Rengeteg gabona ragadt Ukrajnában: nincs mese, erre sürgősen megoldást kell találni

agrarszektor.hu
Február óta tart a szomszédban a háború az ukránok és az oroszok között, azonban több problémát a mai napig nem sikerült megoldani. A gabonaszállítás kérdése például az egyik, hiszen jelenleg is akár 20 napot is várhatnak a gabonával megrakott uszályok a kirakodásra, a kamionok napokat az országba való belépésre. Mivel az ukrán kikötők orosz blokádja miatt Ukrajna nem tud gabonát exportálni a tengeren, felmerült, hogy Románia alternatív útvonalként szolgálhatna - a valóság viszont ez esetben is felülírja az elképzeléseket.

Agrárium 2023 konferencia

Az évkezdet egyik legfontosabb rendezvénye Kecskeméten: a konferencia célja, hogy bemutassa azokat a legjelentősebb támogatási, jogszabályi, finanszírozási, piaci, innovációs és gépesítési változásokat, amelyek alapvetően meghatározhatják az ágazati vállalkozások 2023-as tevékenységét. Minden hazai agrárszereplőnek elengedhetetlen információs forrás!

Paul Ivanov, az egyik legnagyobb folyami szállítással foglalkozó romániai cég, a Trading Line Group vezérigazgatója azt mondta, hogy vannak gabonával megrakott uszályok, melyek 20 napja várakoznak a konstancai kikötőben, amikor pedig jönnek majd a kamionok is Romániából és Ukrajnából egyaránt, káosz lesz. A közúti határátkelőknél sem jobb sokkal a helyzet, a Ziarul Financiar információi szerint a halmi határátkelő ukrán oldalán napokat várnak a kamionok arra, hogy beléphessenek Romániába. Sergiu Gorban, a gabonakereskedelemmel foglalkozó Transylvania Invest vezérigazgatója, mint fogalmazott, május eleje óta 1 millió tonna ukrán gabona sem haladt át Románián és a tavalyi termés mellett rövidesen érkezik majd az idei is. A gabona zöme uszályokon érkezik a nagyon zsúfolt Reni és Ismail kikötőkből. A gond az, hogy Halminál a forgalmi kapacitás nagyon korlátozott, mivel csak egy vasúti pálya van, a közúti átkelőnél pedig 4-5 napig várakoznak a kamionok - írja a Maszol.ro.

EZ IS ÉRDEKELHET

Sokat könnyítene a helyzeten az, ha az uszályok rakományát vasúti szerelvényekre lehetne átrakni a galaci kikötőben, de ez sem lesz egyszerű feladat. Ugyanis, ehhez sürgősen korszerűsíteni kellene két, összesen kevesebb, mint 5 km hosszúságú pályaszakaszt. Az erre kiírt közbeszerzési eljárás azonban sikertelen volt, ezért a CFR most saját maga próbálja meg elvégezni a munkálatokat. A tervek szerint augusztus folyamán végeznek a korszerűsítéssel, azt követően fogadhatja majd a galaci kikötő az ukrán gabonát. Alexandre Degianski, az 5 ezer hektáron gabonát termesztő Forest & Biomass Romania igazgatója így vélekedik a kialakult helyzetről: 

Semmit sem tehetünk annak érdekében, hogy több gabona hagyja el Ukrajnát Románián keresztül, mert nem rendelkezünk a szükséges infrastruktúrával. Ne felejtsük el, hogy a vasúti infrastruktúra kezdetleges, a foltozott közúti infrastruktúrával pedig csak egy párhuzamos univerzumban képzelhetjük el, hogy képeset lehetünk kezelni a helyzetet.
Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Elsősorban felelős partnerekre van szükség (x)

A TRM Pro Kft. a Zensteel® építőipari lemeztermékeivel az egyik meghatározó magyar gyártó. Célja, hogy területén a mezőgazdasági vállalkozók egyik legstabilabb partnere legyen.

KONFERENCIA
Agrárium 2023
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye március 21-én Kecskeméten.
EZT OLVASTAD MÁR?