2020. november 25. szerda Katalin

Hírek - Élelmiszer

Ételünk és jövőnk: A laktózmentes tejterméket miért nem csak tejcukor-érzékenyek fogyasztják?

A „mentes” élelmiszerek dinamikus bővülését számos tényező, többek között az egészségtudatos magatartás erősödése, állatjóléti szempontok, illetve a kényelmi vagy a környezeti sajátosságok is segítik.
 
 

A „mentes” élelmiszerek egyik részpiacáról, a növényi alapú italok iránti jelentős kereslet bővüléséről már korábbi bejegyzésünkben írtunk, most a szintén dinamikusan bővülő laktózmentes tejtermékek piacát mutatjuk be.

A tejcukor-érzékenyek pontos számát nehéz megbecsülni - mivel számos esetben a fogyasztó önvizsgálat alapján minősíti magát -, azonban az érintettség világszintű. Az eloszlása országonként illetve területenként jelentős eltérést mutat. Európában északról dél felé haladva az elfordulása jelentősen növekszik – az északi skandináv országokban átlagosan 5% körüli gyakoriság tapasztalható, Közép-Európában már átlagosan 30% körüli lehet az érintettség, míg a déli országokban akár a lakosság 70%-a is érintett lehet. Az afrikai és ázsiai népcsoportok esetében a laktózintolerancia elérheti a népesség akár 90%-át is, így az elmúlt időszak migrációs hulláma tovább erősítheti a laktózmentes termékek iránti európai piaci keresletet. Hazánkban még nem készült reprezentatív felmérés, de feltételezhető, hogy a lakosság 30-40%-a lehet érintett felnőtt korban.

Globális kitekintésben a fejlett országokban jellemzően stagnál, vagy csökken az egy főre jutó tejtermékek, azon belül is a folyadéktej fogyasztás folyamatosan csökken, míg a kereslet a feldolgozott tejtermékek irányába mozdul. Az Euromonitor becslései szerint a tejtermékek minden szegmensében – így a folyadéktej esetében is – növekedni fog a kereslet a laktózmentes tejtermékek iránt. Míg a laktózmentes tejtermékek piaca 2017-ben még 6,3mrdEUR-ot tett ki várakozások szerint ez 2022 végéig 9mrd EUR-ra növekedhet. A növekedés éves átlagban 7% feletti.

Forrás: Euromonitor 2017

A növekvő keresletet látva felmerül a kérdés, hogy ténylegesen csak a tejcukor-érzékenyek világszintű bővülése okozza a keresletnövekedést, vagy egyéb szempontok is közre játszanak a laktózmentes tejtermékek fogyasztásának bővülésében?

A GfK adatai szerint a 2016-ban hazánkban a laktózmentes terméket vásárlók 86%-a – azaz tízből mintegy kilencen – a laktózintolerancia által nem érintett. Habár a háztartások mindössze 7,4%-a jelezte, hogy problémái adódnak a laktóz emésztésével, az elmúlt 12 hónapban minden második háztartás (51,7%) vásárolt legalább egyszer laktózmentes tejterméket. 

Pontos statisztikák hiányában a hazai piac is csak becsülhető, az ágazati becslések szerint a tejtermékek között 3-4% körül lehet a laktózmentes tejtermékek aránya, de a kereslet folyamatosan növekszik. A bővülést jelzi, hogy a legtöbb kereskedelmi hálózat már saját márkás laktózmentes tejterméket is kínál, így a korábbi réspiaci szegmensből egyértelműen a tömegtermékek közé kerültek. A fogyasztói igények és a táplálkozási szokások változását a gyártóknak is érdemes figyelemmel kísérni, ugyanis a laktózmentes termékek iránti kereslet várhatóan tovább növekszik - a magasabb ár ellenére is - egyre nagyobb szeletet kihasítva a tejtermékek piacából.

Az előbbiek alapján tehát a tejcukor-érzékenység mellett a táplálkozási trendek, az egészségtudatos szemlélet erősödése, továbbá a családtag/barát/stb. érintettsége, vagy akár a fogyasztói önvizsgálat (amely akár téves is lehet a tejcukor-érzékenység esetében) alapján is dönthetnek a hazai vásárlók a laktózmentes tejtermékek fogyasztása mellett. 

A laktózmentes tejtermékek ízvilága megosztó is lehet, ugyanis édesebb a hagyományos tejhez képest. Ez a gyártási technológia következménye: a laktózmentes tejben megtalálható glükóz ugyanis jóval édesebb, mint a laktóz. Többen azonban pont emiatt választják ezt a típust például kávézáshoz, mivel az édesebb íz miatt kevesebb cukrot lehet hozzáadni.

Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.

Címlapkép: Getty Images

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA
    Agrárszektor hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel hírlevelünkre
    és járjon mindenki előtt.

    Agrárszektor Konferencia 2020 online

    10 órányi szakmai programmal és több mint 50 előadóval

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu