2020. szeptember 30. szerda Jeromos

Hírek - Élelmiszer

Válaszok a kérdéseinkre: Családi pincészet, üde, gyümölcsös vonásokkal és „vadlovas habitussal”!

A 2018-as rekordmennyiség után, 2019-ben világszinten 263 millió hektóliter bor került a pincékbe, a termelés visszaesett a 2014-2018 évek átlagára.
 
 

Terméskiesést elsősorban a nagy európai bortermelők szenvedtek el: Francia- és Olaszország 15 százalékkal, míg Spanyolország 24 százalékkal kevesebb bort termelt 2019-ben.

A hazai adatokban is csökkenés figyelhető meg, 2018-as évhez viszonyítva, mintegy 6 százalékkal alacsonyabb lett a termelt mennyiség (3,2 millió hektóliter), ami nem feltétlenül baj, hiszen a borfogyasztás nem nőtt számottevően az előző években. 2011-2018 években a termőterületek nagyságában és a termelt bor mennyiségében is növekedést figyelhetünk meg. 2011-hez képest a Kunság- és Mátra 15-15 százalékkal növelte termőterületének nagyságát, kiemelkedően, azaz 22-25 százalékkal a Balatonboglári, Tolnai és Szekszárdi borvidék borszőlővel beültetett területei nőttek. Mindazonáltal a legnagyobb bor-régiónk továbbra is a Kunsági, a hazai bortermelés 2/3-át adó borszőlő területek 42 százaléka is itt található.

A magyar borágazat külkereskedelme éves szinten 100-120 millió eurót tesz ki, figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a lédig és a palackos borok kivitelében 2014 óta egyenletes ütemben növekvő tendencia figyelhető meg.

Interjúnkban Szentpéteri Attila agronómus, borász ügyfelünkkel beszélgettünk, a hazai bortermelés és -fogyasztás helyzetéről, valamint kilátásairól.

Fotó: Szentpéteri borpince, forrás: Takarékbank Agrárcentrum

Mikor és miért döntöttél a bortermelés mellett?

Gyerekkorom óta, szerintem tudat alatt ívódott belém a szőlő tisztelete és szeretete. A borászat számomra egy varázslatos dolog volt. Mindig felnéztem azokra, akik jó, a kor kihívásainak is kiválóan megfelelő bort készítettek. Vonzott ez a szakma és egyszerűen a minőségi borok előállításának vágya is hajtott előre. Ebben a szakmában egytől egyig minden év más, új bizonyítási lehetőség ugyanakkor a lécet mindig felülről kell sikerrel venni. Izgalmas és egyben felemelő tevékenység, mely egyszerre igényel kitartást, elhivatottságot és nem utolsó sorban fegyelmezettséget.

Mely fajták adják termelésetek gerincét, illetve milyen új fajtákat telepítettetek és miért?

A zászlós borunk a Néró fajta. Ez a 60’as évek közepén nemesített fajta, különleges íz és zamatanyagokkal. Ez valójában egy csemegeszőlőfajta, de kettőshasznosítású fajtaként bort is készíthetünk belőle. Hazánkban és az Európai Unióban is elismert fajta, amihez nem sokan mertek hozzányúlni előttünk.

Szentpéteri Attila szerint "A Néró pont olyan, mint a vadló, amit be kell fogni és meg kell szelidíteni."

…és nagyon büszke vagyok, hogy volt bátorságunk ebből a fajtából bort készíteni, nem is akármilyet! A Néró szőlőből készült borainkkal több hazai és külföldi borversenyről is rangos díjakkal térhettünk haza. Örömömre szolgál, hogy foglalkozhatunk ezzel a különleges fajtával, készítünk belőle rozét, sillert, vöröset és fahordós rozét egyaránt. Mindazonáltal komolyan hiszünk a Kadarkában, a Generosában, és az Olaszrizlingben, a világ fajták mellett.

Jelen helyzetben milyen nehézségekkel szembesültök, illetve érinti-e a borok fogyasztását a pandémiával kapcsolatos általános vásárlói hozzáállás?

Sajnos igen. A külföldi turisták elmaradása a fővárosi gasztronómiát és vendéglátási ágazatot igen komolyan sújtja és mi a HoReCa szektorban is aktívak vagyunk, át kellett gondolnunk jelenleg az értékesítési stratégiánkat és olyan csatornákat kellett keresnünk, amik jobban állják akár a karantén intézkedéseket is. Áthelyeződött a piac fókusza a kisebb üzletekből a kereskedelmi láncok felé, de szerencsére mi azért ebbe az irányba is értékesítünk. A másik irány továbbá az online tér, az értékesítés volumene is emelkedett, a web shopunk forgalma fellendült, amelyet ügyes, vásárló barát megoldásokkal, akciókkal élénkítettünk.

Fotó: Szentpéteri Attila (bal oldalon) és Hollósi Dávid (jobb oldalon), forrás: Takarékbank Agrárcentrum

Az előállított termékek milyen értékesítési csatornákon jutnak el a fogyasztókhoz és mennyire jelentős az export a borászat számára?

Az exporttevékenységünk egyelőre minimális, de a jövőben szívesen nyitnánk ebbe az irányba is. Jelenleg három nagykereskedelmi céggel dolgozunk, emellett jelen vagyunk a kiskereskedelmi láncoknál, de véleményem szerint ebben még bőven vannak tartalékok.

Sok kis vevőnk van már most is. Magánszemélyek, kis boltok, kisebb áruházak, de állítom, hogy komolyabb marketing munkával az értékesítésünk is fejleszthető, szeretnénk hatékonyabb és tudatosabb piaci szereplőkké válni.

Melyek a húzó fajták, mely boraitokat szereti legjobban a piac?

A vásárlók kimondottam kedvelik a Néró rozé, az Irsai Olivér, Cserszegi Fűszeres, Kékfrankos rozé borainkat, de az olaszrizling tételeinket is sokan választják. Borászatunkban leginkább a Kunsági borvidéken jól díszlő fajtákat termesztjük, melyekből könnyed, de kimondottan tartalmas, harmonikus borokat készítünk.

Az interjút és fotókat készítette: Dózsa Gergely – Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.

Címlapkép: Getty Images

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA
    Agrárszektor hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel hírlevelünkre
    és járjon mindenki előtt.

    Agrárszektor Konferencia 2020

    Most még a legkedvezményesebb áron

    Öngondoskodás 2020

    Befektetés, vagyon, megtakarítás

    Portfolio Private Health Forum 2020

    Koronavírus és a magánegészségügy

    Budapest Economic Forum 2020

    A magyar gazdasági csúcstalálkozó

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu