 év alatt mintegy 37%-kal csökkent a magyarok sörfogyasztása. A legnagyobb folyamatos csökkenés 1990 és 1993 között történt, míg 1999 és 2007 között volt egy erősödő időszak, ám ezt követően ismét visszaesett a fogyasztás itthon.

A fogyasztás csökkenése mellett érdemes azonban megemlíteni, hogy jelentős átalakulás volt megfigyelhető a fogyasztók preferenciáiban is. Az ágazatban rengeteg kisüzemi, kézműves sörfőzde jött létre az elmúlt időszakban. Ezeknek az üzemeknek az elsődleges célja, hogy egy-egy különleges receptúra alapján készüljenek a sörök, így nem a teljes piac meghódítása, inkább néhány ezer, esetenként pár száz fogyasztó törzsvásárlóvá tétele a cél.
A kézműves sörök mellett egyre erősebb az ízesített és az alkoholmentes sörök részesedése is a forgalomból. A nagy sörgyárak folyamatosan dobják piacra az alkoholmentes, a csökkentett alkoholtartalmú és az ízesített sörváltozatokat. A Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács (MSZSZT) júniusi felmérése alapján a fogyasztók is egyre gyakrabban keresik az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú alternatívákat, különösen szórakozóhelyeken és vendéglátóhelyeken.