Mi következik a gabonamegállapodás után?

Mi következik a gabonamegállapodás után?

agrarszektor.hu
Egyelőre kérdéses, hogyan folytatódhat, illetve, hogy működhet-e egyáltalán érdemben Ukrajna gabonaexportja azt követően, hogy Oroszország tegnap bejelentette: kilép a gabonaegyezményből. A lépés nagy hullámokat vethet, de a helyzet így is jobb, mint tavaly.

HOLNAP JÖN AZ AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA 

Fenntarthatóság és innováció az agráriumban

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is! Még nem késő regisztrálni!

Jelenleg a piac megpróbál felkészülni a helyzetre, amelyet az váltott ki, hogy Oroszország kilépett a fekete-tengeri gabonaegyezményből. A megállapodás komoly jelentőséggel bírt a globális gabonakereskedelemben, így a most következő hetek, hónapok is kulcsfontosságú fejleményeket hozhat.

– közöl összefoglalót a témában a Reuters.

Az ukrán gabona közvetlenül szerepet is játszott: 725 200 tonnát, azaz a kivitel 2,2%-át szállították az ENSZ Világélelmezési Programja (WFP) által használt folyosón keresztül olyan országokba irányuló segélyként, mint Etiópia, Szomália és Jemen.

Az ukrán gabonaexport aránya célországonként (Forrás: International Trade Center)
Az ukrán gabonaexport aránya célországonként (Forrás: International Trade Center)

Jobb a helyzet, mint tavaly

A gabonafélék és az olajos magvak ára máris emelkedett a hírre, miszerint Oroszország felfüggeszti részvételét a megállapodásban. Az emelkedés az elkövetkező hónapokban az alapvető élelmiszerek, például a kenyér és a tészta árának emelkedéséhez vezethet.

A jelenlegi globális élelmiszerválság azonban még messze nem ért véget. A WFP a múlt hónapban közölte, hogy több vészhelyzet egymást átfedve az elmúlt több mint 70 év legnagyobb és legösszetettebb éhínség- és humanitárius válságát idézte elő.

Működni fog az oroszok nélkül?

A Fekete-tenger térségébe való belépéskor felszámított háborús kockázati biztosítási díjak emelkednének, és a hajótulajdonosok vonakodhatnak attól, hogy hajóikat Oroszország beleegyezése nélkül háborús övezetbe engedjék.

Biztosítási iparági források szerint a fedezeti megállapodások gyorsan megváltozhatnak. A háborús kockázati biztosítási kötvényeket hétnaponta meg kell újítani a hajók esetében, ami több ezer dollárba kerül.

Újra képbe kerül a szárazföldi szállítás?

Persze nem csupán a tengeri útvonal jöhet szóba. Ukrajna a konfliktus kezdete óta jelentős mennyiségű gabonát exportál az EU keleti országain keresztül. Ez azonban számos logisztikai kihívást jelentett, többek között a különböző nyomtávú vasúti pályák esetében.

Egy másik probléma, hogy az ukrán gabona áramlása az EU keleti országain keresztül nyugtalanságot okozott a régió mezőgazdasági termelői körében, akik szerint a behozott gabona lenyomta a helyi árakat, az importot a feldolgozók felvásárolták, így nem volt piaca a helyi terményeknek.

A fekete-tengeri gabonamegállapodás révén az egyes országokba eljuttatott mennyiségek (Forrás: UN OCHA)
A fekete-tengeri gabonamegállapodás révén az egyes országokba eljuttatott mennyiségek (Forrás: UN OCHA)

Ennek eredményeként az EU öt országának - Bulgáriának, Magyarországnak, Lengyelországnak, Romániának és Szlovákiának - engedélyezte, hogy megtiltsa az ukrán búza, kukorica, repce és napraforgómag belföldi értékesítését, ugyanakkor engedélyezte a máshová irányuló exportra történő tranzitforgalmat. Jelen állás szerint ezt szeptember közepén megszüntetik, igaz, vannak próbálkozások a meghosszabbítására.

A nyáron az EU keleti részén is nagyobb termés várható, és a nagy kikötők, például a romániai Konstanca várhatóan nehezen tudják majd kezelni a valószínűsíthetően érkező gabonamennyiséget, ami torlódásokhoz és szállítási késedelmekhez vezet.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?