Őrület, ami a tokaji aszúval történik: ez várhat az borvidékre a jövőben

Őrület, ami a tokaji aszúval történik: ez várhat az borvidékre a jövőben

agrarszektor.hu
A klímaváltozás és a piaci verseny új kihívásokat, egyben új lehetőségeket is teremt a tokaji aszútermelők számára. A világ egyik legkülönlegesebb természetes édesborának közel 500 éves története van, kérdés azonban, hogy meg tud-e újulni, illetve képes lesz-e megtartani a minőségét? Egyáltalán, hogyan készül ez a borfajta, és milyen innovációkat alkalmaznak az aszútermelésben és -értékesítésben? Ennek járt utána a HelloVidék.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Molnár Péter, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanács elnöke elmondta, hogy sok kérdést kapnak a tokaji aszúról itthon és külföldről is, mivel ez a különleges bor alapozta meg a tokaji borvidék ősi történelmi hírnevét. A szakértő beszélt arról is, hogy az aszúbor első írásos említése 1571-ben a Garai családi hagyatéki leltárában található, vagyis a Garai család már akkor aszú bort hagyományozott tovább, ami azt jelenti, hogy legalább 500 éve bizonyítottan készül Tokaj hegyalján ez a bor - olvasható a HelloVidék oldalán.

A borvidék rendkívüli adottságai, az egyedi klimatikus és geológiai tényezők mellett fontos szerepe van az emberi tudásnak és a felhalmozott tradicionális tapasztalatnak is. Természetesen az elmúlt 500 év során sok kihívással kellett szembenéznünk, és most is van egy ilyen, de nagyon jók az esélyeink. A borvidék fekvése fantasztikus, mert itt találkozik a hegyvidék az Alfölddel

- árulta el Molnár Péter.

Ez azt jelenti, hogy fagy problémáink nincsenek, mert a hideg levegő le tud folyni az ártér irányába - mondta a szakember, hozzátéve, hogy a Zemplén hegyei megvédik a borvidéket az északról betörő hideg szelektől és biztosítják azt a párás mikroklímát, amelyet a Bodrog és a Tisza folyók adnak. Ez nagyon fontos a nemespenész túléléséhez és fejlődéséhez. A makroklíma száraz, de ezen belül van egy párás mikroklíma, ami reggelente segíti az aszúsodás folyamatát. Szintén nagyon fontos: hogy a borvidék talajainak nagy része magas agyagtartalmú és jó víztartó képességű. Ebből adódik, hogy még egy olyan száraz évben is jó minőségű termést tudtak szüretelni, mint amilyen a 2022-es volt. A fő szőlőfajta, a furmint egy rendkívül ellenálló, szikár fajta.

Nincs problémánk Tokaj-Hegyalján a globális felmelegedés kapcsán, de természetesen folyamatos alkalmazkodásban vagyunk a szőlőtermesztésben és a borászatban egyaránt. Nyilván azt érezzük, hogy a szüreti időszak korábbra tolódott egy pár héttel, de ezt jól tudjuk kezelni

- mondta el Molnár Péter.

Egyre ismertebbek a borvidék termelői és termékei

A Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanács elnöke elárulta, hogy a legjobb termelőik már bekerültek a világ legelismertebb éttermeibe és borkereskedéseibe, a tokaji aszúval a világ minden legfontosabb piacain elérik a HoReCa-szektort. Ezek a borok sorra nyerik a rangos nemzetközi arany és platina érmeket a világ legnevesebb borversenyein: harminc év alatt sikerült visszahelyezni a tokaji minőséget a világ bortérképére, ami nagyon komoly eredménynek számít.

Molnár Péter elismerte, hogy a kereskedelemben való fejlődés nem volt zökkenőmentes, hiszen a szocializmus évtizedei alatt lényegében eltűntek a világ borpiacáról. Most azonban minden tokaji borászat azon fáradozik, hogy ezt újra felépítse. Ahogy a szakember fogalmazott,

azt látom, hogy a piac nyitott erre a minőségre, és a HoReCa, valamint a top HoReCa-szektor is érdeklődik iránta. Ezen kívül nagyon fontosnak tartjuk, hogy ne csak magát a bort értékesítsük, hanem bemutassuk partnereinknek és fogyasztóinknak a tokaji aszú gasztronómiai lehetőségeit. Az bor-étel párosításokra nagy hangsúlyt fektetünk. Megmutatjuk azt, hogy a tokaji aszú nem csak desszertborként értelmezhető a gasztronómiában, hanem sokkal több annál. Jó egyensúlyú, gazdag ízvilágú bor, akár húsételekhez is jól illik megfelelő szószokkal és fűszerekkel harmonizálva.

A HelloVidék kérdésére Molnár Péter azt is elmondta, hogy az innováció folyamatos a borászatban, de mivel ez egy sok évszázados tradíciókon alapuló borkészítési kategória, szigorúan meghatározott szabályok szerint kell dolgozniuk, amelyeket a tokaji termékleírás ír elő és garantál. Emiatt az innováció korlátozott, de a borászok egyedi elképzelése érvényre juthat a termékleírás keretein és a kategórián belül. Az innováció ebben az esetben azt jelenti, hogy az adott termőhely minőségét és saját ízlésvilágát hogyan tudja a borász kifejezni a boron keresztül.

Milyen kilátásai vannak a tokaji boroknak?

Molnár Péter beszélt arról is, hogy a turizmusban is nagyon fontos szerepet játszik a tokaji aszú, mint a Tokaji borvidék vezető terméke. A látogatók itt helyben kóstolhatják meg a borokat és hallhatják a borászoktól az érdekes és értékes információkat. A helyi értékesítés is növekszik, egyre többen vásárolnak tokaji aszút.

A bor jövőképét illetően a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanács elnöke elmondta, hogy folytatják azt, amit az őseik tettek, és elkészítik a világ egyik legkülönlegesebb természetes édesborát. Harminc év munkája után a minőség megalapozott, de azért folyamatosna dolgoznak ennek javításán. A jövőképben fontos szerepet játszik a a borászatok prosperitását elősegítő piaci siker.

A célunk az, hogy elérjük a világ minden olyan borpiacát, ahol az ilyen típusú borok fogyasztása zajlik. Ebben már jó úton haladunk, de még van lehetőségünk növekedni. Célunk, hogy a tokaji aszú minden meghatározó piacon visszakerüljön a régi trónjára, közösségi borpromócióval és marketing aktivitásokkal igyekszünk minél ismertebbé tenni ezt a fantasztikus bort a világon

- ismertette Molnár Péter.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?